Tågmöte i Habo 1969 (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Hallingberg, Sunday, July 11, 2021, 13:23 (1017 dagar sedan)

S486 (som fotot är taget från) passerar Habo och möter där S481 31 oktober 1969. Alltså två tåg i motsatta riktningar mellan Göteborg och Norrköping som möts. Verkar vara dubbla X0a5:or på S481, kanske för att det är fredagen före allhelgonahelgen? Tydligen hade man möjlighet att "se framåt" i X0a5, eftersom jag kunnat ta denna bild utan att vara i förarhytten.

[img]images/uploaded/2021071111155460ead2ea03a39.jpg[/img]
Habo

Tågmöte i Habo 1969

av Överkörmästaren, Sunday, July 11, 2021, 14:05 (1017 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Det är inte så att du åkte i en Xoa8 då? Nå, kul bild i alla fall!

Tågmöte i Habo 1969

av Anders Hallingberg, Sunday, July 11, 2021, 14:13 (1017 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Kan mycket väl vara så som du säger. Får erkänna att jag inte vet vad skillnaden är.

Tågmöte i Habo 1969

av Torbjörn Mårtensson, Sunday, July 11, 2021, 15:37 (1017 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Man ser det enklast på att Xoa5 hade tre vagnar och klaverdörrar, medan Xoa8 hade fyra vagnar och vanliga dörrar. För att ta det synligaste.

Tågmöte i Habo 1969

av Anders.k., Monday, July 12, 2021, 13:20 (1016 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Kan mycket väl vara så som du säger. Får erkänna att jag inte vet vad skillnaden är.

Sen kan man ju fuska genom att läsa sammansättningsplanen.

Ekeving.se

Trevlig bild var det hur som helst.

M.V.H Anders.k.

Tågmöte i Habo 1969

av Stig Lagergren, Sunday, July 11, 2021, 15:21 (1017 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det är inte så att du åkte i en Xoa8 då? Nå, kul bild i alla fall!

Nu blir jag nyfiken. Vad är det som gör att du tror att det är en Xoa8 och inte Xoa5? Sikten framåt i Xoa5 var perfekt. I Xoa8 var det en vestibul mellan hytten och salongen men det gick säkert bra att stå där och fotografera (om nu inte den elake föraren dragit ner rullgardinen, men det kunde inträffa i båda sorterna)

Tågmöte i Habo 1969

av Överkörmästaren, Sunday, July 11, 2021, 16:03 (1017 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det är inte så att du åkte i en Xoa8 då? Nå, kul bild i alla fall!


Nu blir jag nyfiken. Vad är det som gör att du tror att det är en Xoa8 och inte Xoa5?

Ingenting, jag är för ung för att ha upplevt dessa fordon men jag tänkte på att de väl gick i något slags gemensamma omlopp?

Sikten framåt i Xoa5 var perfekt. I Xoa8 var det en vestibul mellan hytten och salongen men det gick säkert bra att stå där och fotografera (om nu inte den elake föraren dragit ner rullgardinen, men det kunde inträffa i båda sorterna)

Tack, då förstår jag planlösningsskissen bättre!

Tågmöte i Habo 1969

av Rolf Johansson, Sunday, July 11, 2021, 17:26 (1017 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Bara att hålla med dig Stig. Xoa5 var min favorit. Där kunde jag som tågintresserad yngling reservera plats längst fram i andraklass-kupén och ha fri sikt genom glasrutan framåt (resp bakåt) på mina många resor mellan Jönköping och Eskilstuna just runt 1969.

Blir dock inte riktigt klok på tiden för mötet i Habo på bilden. Mot Nässjö från Jönköping åkte man runt kl 9 med Xoa5 och i motsatt riktning kom man till Jönköping ungefär 19:30. Ingendera verkar stämma särskilt bra med stationsuret på bilden från Habo.

Bifogar en Xoa5-bild tagen från platsen beskriven ovan, juni 1969, vi passerar just växeln för industrispåret till Husqvarna AB mellan Jönköping och Huskvarna södra.

[img]images/uploaded/2021071115235060eb0d062e7ab.jpg[/img]

Tågmöte i Habo 1969

av Harald, Sunday, July 11, 2021, 18:58 (1017 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Sv. Komm. nr 10 1971:
S 486
avg. Falköping C 8.27
avg. Mullsjö 8.51
ank. Jönköping C 9.14

S 481
avg. Jönköping C 8.43
avg. Habo 8.57
avg. Mullsjö 9.11
ank. Falköping C 9.36

Det stämmer väl rätt bra med stationsuret.

Tågmöte i Habo 1969

av Per Ljungberg, Sunday, July 11, 2021, 19:14 (1017 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag har en gång åkt med en Xoa8 från Jönköping till Falköping. Tåget bestod då av Xoa5+ Xoa8 och det var vinter. Jag valde Xoa8 då jag visste att de snart skulle försvinna. Det jag speciellt minns var att snön virvlade in genom de otäta dörrarna. Gångegenskaperna har jag däremot inget minne av. Men banan var väl då inte tillåten för mer än 90 km/h så det var en bit under sth för tåget. Då var det 43 kg räls och spikbefästning.

Tågmöte i Habo 1969

av Per Ljungberg, Sunday, July 11, 2021, 19:42 (1017 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Mycket intressant bild. Idag finns bara de två mittersta spåren kvar där det högra är det normala genomfartsspåret och det vänstra är mötesspår. Ett stickspår går ut från det vänstra och en ny plattform finns till vänster om mötesspåret.

Tågmöte i Habo 1969

av Bjarnulf, Monday, July 12, 2021, 13:14 (1016 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Är 'den bruna vagnen' vi anar en kursvagn eller bara vagnslast i största allmänhet ?

Och vad med 'den grå vagnen' (är det väl ?) som skymtar lite mer till höger ?

Tågmöte i Habo 1969

av Göran Kannerby, Monday, July 12, 2021, 21:08 (1016 dagar sedan) @ Bjarnulf

Är 'den bruna vagnen' vi anar en kursvagn eller bara vagnslast i största allmänhet ?

Och vad med 'den grå vagnen' (är det väl ?) som skymtar lite mer till höger ?

Den grå vagnen skulle kunna vara signalavdelningens verkstadsvagn. Habo tillhörde (i vart fall senare) signalområdet i Värnamo och till detta hörde två verkstadsvagnar för underhåll av lin-ställverk. Habo hade linställverk t o m 1975.