Åsbro-pojkarna (Järnväg allmänt)

av Per Lind, Sunday, July 11, 2021, 21:19 (1013 dagar sedan)

En kompis till mig vars mamma bodde i Hallsberg har ställt följande påstående, som både han och jag undrar om det kan vara någon sanning i:
Detta hände på ånglokstiden, innan det fanns ellok i Hallsberg.
Mamman bodde i Tallbacken nära Mjölbybanan. När det var tunga och långa godståg orkade ibland inte loken dra upp dessa för backarna till Åsbro varvid man signalera högt och länge för att få hjälplok. Enligt sägen var det ångloken i Åsbro som tillkallades.

Vad jag vänder mig emot är att lokstation i Hallsberg bara ligger någon kilometer från Långängen, där backen börjar, och Åsbro ca 10 km, dessutom "på fel sida". Ett hjälplok borde väl skjuta på bakifrån?
Har det verkligen funnits lokstall i Åsbro? Jag tror inte det, men skulle vilja ha klarhet.
Varför var det folkliga uttrycket "Åsbro-pojkarna"?
-Per

Åsbro-pojkarna

av Christer Brimalm, Monday, July 12, 2021, 21:57 (1012 dagar sedan) @ Per Lind

Det låter nog som att denna historia tillhör fablernas värld. Visst förekom problem med att orka upp med tunga godståg med de äldre, svaga ångloken. Helt säkert tillkallades då påskjutlok från Hallsberg ifall man blev stående och inte kom uppför stigningen. Det ska också ha förekommit att man backade tillbaka och delade upp tåget. Man ska också ibland ha använt sig av ett koppellok (kopplat före det ordinarie loket) från Hallsberg till Lerbäck. Något belägg för att det skulle ha funnits lokstall i Åsbro har jag inte kunnat hitta.