Spårlös bildgåta - i skogen (Fotografier/bildfrågor)

av jean, Tuesday, July 13, 2021, 06:25 (990 dagar sedan)

Jag gör då och då lite utflykter till nedlagda järnvägar och förra veckan tog jag en tur till en liten bana, och stannade till på nedanstående f.d hållplats. "Perrongen" fanns vad jag förstår i bildens förgrund till höger. Banvallen (som i stort sett är körbar till större delen) går söderut till vänster i bild.

[image]

Spårlös bildgåta - i skogen

av Klas Blomberg, Tuesday, July 13, 2021, 07:01 (990 dagar sedan) @ jean

Bokskogen?

Spårlös bildgåta - i skogen

av jean, Tuesday, July 13, 2021, 07:23 (990 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Jag kan inte ge rätt till Bokskogen även om jag nog tror att du egentligen är på rätt plats och rätt bana. :) Nu är jag petig kanske.. :)

Spårlös bildgåta - i skogen

av Jöran Johansson, Tuesday, July 13, 2021, 08:41 (990 dagar sedan) @ jean

Bokdungen vid Anneberg - Ormaryds järnväg.

Spårlös bildgåta - i skogen - RÄTT SVAR, FLER BILDER

av jean, Tuesday, July 13, 2021, 08:57 (990 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jöran, exakt så heter den, Bokdungens hp på Anneberg - Ormaryds järnväg. En kortlivad järnväg, endast 26 år.

Här finns lite mer info om denna lilla järnväg:

Anneberg-Ormaryd på banvakt.se

Anneberg-Ormaryd på Wikipedia

Anneberg-Ormaryd på Historiskt.nu

Här är lite fler bilder från Anneberg-Ormaryds järnväg, bildtexter under bilden:


[image]
Muntarps hp, Google Streetview okt 2020, tror att hållplatsen låg någonstans mellan jägarna och paret med barnvagn. Banvallen är grusvägen som syns bortåt i bild.


[image]
Lite info om bokdungen (som planterades redan 1731 för övrigt)


[image]
Den enda banvaktstugan finns kvar, järnvägen gick framför stugan ut i skogen bakom.


[image]
Här låg Annebergs station, gissningsvis någonstans mellan/nedanför gungställningarna.

Spårlös bildgåta - i skogen - RÄTT SVAR, FLER BILDER

av Anders Sandgren, Tuesday, July 13, 2021, 11:45 (990 dagar sedan) @ jean

Jöran, exakt så heter den, Bokdungens hp på Anneberg - Ormaryds järnväg. En kortlivad järnväg, endast 26 år.

Här finns lite mer info om denna lilla järnväg:

Anneberg-Ormaryd på banvakt.se

Anneberg-Ormaryd på Wikipedia

Anneberg-Ormaryd på Historiskt.nu

Här är lite fler bilder från Anneberg-Ormaryds järnväg, bildtexter under bilden:


[image]
Muntarps hp, Google Streetview okt 2020, tror att hållplatsen låg någonstans mellan jägarna och paret med barnvagn. Banvallen är grusvägen som syns bortåt i bild.


[image]
Lite info om bokdungen (som planterades redan 1731 för övrigt)


[image]
Den enda banvaktstugan finns kvar, järnvägen gick framför stugan ut i skogen bakom.


[image]
Här låg Annebergs station, gissningsvis någonstans mellan/nedanför gungställningarna.

Lokstallet (nr 2, byggt 1929) revs 1976. Stationshuset senare. Är det någon aom vet när?
Semaforen, som stod vid stationen, står idag på annan plats i Anneberg med en tralla med aspstockar på. Den visar fortfarande kör med vingen nedåt.

Spårlös bildgåta - i skogen

av Olof W, Tuesday, July 13, 2021, 20:54 (989 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Bokskogen?

Bokskogen (den enda för malmöbor) ligger längs Malmö Genarps järnväg. Hållplatsen med samma namn låg vid ett stickspår som vek av söderut från linjen. Jag tänkte också på den först men där fortsätter inte spåret söderut så det stämmer inte med beskrivningen. Bokskogens hållplats var en ändhållplats ;-)

/Olof