Från silver till guld (Järnvägspersonal)
Ludvig Sjöberg,som jag berättade om tidigare , skrev 1955 en artikel i samlarföreningen Nordstjernan tidning Samlarnytt.Jag skall plocka ut lite ur denna . L skriver;Den tidigaste anteckningen om SJ uniformering jag funnit härrör från "Beskrifning öfver Westra Stambanan...". tryckt i Göteborg 1859 och författad av Handelstidningens redaktör S.A. Hedlund samt löjtnant A.W. Edelsvärd -den senare hade bl. a. ritat stationshusen. Det heter här;
Tjenstemännen igenkännes lätt genom den uniform de bära,som är mörkblå med vita passepoiler och silverknappar med lokomotiv,hvarjemte, äfven till civila kläder ,nyttjas mössa med silfvergaloner,deraf Stations-Inspektorerna nyttja 3 med ett broderat lokomotiv öfver, Förste Konduktörer nyttja två och Andre-Konduktörer samt Banmästare en galon kring mössan.
I "Ordningsreglor" daterade 8 juli 1862 och undertecknade " Chefen för Statens jernvägar" finns i § 1 Stationsinspekterernes uniformstecken är blå mössa med 3:ne silfvergaloner.
De till Stationsinspektorernes biträde anställde Bokhållare , äfvensom Stationsmästare på de mindre anhaltstationerne ,bära blå mössa med 2;ne silfvergaloner.
Stationsbetjäningen utmärkes endast genom nummer å hufvudbonaden.
Bantågen stå under ledning af Konduktörer af 2;ne grader båda försedda med uniformsrockar med hvita knappar samt blå mössor,hvarå Öfverkonduktörerna hafva tvenne och Underkonduktörene en smalare silfver galon.:-) Sune