Från silver till guld (Järnvägspersonal)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Sunday, March 08, 2009, 09:57 (5527 dagar sedan)

Ludvig Sjöberg,som jag berättade om tidigare , skrev 1955 en artikel i samlarföreningen Nordstjernan tidning Samlarnytt.Jag skall plocka ut lite ur denna . L skriver;Den tidigaste anteckningen om SJ uniformering jag funnit härrör från "Beskrifning öfver Westra Stambanan...". tryckt i Göteborg 1859 och författad av Handelstidningens redaktör S.A. Hedlund samt löjtnant A.W. Edelsvärd -den senare hade bl. a. ritat stationshusen. Det heter här;
Tjenstemännen igenkännes lätt genom den uniform de bära,som är mörkblå med vita passepoiler och silverknappar med lokomotiv,hvarjemte, äfven till civila kläder ,nyttjas mössa med silfvergaloner,deraf Stations-Inspektorerna nyttja 3 med ett broderat lokomotiv öfver, Förste Konduktörer nyttja två och Andre-Konduktörer samt Banmästare en galon kring mössan.
I "Ordningsreglor" daterade 8 juli 1862 och undertecknade " Chefen för Statens jernvägar" finns i § 1 Stationsinspekterernes uniformstecken är blå mössa med 3:ne silfvergaloner.
De till Stationsinspektorernes biträde anställde Bokhållare , äfvensom Stationsmästare på de mindre anhaltstationerne ,bära blå mössa med 2;ne silfvergaloner.
Stationsbetjäningen utmärkes endast genom nummer å hufvudbonaden.
Bantågen stå under ledning af Konduktörer af 2;ne grader båda försedda med uniformsrockar med hvita knappar samt blå mössor,hvarå Öfverkonduktörerna hafva tvenne och Underkonduktörene en smalare silfver galon.:-) Sune

Från silver till guld

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Sunday, March 08, 2009, 10:20 (5527 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja, som ett förtydligande vill jag tillägga att med "Hvita knappar skall nog här förstås att de voro försilvrade" förmodligen då med lokomotiv på.
Här en skrivelse; Trafikdirektören Malmö
Ank skrifvelser 1861 4/7 Nr;9
Till Trafik Direktörens kännedom och efterrättelse meddelas.
nedannämnde från Chefen för Statens Jernvägsbyggnader ankomne skrifvelser
1:o Att ,till utmärkande af Stationstjenstemännen från betjeningen , en silfversnodd anbringas omkring kullen på Stations Inspektorernes och Stations bokhållarnes uniformsmössor hvarjemte öfrige uniformstecken bibehållas,nemnligen tre Silfvergaloner å Stations Inspektornes och 2ne dito å Bokhållarnes mössor.
2;o Att å hwarje Station bör finnas en lös list av blått kläde med derå anbringade 3ne Silfvergaloner så inrättad ,att densamma kan fastknytas omkring unÕformsmössa och begagnas af Stationsbokhållare,då han förrättar Station Inspektorstjenst.
Stockholm den 30 maj 1861
N Ericson
Ja detta var lite ,Nytt för en del .skåpmat kanske för andra.Nu blir det promenad i snöyran. Ha de!:-) Sune

Från silver till guld

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Sunday, March 08, 2009, 15:19 (5526 dagar sedan) @ Sune Nylén

1864 blev det normerande att bära uniform i större utsträckning och inte bara uniformsmössa.Samtidigt har stationsföreståndarna fått det röda bandet kring mössan såsom tjänstetecken.Detta framgår av "Ordnings - Reglor" daterat den 5 september 1865. Det bevingade hjulet, "flygaren", vid SJ krönt av en kunglig krona gör entré som järnvägssymbol. Stationsinspektorerna får guldgaloner om 16 och 13 mm,allt efter stationernas klass. Stinsen i Norrköping lär ha haft en uddig 18 mm. - Det sistnänmda kan bero på att han tjänstgjorde som avdelningsinspektor (trafikinspektör), om jag ej missminner mig - Beträffande de till synes underliga breddmåtten på galonerna kan det påpekas att dessa mått utgår från tumskalans linjer. en linie verktum var ca. 2 mm.Det gick 12 linier på en verktum =25mm.(hoppas jag skrev rätt denna gången,det fanns decimalmått också där 2 mm var 0,67 linier)13 mm var sålunda 6 1/2 linie och 16 mm 8 linier. Phu!
Utvecklingen av uniformeringen går sålunda från silver till guld.Silvergaloner och vita-försilvrade - knappar behåller dock de s.k. betjente länge genom åren. Men mer om det en annan gång.:-) Sune