Vänersborg 1974 (Järnväg allmänt)

av Arne Hällqvist, Friday, July 16, 2021, 08:12 (1008 dagar sedan)

[img]images/uploaded/2021071606095760f122b5c5901.jpg[/img]
Tåg 2365 (Uddevalla-Herrljunga) anländer till Vänersborg den 16 september 1974.

Vänersborg 1974

av Stig Lagergren, Friday, July 16, 2021, 13:32 (1008 dagar sedan) @ Arne Hällqvist

Mycket fin och intressant bild. Mera sånt, tack.

Vänersborg 1974

av Herbert Paalberg, Friday, July 16, 2021, 14:10 (1007 dagar sedan) @ Arne Hällqvist

Ja tänk vad åren rullar på, när jag började min lokmannakarriär 1975 ingick utbildning på dessa gamla D-lok med bl.a D 188 i Ängelholm. Det blev många körningar med dessa trevliga maskiner trots sämre arbetsmiljö än dagens moderna fordon. Det var något speciellt med D-loken där man ofta satt på en trebent pall och tryckte ned säkerhetsgreppet på kontrollveven och handen på tågbromshandtaget. Vid ändesbyte var det noga att lägga ner pallen på golvet så den inte ramlade omkull vid gång genom växelkurvorna. Det är inte undra på att jag trots allt saknar dessa genuint äkta ASEA-maskiner idag men får trösta mig med att ha några i vitrinskåpet där förövrigt alla andra lok och motorvagnar finns uppradade som passerat min lokmannakarriär under 45 år. Fin bild, tack för den från Palle i Vika.;-)

Vänersborg 1974

av Swempa_ÖTV, Monday, July 19, 2021, 12:02 (1005 dagar sedan) @ Arne Hällqvist

Är det godsmagasinet som är rött? Det verkar som om Vänersborg hade en ganska liten bangård och inte så stor godstrafik fast de hade några få industrier, skor tydligen.

Vänersborg 1974

av Harald, Monday, July 19, 2021, 12:26 (1005 dagar sedan) @ Swempa_ÖTV

Bangården var i två delar. På ön Vassbotten väster om hamnkanalen fanns en bangård med flera spår och även spår till hamnen. Skofabriken var nedlagd 1974. Den största industrin då var Teli (Telverkets industrier) som hade eget stickspår från en växel vid utfarten mot Vargön.

Vänersborg 1974

av Richard Loe, Monday, July 19, 2021, 14:58 (1004 dagar sedan) @ Swempa_ÖTV

Är det godsmagasinet som är rött? Det verkar som om Vänersborg hade en ganska liten bangård och inte så stor godstrafik fast de hade några få industrier, skor tydligen.

Ja, det är godsmagasinet till vänster i bild. Vänersborg var ingen industristad, de tyngre industrierna fanns i Vargön (järnverk, senare smältverk och pappersbruk) och framför allt nere i Trollhättan.

Det fanns en bangård på ön Lilla Vassbotten, kopplat till den lilla hamn som finns där. Sädesmagasinen hade spåranslutning vill jag minnas, likaså gjuteriet som låg där.

Både pappersbruket och smältverket i Vargön hade spåranslutningar, men när jag var liten så kom större delen av timret till pappersbruket i buntar på släp efter bogserbåtar. Den trafiken slutade någon gång på 1970-talet, och efter det kom timret med lastbil.

För övrigt så förekom regelbunden timmerbogsering på Vänern och delar av Göta Älv fram till någon i slutet på 1970-talet, och sista timmerbogseringen jag känner till var 1987.