Hur hitta foton från gamla Samlingsportalen? (Fordon: vagnar)

av olle sundström, Saturday, July 17, 2021, 15:37 (1007 dagar sedan)

På näthinnan har jag ett foto med ett W-lok, kopplat till ett par Q12-or med FV i mycket stora bokstäver. Minns jag rätt angavs bilden vara tagen på MHJ.

Hur gör jag för att "komma åt" den igen?

F. ö. har jag påtagliga svårigheter att hitta i det Digitala Muséet, sannolikt beroende på min monumentala okunskap i dessa ting - registreringssystemet verkar vara annorlunda än i "gamla goa" Samlingsportalen. Har någon tips om genvägar?

Olle S

Hur hitta foton från gamla Samlingsportalen?

av Kjell Friberg, Saturday, July 17, 2021, 16:05 (1007 dagar sedan) @ olle sundström

Jag håller helt med dig. Jag är inte heller det minsta imponerad över de nuvarande sökmöjligheterna.Det är dessutom lika illa oavstt vilket av arkiven jag vill söka i. svaret är alltför ofta att någon bild inte finns trots att jag vet att den funnits innan övergången till nuvarande system. Diditalt museum borde tillhandahålla en användbar sökfunktion!

Hur hitta foton från gamla Samlingsportalen?

av johanmmolin, Saturday, July 17, 2021, 17:07 (1007 dagar sedan) @ olle sundström

Skulle den bilden gå att återfinna gör ni ytterligare en grabb (ähum ...) lycklig!

Det pågick förvånansvärt mycket militär aktivitet i trakterna kring Hästholmen genom tiderna. Inte nog med att luftvärnet höll hus på det tidigare övningsflygfältet vid Stora Lund ända tills det regementet i Linköping lades ned, allehanda mer eller mindre hemliga tester pågick också (bl a av Lansens blivande kanoner).

Q12-vagnar gör dock ganska glesa avtryck i statistiken för hästholmenbanan, men de är inte helt obefintliga.

Hur hitta foton från gamla Samlingsportalen?

av johanmmolin, Saturday, July 17, 2021, 19:42 (1007 dagar sedan) @ Rolf Sten

Nej, det fotot är från privatbanetiden. Tredje vagnen är den f d ombyggda ångvagnen, som MHJ under 1910-talet gjorde tappra men fruktlösa försök att få såld (man föreställde sig t o m att SJ skulle vilja köpa den!).

När detta inte gick byggde man om den till personvagn, så fotot bör ha varit taget omkring 1920 eller närmaste åren därefter. Det bör vara från Mjölby.


Det foto som efterfrågas måste ha varit taget antingen under 40-talet (då en hel del målflygverksamhet ägde rum vid Stora Lund), eller möjligen första halvan av 50-talet. Jag har aldrig sett det på Samlingsportalen eller Digitalt Museum (och jag har verkligen försökt dammsuga de ställena!).

Tack för ett tappert försök i alla fall!

Hur hitta foton från gamla Samlingsportalen?

av olle sundström, Sunday, July 18, 2021, 18:02 (1006 dagar sedan) @ johanmmolin

"Innstemer til fylo" som en kollega en gång i tiden vitsade till det, den bilden var det inte!

Vi gör ett nytt försök: Finns ö. h. t. några bilder på FV-märkta tankvagnar i det digitala muséet?

Olle S

Hur hitta foton från gamla Samlingsportalen?

av johanmmolin, Sunday, July 18, 2021, 19:00 (1006 dagar sedan) @ olle sundström

Jag har letat både på Samlingsportalen som googlat på alla möjliga textkombinationer utan att få något vettigt napp. Enstaka bilder på militära tankvagnar har jag sett (och laddat ned) tidigare, men just den nämnda bilden är gäckande.

Om det bara var ett par tankvagnar efter W-loket kan det absolut ha rört sig om MHJ; var det mera likt ett "heltåg" med ett antal tankvagnar så bör man kanske lyfta blicken mot andra sidan Vättern och järnvägen till Karlsborg, som ju bevisligen slutade i en stad med en flygflottilj (F6), och även där har väl W-lok förekommit?

Hur hitta foton från gamla Samlingsportalen?

av Peter Lidskog, Monday, July 19, 2021, 01:08 (1006 dagar sedan) @ johanmmolin

W användes på Karlsborgsbanan från slutet av 1920-talet till 1934, då J tog över fram till elektrifieringen 1937.

Peter

Hur hitta foton från gamla Samlingsportalen?

av johanmmolin, Monday, July 19, 2021, 10:06 (1005 dagar sedan) @ Peter Lidskog

OK, då förefaller inte Karlsborgsbanan ha varit ett alternativ (F6 existerande ju inte under denna tid).

Hur hitta foton från gamla Samlingsportalen?

av MW, Monday, July 19, 2021, 21:16 (1005 dagar sedan) @ olle sundström

Jag har samma problem!
Söker en serie med några fotografier från Ostkustbanan där några C3:or tippat av banvallen invid Östrandsfabriken i Timrå.
Banvallen rasade där i den långa kurvan i viken.
Vet bestämt att jag sett dom på samlingsportalen.
Kan det vara så att inskanningen inte är färdig ännu? Eller har man bara inte hunnit lägga över dem till Digitalt museum?
Kan man söka själv bland originalfotografier på plats i museet?
Bilderna hade varit till stor nytta för oss i samband med renoveringen utav C3 vagnen "Harlösa"

Hur hitta foton från gamla Samlingsportalen?

av chfahlgren, Tuesday, July 20, 2021, 14:36 (1004 dagar sedan) @ olle sundström

Med all respekt för vännen Rolf Steen så är det på bilden inte ett W-ånglok utan ett Q-lok som SJ littrade dem.Så det är nog en annan bild som vännen Olle.S. efterlyser.Med vänliga järnvägs-hälsningar CH.Fahlgren JVM vän 92 i Falun.