NBJ:s Oa[u]-vagnar (Fordon: vagnar)

av olle sundström, Sunday, July 18, 2021, 18:49 (1010 dagar sedan)

Flera av de treaxliga falubyggda M(u)-vagnarna blev ombyggda till stolpvagnar litt Oa(u) (med 11 i st. f. normalt nio stolpar på varje långsida).

För ett modellprojekt skulle jag vara mycket tacksam för exempel på nummer för obromsade
individer av Oa(u)-typ.

Stort tack på förhand!

Olle S

NBJ:s Oa[u]-vagnar

av olle sundström, Tuesday, July 20, 2021, 13:55 (1009 dagar sedan) @ Thomas Tell

Än en gång har Du hjälpt mig tillrätta. Stort tack!

Olle S

NBJ:s Oa[u]-vagnar

av Peter B, Monday, July 19, 2021, 16:16 (1010 dagar sedan) @ olle sundström

Är det inte sådana som NBJ och NBVJ kallat Oam, och det står några sådana ännu på Gyttorps bangård? Det är så rik växlighet där så det är dessvärre svårt att studera dem både på nära och långt håll.

NBJ:s Oa[u]-vagnar

av MaL, Monday, July 19, 2021, 18:37 (1009 dagar sedan) @ olle sundström

https://www.nbvj.se/nbj-oam-955-961-962-974-980-987-990-1011/

NBJ Oam 974 (som kanske borde vara 967) har jag noterad som obromsad. Det finns ytterligare en obromsad som jag inte har nummer på. Som det står på vår hemsida så gjorde NBJ:s verkstad det lite mer spännande med vagnsnumren under 60-talet.

Samtliga Oam står så att dom inte är tillgängliga, på våra bangårdar.

//MaL

NBJ:s Oa[u]-vagnar

av Carl-Johan, Wednesday, July 21, 2021, 08:14 (1008 dagar sedan) @ MaL

NBJs Mu vagnar hade ett mycket speciellt underrede. Det var inga långbalkar, utan ett pressat plåtunderrede av ungefär samma typ som för Ou vagnarna.

För att klara de högre vikterna var underredet bredare i vagnsändarna och mellan vagnsaxlarna och smalare över axlarna - för att få plats med axlar och fjädrar.

En utmaning för en modellbyggare.....

NBJ:s Oa[u]-vagnar

av olle sundström, Thursday, July 22, 2021, 18:26 (1006 dagar sedan) @ Carl-Johan

Är Du säker? Av ritningen i ASJ-katalogen framgår inte att rambredden skulle variera.

(Däremot är ju rambalkarna - som Du så riktigt påpekar är bockade fyrkantrör av plåt - ursparade nedtill över axlarna och vid infästningen mot buffertbalken.)

I övrigt tackar jag för avgivna svar.

Olle S

NBJ:s Oa[u]-vagnar

av Carl-Johan, Thursday, July 22, 2021, 20:39 (1006 dagar sedan) @ olle sundström

Det är korrekt. Jag avsåg inte underredets bredd utan snarare underredets sidobalkars höjd.