International SJ 14938 (Järnväg allmänt)

av Skytts Vemmerlöv, Monday, July 19, 2021, 20:16 (983 dagar sedan)

[image]
Snygg IH arbetsbil från slutet av sextiotalet fotograferad på en skrot i Hökön för 10-15 år sedan.
Kanske för kontaktledningsarbete att döma av arbetsplattformen och fönstret i taket?

Numera borta...

International SJ 14938

av Skytts Vemmerlöv, Monday, July 19, 2021, 22:04 (983 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Det var ju verkligen kul att se!
Synd att Rise Olssons skrot i Hökön försvann. Där fanns mycket som legat där i många år. Jag vill minnas att han hade järnväg in på skroten, eller nära. Mycket av det som fanns där kom från SJ. Lokdomkrafter i mängder, inredning från vagnar etc etc
Willys jeepen vet jag inte säkert om den kom från SJ. Skulle kanske kunna vara televerket eller något annat. Men, Den raka scania-åttan som är på väg ner i myllan kommer säkerligen från en rälsbuss.
Hatthyllan(som jag köpte av honom),är väl från en tågkupé.
Det stör mig lite såhär i efterhand att jag inte köpte en lokdomkraft . Det hade varit en trevlig trädgårdsprydnad...
[image][image][image][image]

Lokdomkraft

av Carl-Erik Olsson, Tuesday, July 20, 2021, 17:20 (982 dagar sedan) @ Skytts Vemmerlöv

Det stör mig lite såhär i efterhand att jag inte köpte en lokdomkraft. Det hade varit en trevlig trädgårdsprydnad...
[image]

Var inte orolig, det kan fixas. SÅS har förutom en del här tidigare omnämnd övertalig mtrl även en del lokdomkrafter, där problemet är att man måste välja!
Hör av dig per mail carlerik1921-snabel-a-gmail.com eller 070-7270840 om du är intresserad! Leverans kan ordnas vid behov, om det är i Skytts härad?
/CEO

International SJ 14938

av -ch-, Wednesday, July 21, 2021, 09:13 (981 dagar sedan) @ Skytts Vemmerlöv

En av mina arbetskamrater från lokstallarna i Östersund placerade ett härbre på fyra lokdomkrafter.
Utomordentligt listigt eftersom marken var en aning sank på platsen och huset måste justeras varje vår.

[image]

International SJ 14938

av Rolf Redsäter, Monday, July 19, 2021, 22:10 (983 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Jag hade en vän som tyvärr inte är med oss längre som jobbade på något som hette montagetågen.
Placeringsorten var troligen Nässjö. Han var på många banor i södra Sverige omkring 1958-1965.
Hans namn var Uno Svensson.

Jag vet inte riktigt vad arbetet innebar men kan det ha något med bilden att göra?

Skulle vara intressant om någon vet något om hans arbete.

Rolf

International SJ 14938

av Skytts Vemmerlöv, Monday, July 19, 2021, 23:06 (983 dagar sedan) @ Rolf Redsäter

Om du söker på "montagetågen" i detta forum, så finns det en tråd om dem.