Inlånad dragkraft DONJ (Fordon: lok)

av chfahlgren, Saturday, July 24, 2021, 17:39 (979 dagar sedan)

Bästa vänner på forumet.Efter ett besök till Jädraås JTJ samt läsing
av Rolf Stens mycket fina bok om just DONJ,så undrar jag om det finns bilder på från SJ inlånade Gp-loket under sin tid det gick i DONJ tjänst.Tack på förhand med
Vänliga Järnvägs-Hälsningar CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.

Inlånad dragkraft DONJ

av Granis, Saturday, July 24, 2021, 19:27 (979 dagar sedan) @ chfahlgren

Finns det inte det i nämnda bok? Och i andra böcker om och kring DONJ som getts ut genom åren? Bl a från när Gp 3133 krockade med en bil vid gamla riksvägsövergången utanför Hamrångefjärden under den korta tid (några månader?) loket var på DONJ.

De båda dieselloken T2p 3525/ 3526 (fd SRJ 5 och 6) var ju på DONJ under en längre tid. Banans sista dessutom. Men det kanske inte var dom frågeställningen kretsade kring? Hur som helst borde bilder finnas på "samlingsportalen"/ "digitalt museum".


/ L G

Inlånad dragkraft DONJ

av Ola Almquist, Saturday, July 24, 2021, 20:07 (979 dagar sedan) @ Granis

Finns det inte det i nämnda bok? Och i andra böcker om och kring DONJ som getts ut genom åren? Bl a från när Gp 3133 krockade med en bil vid gamla riksvägsövergången utanför Hamrångefjärden under den korta tid (några månader?) loket var på DONJ.

Blandar du inte ihop det med DONJ 10 nu?

Tidigare inlägg

Tidigare tråd

/Ola

Inlånad dragkraft DONJ

av Granis, Saturday, July 24, 2021, 20:39 (979 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hmm.. Minnet är förvisso inte vad det varit (om det ens varit), men nog vill jag minnas att Gp 3133 hann vara med om nån form av "incident" under sin korta tid på DONJ. Som då finns dokumenterad och publicerad, liksom. Men kanske inte just där då, vid Hamrångefjärden. Eller så.

/ L G

Inlånad dragkraft DONJ

av chfahlgren, Sunday, July 25, 2021, 18:05 (978 dagar sedan) @ Granis

Har inte blandat ihop DONJ lok nr 10 med Gp 3133 och min fråga var om det finns bilder 3133 i tjänst på DONJ förslagsvis i timmertåg.
Men stort Tack för svar jag fått med Vänliga järnvägs Hälsningar från CH.Fahlgren.jvm-vän 92 i Falun.

Inlånad dragkraft DONJ. DONJ 10 och SJ 3133

av Leif B, Monday, July 26, 2021, 15:01 (977 dagar sedan) @ Granis

Hmm.. Minnet är förvisso inte vad det varit (om det ens varit), men nog vill jag minnas att Gp 3133 hann vara med om nån form av "incident" under sin korta tid på DONJ. Som då finns dokumenterad och publicerad, liksom. Men kanske inte just där då, vid Hamrångefjärden. Eller så.

/ L G

"Vid DONJ:s korsning med E4 i Åbydal skakade DONJ:s lok 10 varvid försäkringsbolaget fick betala inhyrning av SJ ånglok Gp 3133 under tiden som lok 10 reparerades. Gp 3133 användes vid DONJ under tiden 3187-30/9 1957." Ur "Från inlandet till kusten", Rolf Sten, sid 161. På samma sida finns en bild av hur en provisorisk ramp snickras ihop av slipers för att lossa Gp-loket från överföringsvagnen i Wij Bruk.

På sidan 177-178 finns en beskrivning av olyckan i Åbydal och en bild som visar lok 10 på sniskan vid plankorsningen.

Inlånad dragkraft DONJ. DONJ 10 och SJ 3133

av Thomas K Ohlsson, Monday, July 26, 2021, 20:33 (977 dagar sedan) @ Leif B

Hmm.. Minnet är förvisso inte vad det varit (om det ens varit), men nog vill jag minnas att Gp 3133 hann vara med om nån form av "incident" under sin korta tid på DONJ. Som då finns dokumenterad och publicerad, liksom. Men kanske inte just där då, vid Hamrångefjärden. Eller så.

/ L G


"Vid DONJ:s korsning med E4 i Åbydal skakade DONJ:s lok 10 varvid försäkringsbolaget fick betala inhyrning av SJ ånglok Gp 3133 under tiden som lok 10 reparerades. Gp 3133 användes vid DONJ under tiden 3187-30/9 1957." Ur "Från inlandet till kusten", Rolf Sten, sid 161. På samma sida finns en bild av hur en provisorisk ramp snickras ihop av slipers för att lossa Gp-loket från överföringsvagnen i Wij Bruk.

På sidan 177-178 finns en beskrivning av olyckan i Åbydal och en bild som visar lok 10 på sniskan vid plankorsningen.

Numrerade europavägar fanns inte i Sverige 1957.
(Jag inser att jag börjar framstå som en språklig felfinnarnörd men rätt ska vara rätt!)

Parabelfackverk på Er alla forumvänner
hälsar
Thomas K Ohlsson

Inlånad dragkraft DONJ. DONJ 10 och SJ 3133

av Leif B, Monday, July 26, 2021, 20:35 (977 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Hmm.. Minnet är förvisso inte vad det varit (om det ens varit), men nog vill jag minnas att Gp 3133 hann vara med om nån form av "incident" under sin korta tid på DONJ. Som då finns dokumenterad och publicerad, liksom. Men kanske inte just där då, vid Hamrångefjärden. Eller så.

/ L G


"Vid DONJ:s korsning med E4 i Åbydal skakade DONJ:s lok 10 varvid försäkringsbolaget fick betala inhyrning av SJ ånglok Gp 3133 under tiden som lok 10 reparerades. Gp 3133 användes vid DONJ under tiden 3187-30/9 1957." Ur "Från inlandet till kusten", Rolf Sten, sid 161. På samma sida finns en bild av hur en provisorisk ramp snickras ihop av slipers för att lossa Gp-loket från överföringsvagnen i Wij Bruk.

På sidan 177-178 finns en beskrivning av olyckan i Åbydal och en bild som visar lok 10 på sniskan vid plankorsningen.


Numrerade europavägar fanns inte i Sverige 1957.
(Jag inser att jag börjar framstå som en språklig felfinnarnörd men rätt ska vara rätt!)

Parabelfackverk på Er alla forumvänner
hälsar
Thomas K Ohlsson

Det är helt OK bara du då upplyser oss om vad vägen ifråga hette då.

/Rättfinnarnörd

Inlånad dragkraft DONJ. DONJ 10 och SJ 3133

av Anders Svensson, Monday, July 26, 2021, 21:10 (977 dagar sedan) @ Leif B

Här kliver en annan Messerschmidt in och säger riksväg 13. //Anders

Inlånad dragkraft DONJ. DONJ 10 och SJ 3133

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, July 27, 2021, 17:00 (976 dagar sedan) @ Anders Svensson

Här kliver en annan Messerschmidt in och säger riksväg 13. //Anders

Tack Anders!
Jag hade inte kunnat tagit det ur minnet utan varit tvungen att slå upp det. När vägen bytte nummer var jag blott en pojkspoling - som inte varit norr om Dalälven...
(möjligen hade jag varit i Ornäs i samband med kusinbesök i Borlänge, men det minns jag inte och frågan är om det ens hade räknats!)

/TKO