Broar med hängande parabelfackverk (Fotografier/bildfrågor)

av OlleThåström, Monday, July 26, 2021, 11:03 (999 dagar sedan)

Med stor hjälp av kunniga forummedlemmar och lite eget rotande i främst digitaltmuseum.se plus en del intressanta utfärder i naturen har jag hittat 30 broar av typen med hängande parabelfackverk.

Här tänkte jag presentera de som finns kvar med gamla och nya bilder. Det får bli i länsbokstavsordning. Någon rättvisa ska det vara!

[image]
Den pampigaste måste sägas vara den över Öre älv, den äldsta av Tallbergsbroarna, byggd 1891, foto ca 1900. Den har jag inte besökt - än.

[image]
I den lilla Skåneorten Gärds köpinge ligger en ÖSJ-bro kvar som nu är GC-bro. Fotot taget 1920 i samband med förstärkningsåtgärder.

Orten Järnboås i Örebro län gömmer på en liten bro som hörde till Nora Bergslags Järnväg, delen mellan Nora och Bredsjö. Den är så väl dold i slyskogen mitt i samhället att inte ens ortsborna verkar känna till den. Och Ernst glömde att göra om den när han tog sig an hyttan 200 m längre bort. Om det nu inte var han som hängde upp cykeln?
Länk: Postvagnen


[image]
Ställdalen har en väl synlig bro intill länsväg 792. Foto: 2021-07-14.

[image]
I Karlskoga går det en järnvägsbro över Timsälven intill E18. Foto: 2021-07-13.


Två andra broar finns på NBJ Järle (egentligen NEJ) ...
Länk: Postvagnen


[image]
... och bron över Svartälven vid Kortfors.

U- och C-län får dela på en "ruin", bron över Sagån, även den visad i Postvagnen


[image]
I Dalarna finns en halv bro kan man väl säga, vid Hansjö utanför Orsa är ett av spannen utbytt. Foto: BaTMan.

[image]
Brintbodarne har en välbevarad bro som nu är vägbro. Foto: 2021-07-13.

[image]
Centralt i Ludvika finns i gengäld en bro med tre spann, dock nedgraderad till GC-bro. Foto: 2021-07-14.

Länk: Brokatalogen är uppdaterad (pdf)


Synpunkter på detta mottas alltid. Om intresse finns återkommer jag med de broar som inte finns kvar.

Broar med hängande parabelfackverk

av Thomas Helin, Monday, July 26, 2021, 12:32 (999 dagar sedan) @ OlleThåström

Vackra broar.
Finns det någon anledning varför man inte valde fackverket över brobanan? I vissa fall så saknades utrymme under bron men om man kunde välja fritt. Konstruktörens preferenser eller annat som avgjorde fackverkets placering?

Broar med hängande parabelfackverk

av Ulfe, Monday, July 26, 2021, 12:45 (999 dagar sedan) @ Thomas Helin

Vackra broar.
Finns det någon anledning varför man inte valde fackverket över brobanan? I vissa fall så saknades utrymme under bron men om man kunde välja fritt. Konstruktörens preferenser eller annat som avgjorde fackverkets placering?

Ja fina bilder.
Med fackverket hängande slapp ju konstruktören bry sig om det fria rummet för järnvägen.

Broar med hängande parabelfackverk

av sepernik, Monday, July 26, 2021, 12:55 (999 dagar sedan) @ Thomas Helin

Finns det någon anledning varför man inte valde fackverket över brobanan? I vissa fall så saknades utrymme under bron men om man kunde välja fritt. Konstruktörens preferenser eller annat som avgjorde fackverkets placering?

Tänker så här: Om fackverket är över brobanan behöver det ges sådan höjd att det inte inkräktar på lastprofilen.
Vid korta brospann blir höjden på fackverket mindre än fria rummet och det blir gynnsamt att vända det neråt.

Broar med hängande parabelfackverk

av Svante Andersson, Monday, July 26, 2021, 13:35 (999 dagar sedan) @ Thomas Helin

Med parabelbågarna nedåt är det mycket effektivare att installera kryss och vindförband mellan huvudbalkarna. Med bågarna uppåt måste detta utrymme vara öppet och bron blir klenare med samma dimensioner i konstruktionen.

SA

Broar med hängande parabelfackverk

av Thomas Helin, Monday, July 26, 2021, 16:50 (999 dagar sedan) @ Svante Andersson

Tack, då finns det alltså en konstruktionsmässig fördel med att ha hängande parabelfackverk. Då blir min följdfråga/-fundering: när det gick att välja fritt, d v s då det fanns tillräckligt med utrymme under bron och inte heller något hinder över bron, valde man alltid hängande fackverk?

Broar med hängande parabelfackverk

av Göran Kannerby, Monday, July 26, 2021, 18:09 (999 dagar sedan) @ Thomas Helin

Tack, då finns det alltså en konstruktionsmässig fördel med att ha hängande parabelfackverk. Då blir min följdfråga/-fundering: när det gick att välja fritt, d v s då det fanns tillräckligt med utrymme under bron och inte heller något hinder över bron, valde man alltid hängande fackverk?

För att kunna fullständigt besvara den frågan måste man först inventera alla parabelbroar, för dem som har fackverket ovan bron måste man sedan kontrollera om det beror på att vattendragets högst högvattenyta ligger för högt för att det ska få plats under bron, för att vara säker på det måste man då dimensionera det fackverket för att komma fram till hur stor plats det skulle ta. En maraton-uppgift!

Broar med hängande parabelfackverk

av OlleThåström, Monday, July 26, 2021, 20:06 (999 dagar sedan) @ Göran Kannerby

För att kunna fullständigt besvara den frågan måste man först inventera alla parabelbroar, för dem som har fackverket ovan bron måste man sedan kontrollera om det beror på att vattendragets högst högvattenyta ligger för högt för att det ska få plats under bron, för att vara säker på det måste man då dimensionera det fackverket för att komma fram till hur stor plats det skulle ta. En maraton-uppgift!

Som jag nog skrev i något svar i en annan tråd - det ska inte bli en doktorsavhandling om broarnas konstruktion. Jag tycker att det räcker för mig att redovisa och dokumentera en intressant konstruktionstyp med flera vackra broar.

Personligen tycker jag att bågkonstruktioner ser "spännande" ut. De kan utnyttja materialen till max vare sig de är i stål, betong, tegel eller sten och oberoende om bågarna ligger under eller över brobana/spår.

Om man jämför t.ex. dagens bro över Skellefteälven med den första med sin sinuskurva - vem är intressantast?

Broar med hängande parabelfackverk

av Thomas Helin, Tuesday, July 27, 2021, 09:41 (998 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag inser också att det är ett stort arbete men jag tänker att en grovsållning skulle vara möjlig. Bilderna som visas bekräftas av inlägget från sepernik, alltså ganska korta spännvidder. Ju längre spännvidd desto högre parabelbåge och ganska snart blir det orimliga höjder och bärighetsproblem. Sedan misstänker jag att denna typ av broar upphörde att konstrueras i takt med att kraftigare balkar kunde användas.
Utöver en begränsad spännvidd och en väl vald tidsperiod kanske det finns andra kriterier som kan begränsa urvalet.

Broar med hängande parabelfackverk

av Greger Larsson, Monday, July 26, 2021, 20:35 (999 dagar sedan) @ OlleThåström

Klipp >

Synpunkter på detta mottas alltid. Om intresse finns återkommer jag med de broar som inte finns kvar.


Petikån är felstavat även i den uppdaterade brokatalogen

Broar med hängande parabelfackverk

av OlleThåström, Tuesday, July 27, 2021, 00:07 (998 dagar sedan) @ Greger Larsson


Petikån är felstavat även i den uppdaterade brokatalogen

JvmKCAC16424.jpg
Järnvägsbron över Pettikån vid Pettiknäs mellan Jörn och Kusfors, foto 1900-1909

Batman
Petikån, km 986+983

Vem har rätt, Greger Larsson, Batman eller digitaltmuseum.se?
Jag vill inte vara domare, men jag rättar mig efter Länskartan som har ett t, för husfridens skull.

Broar med hängande parabelfackverk

av Sune Nylén, Tuesday, July 27, 2021, 09:23 (998 dagar sedan) @ OlleThåström


Petikån är felstavat även i den uppdaterade brokatalogen


JvmKCAC16424.jpg
Järnvägsbron över Pettikån vid Pettiknäs mellan Jörn och Kusfors, foto 1900-1909

Batman
Petikån, km 986+983

Vem har rätt, Greger Larsson, Batman eller digitaltmuseum.se?
Jag vill inte vara domare, men jag rättar mig efter Länskartan som har ett t, för husfridens skull.

Ingen idé att hänga upp sig på petitesser.:-D

Broar med hängande parabelfackverk

av Oskar F, Tuesday, July 27, 2021, 09:26 (998 dagar sedan) @ Sune Nylén


Petikån är felstavat även i den uppdaterade brokatalogen


JvmKCAC16424.jpg
Järnvägsbron över Pettikån vid Pettiknäs mellan Jörn och Kusfors, foto 1900-1909

Batman
Petikån, km 986+983

Vem har rätt, Greger Larsson, Batman eller digitaltmuseum.se?
Jag vill inte vara domare, men jag rättar mig efter Länskartan som har ett t, för husfridens skull.


Ingen idé att hänga upp sig på petitesser.:-D

Precis, srunta i pettiteserna.;-)

Broar med hängande parabelfackverk

av Sune Nylén, Tuesday, July 27, 2021, 12:45 (998 dagar sedan) @ Oskar F

Exactement Monsieur Osscaar:-D

Broar med hängande parabelfackverk - källkritik

av Oskar F, Tuesday, July 27, 2021, 09:25 (998 dagar sedan) @ OlleThåström


Petikån är felstavat även i den uppdaterade brokatalogen


JvmKCAC16424.jpg
Järnvägsbron över Pettikån vid Pettiknäs mellan Jörn och Kusfors, foto 1900-1909

Batman
Petikån, km 986+983

Vem har rätt, Greger Larsson, Batman eller digitaltmuseum.se?
Jag vill inte vara domare, men jag rättar mig efter Länskartan som har ett t, för husfridens skull.

Du kanske inte är van att söka i bildarkivet i DM/Järnvägsmuséet, men går man igenom bildtexterna hittar man ofta sakfel. När det gäller plats- och ortnamn kan det genom tiderna ha förekommit alternativa stavningar men jag tror att det i det här fallet helt enkelt är bristande kvalitetskontroll av Järnvägsmuséet.

Broar med hängande parabelfackverk

av Bengt Löfgren, Tuesday, July 27, 2021, 09:29 (998 dagar sedan) @ OlleThåström


Petikån är felstavat även i den uppdaterade brokatalogen


JvmKCAC16424.jpg
Järnvägsbron över Pettikån vid Pettiknäs mellan Jörn och Kusfors, foto 1900-1909

Batman
Petikån, km 986+983

Vem har rätt, Greger Larsson, Batman eller digitaltmuseum.se?
Jag vill inte vara domare, men jag rättar mig efter Länskartan som har ett t, för husfridens skull.

Lantmäteriet, som får anses vara en auktoritet i ämnet, använder ett t i Petikån och Petiknäs.
Lantmäteriet. Min karta

Broar med hängande parabelfackverk

av Stefan Isaksson, Wednesday, July 28, 2021, 12:17 (997 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Nu är det långt ifrån järnväg, men när Sjöfartsverket digitaliserade sina sjökort bytte många öar i Ekoln namn.
Jag är rätt säker på att det inte var rättelser, utan inmatningsfel.

Även auktoriteter kan var otillförlitliga. Namn är svårt.

SI

Broar med hängande parabelfackverk

av Bengt Löfgren, Wednesday, July 28, 2021, 16:09 (997 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Nu är det långt ifrån järnväg, men när Sjöfartsverket digitaliserade sina sjökort bytte många öar i Ekoln namn.
Jag är rätt säker på att det inte var rättelser, utan inmatningsfel.

Även auktoriteter kan var otillförlitliga. Namn är svårt.

SI

Lantmäteriet är nationell ortnamnsmyndighet.
Den som vill ta strid med dom om ett ortnamn får det ofta ganska kämpigt.
Jag rekommenderar att följa deras stavning i detta fall.
Ortnamnsregistret

Broar med hängande parabelfackverk

av Oskar F, Tuesday, July 27, 2021, 09:20 (998 dagar sedan) @ OlleThåström

Med stor hjälp av kunniga forummedlemmar och lite eget rotande i främst digitaltmuseum.se plus en del intressanta utfärder i naturen har jag hittat 30 broar av typen med hängande parabelfackverk.

[image]
Ställdalen har en väl synlig bro intill länsväg 792. Foto: 2021-07-14.

Länk: Brokatalogen är uppdaterad (pdf)


Synpunkter på detta mottas alltid. Om intresse finns återkommer jag med de broar som inte finns kvar.

Bron i Ställdalen på bilden är av en något annorlunda typ än de andra du visar bilder på. Den har halvparabelreglar med lutande ändståndare, om jag tolkar Banlära (Andra bandet, 1916, s 279) rätt. Halvparabelbroar skiljer sig från parabelreglar genom att själva bågformen inte går genom broupplaget på landfästena. Men det kanske du inte skiljer ut i din förteckning?

Broar med hängande parabelfackverk

av OlleThåström, Tuesday, July 27, 2021, 19:20 (998 dagar sedan) @ Oskar F

Bron i Ställdalen på bilden är av en något annorlunda typ än de andra du visar bilder på. Den har halvparabelreglar med lutande ändståndare, om jag tolkar Banlära (Andra bandet, 1916, s 279) rätt. Halvparabelbroar skiljer sig från parabelreglar genom att själva bågformen inte går genom broupplaget på landfästena. Men det kanske du inte skiljer ut i din förteckning?

Helt riktigt Oskar, jag har inte ambitionen att klassificera hel- och halvparabler eller någon annan under- eller sidoordnad typ heller. Det överlåter jag åt dem som kan.

Det som skulle vara spännande för mig är om det dök upp ett inlägg med en för mig okänd bro.

Stålbron över Göta Älv

av Lars E Johansson, Wednesday, July 28, 2021, 23:41 (996 dagar sedan) @ OlleThåström

[image]
Järnvägen mellan Uddevalla och Herrljunga (UWHJ) korsar Göta Älv mellan Vänersborg och Vargön. Där byggdes 1866 en "parabelbro". Man hade valt broläget där älven var smalast (43 m) trots att älven där hade sitt översta fall. Bron byggdes om när UWHJ breddades till normalspår 1899. Den ersattes av en ny bro 1945. Unikt med bron var att den byggdes i stål och fick därför namnet Stålbron. Det blev också adressen för hus nära bron.

Stålbron över Göta Älv

av OlleThåström, Thursday, July 29, 2021, 07:51 (996 dagar sedan) @ Lars E Johansson

Järnvägen mellan Uddevalla och Herrljunga (UWHJ) korsar Göta Älv mellan Vänersborg och Vargön. Där byggdes 1866 en "parabelbro". Man hade valt broläget där älven var smalast (43 m) trots att älven där hade sitt översta fall. Bron byggdes om när UWHJ breddades till normalspår 1899. Den ersattes av en ny bro 1945. Unikt med bron var att den byggdes i stål och fick därför namnet Stålbron. Det blev också adressen för hus nära bron.

Intressant! Den ska infogas i katalogen, avdelningen "ej kvar". För så är det väl?

Men jag blir inte riktigt klok ändå. I dag finns två broar, en över Huvudnäskanalen och en över Göta älv, detta enligt BaTMan. Men kanalen kanske anlades senare, vid kraftverksbygge?

Här hittar jag en annan bild:
https://digitaltmuseum.se/021018089130/jarnvagsbro-over-gota-alv-slotts-samling

Det finns flera bilder....

Stålbron över Göta Älv

av Sune Nylén, Thursday, July 29, 2021, 09:23 (996 dagar sedan) @ OlleThåström

finns som vinjett i minnesskriften UWHJ 1863--1923. Där finns också några sidor om "stålbrons" som den benämns byggande, och också en historia som kunnat sluta tragiskt.
Källarmästare Göthberg i Vänersborg hade, för att kunna göra affärer, lastat en vagn med mat och allehanda drycker, som champagne. Man hade inte väl, under livliga applåder fått över den ena balken, förrän unga fru Göthberg, upprymd av makens champagne, gav sig ut på den 3 dm breda och 43 m långa balken för att promenera över till andra sidan över de skummande vattenmassorna. Hon kom lyckligt över och skrattande och vinkande gick hon tillbaka, medan maken låg avsvimmad.

Stålbron över Göta Älv

av Sune Nylén, Thursday, July 29, 2021, 09:26 (996 dagar sedan) @ OlleThåström

Kanalen och älven är två skilda. Älven leds genom Vargöns kraftstn. Kanalen går genom Vänersborg och slussar

Stålbron över Göta Älv och broarna i Vänersborg

av Leif B, Thursday, July 29, 2021, 11:08 (996 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kanalen och älven är två skilda. Älven leds genom Vargöns kraftstn. Kanalen går genom Vänersborg och slussar

Göta Älv vid Vargön
Jag vill ge Olle rätt: det är (idag) två broar över älven med en långsmal ö emellan. Jag förmodar att det är den östra fåran som benämns Göta Älv och den västra Huvudnäskanalen.

De två broarna syns även på den här bilden. I bakgruden ligger en stor hög med massor, kanske man höll på att gräva Huvudnäskanalen då bilden togs?


Kanalen i Vänersborg
Även i Vänersborg finns två broar men då över olika fåror av kanalen. Den västra, Trafikanalen, vill jag minnas att kom till 1916 då också den nuvarande klaffbron kom till. Den östra är äldre och kallas nu Gamla Hamnkanalen. Järnvägsbron över Gamla Hamnkanalen är numera fast men var ursprungligen en svängbro.

Så sammanlagt har vi fyra broar att diskutera i Vänersborg och Vargön. Men ursprungligen var de bara två, en svängbro i Vänersborg över Hamnkanalen och en fast bro (Stålbron) över Göta Älv i Vargön. Rätt?

Stålbron över Göta Älv och broarna i Vänersborg

av Sune Nylén, Thursday, July 29, 2021, 11:33 (996 dagar sedan) @ Leif B

Ja i Vänersborg har du två broar. Båda över trafikkanalen dels järnvägsbron och sedan en för vägtrafiken där den går över kanalen som går ned till slussen vid Brinkebergs kulle.
Vid Vargön fanns bara bron över Göta älv där den rann ut ur Vänern. Den andra kanalen har nog kommit till senare för att öka avtappningsmöjligheterna av Vänern. Stenmassorna kommer nog från sprängningen. När jag ser på Google maps så ser det ut som det uppströms finns någon form av regleringslucka som går rätt över. Hörde i morse på nyheterna att man sänkt Vänerns max vattenstånd med 30 cm. och då måste man ju öka avtappningen.

Stålbron över Göta Älv och broarna i Vänersborg

av Leif B, Thursday, July 29, 2021, 11:35 (996 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja i Vänersborg har du två broar. Båda över trafikkanalen dels järnvägsbron och sedan en för vägtrafiken där den går över kanalen som går ned till slussen vid Brinkebergs kulle.
Vid Vargön fanns bara bron över Göta älv där den rann ut ur Vänern. Den andra kanalen har nog kommit till senare för att öka avtappningsmöjligheterna av Vänern. Stenmassorna kommer nog från sprängningen. När jag ser på Google maps så ser det ut som det uppströms finns någon form av regleringslucka som går rätt över. Hörde i morse på nyheterna att man sänkt Vänerns max vattenstånd med 30 cm. och då måste man ju öka avtappningen.

Jo, men jag håller mig till järnvägsbroar, inte vägbroar. I Vänersborg finns det två järnvägsbroar som jag skrev här.

Stålbron över Göta Älv och broarna i Vänersborg

av Sune Nylén, Thursday, July 29, 2021, 11:55 (996 dagar sedan) @ Leif B

Ja, det är nog rätt. Jag har inte varit i Vänerborg på kanske 20 år. Det är ju så att säga inget som lockar precis. I UWHJ 1923 - 1940 finns en bild på Huvudnäskanalen med bro. Då den kallas kanal utgår jag från att den är "handgjord" och tillkommit under mellantiden. Trevligt häfte det du visade f.ö.

Stålbron över Göta Älv och broarna i Vänersborg

av Göran Kannerby, Thursday, July 29, 2021, 18:11 (996 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja i Vänersborg har du två broar. Båda över trafikkanalen dels järnvägsbron och sedan en för vägtrafiken där den går över kanalen som går ned till slussen vid Brinkebergs kulle.
Vid Vargön fanns bara bron över Göta älv där den rann ut ur Vänern. Den andra kanalen har nog kommit till senare för att öka avtappningsmöjligheterna av Vänern. Stenmassorna kommer nog från sprängningen. När jag ser på Google maps så ser det ut som det uppströms finns någon form av regleringslucka som går rätt över. Hörde i morse på nyheterna att man sänkt Vänerns max vattenstånd med 30 cm. och då måste man ju öka avtappningen.

Nja, i sammanhanget nämndes också att den maximala avtappningen inte får öka. Istället handlar det om att tappa av tidigare så att inte vattenståndet tillåts komma så högt.

Stålbron över Göta Älv och broarna i Vänersborg

av Sune Nylén, Thursday, July 29, 2021, 19:27 (996 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Stämmer. Rasrisken nedströms Trollhättan kan öka betydligt. Jag brukar fiska omkring Hisingen och det kan bli rejäl ström nere mot Göteborg när man tappar i Trollhättan och Lilla Edet. Och ändå rinner 3/4 av vattnet ut genom Nordre Älv.

Stålbron över Göta Älv och broarna i Vänersborg

av Göran Kannerby, Saturday, July 31, 2021, 18:05 (994 dagar sedan) @ Sune Nylén

Stämmer. Rasrisken nedströms Trollhättan kan öka betydligt. Jag brukar fiska omkring Hisingen och det kan bli rejäl ström nere mot Göteborg när man tappar i Trollhättan och Lilla Edet. Och ändå rinner 3/4 av vattnet ut genom Nordre Älv.

Jag blev nyfiken på detta med hur vattnet fördelar sig mellan Nordre älv och huvudfåran. Denna rapport har på filens sida 19 ett diagram som visar att det snarare är så att ett visst grundflöde leds via huvudfåran medan resten går via Nordre älv. Det framgår också att detta ingår i Vattenfalls fallrätter. För detta ändamål finns också en anläggning längs Nordre älv för att minska flödet den vägen, Ornö skärmar.

Stålbron över Göta Älv och broarna i Vänersborg

av Richard Loe, Saturday, July 31, 2021, 18:24 (994 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Stämmer. Rasrisken nedströms Trollhättan kan öka betydligt. Jag brukar fiska omkring Hisingen och det kan bli rejäl ström nere mot Göteborg när man tappar i Trollhättan och Lilla Edet. Och ändå rinner 3/4 av vattnet ut genom Nordre Älv.


Jag blev nyfiken på detta med hur vattnet fördelar sig mellan Nordre älv och huvudfåran. Denna rapport har på filens sida 19 ett diagram som visar att det snarare är så att ett visst grundflöde leds via huvudfåran medan resten går via Nordre älv. Det framgår också att detta ingår i Vattenfalls fallrätter. För detta ändamål finns också en anläggning längs Nordre älv för att minska flödet den vägen, Ornö skärmar.

Ormo skärmar menar du. Skärmarna är samtida med Vargöns kraftverk och regleringen av Vänern, och är också en del i regleringen av Vänern och Göta Älv. Skärmar har två funktioner. En är att tillse att vattenflödet och vattennivån i älven genom Göteborg är tillräckliga för fartygstrafik. Det andra syftet är att hindra saltvattensinträngning i Göta Älv vid låga flöden och/eller höga havsnivåer och på så sätt skydda Göteborgs dricksvatten.

Stålbron över Göta Älv

av Richard Loe, Thursday, July 29, 2021, 21:00 (996 dagar sedan) @ OlleThåström

Järnvägen mellan Uddevalla och Herrljunga (UWHJ) korsar Göta Älv mellan Vänersborg och Vargön. Där byggdes 1866 en "parabelbro". Man hade valt broläget där älven var smalast (43 m) trots att älven där hade sitt översta fall. Bron byggdes om när UWHJ breddades till normalspår 1899. Den ersattes av en ny bro 1945. Unikt med bron var att den byggdes i stål och fick därför namnet Stålbron. Det blev också adressen för hus nära bron.


Intressant! Den ska infogas i katalogen, avdelningen "ej kvar". För så är det väl?

Men jag blir inte riktigt klok ändå. I dag finns två broar, en över Huvudnäskanalen och en över Göta älv, detta enligt BaTMan. Men kanalen kanske anlades senare, vid kraftverksbygge?

Här hittar jag en annan bild:
https://digitaltmuseum.se/021018089130/jarnvagsbro-over-gota-alv-slotts-samling

Det finns flera bilder....

OK. Det som nu kallas Huvudnäskanalen och det som ibland kallas Sjöbodakanalen tillkom som en del i regleringen av Vänern, och är samtida med Vargöns kraftverk. Det var också då som det som man byggde en bank för att dämma upp det västra delen av älven. (Kvar på nedströmssidan av banken är det som nu kallas Lillån.) Tidigare gick UWHJ på en bro över den västra delen av älven, men banan går nu på fördämningsbanken.

Broar med hängande parabelfackverk

av Ulfe, Wednesday, July 28, 2021, 07:41 (997 dagar sedan) @ OlleThåström

Tack för brokatalog och bilder!
Här en bild på del av bron över Järleån strax väster om Järle station på NBJ.

[image]