Pannspolning E 1189, rapport från Nynäsgård (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Sandgren, Tuesday, July 27, 2021, 00:26 (998 dagar sedan)

Lördagen den 12:e juni samlades några aktiva för att spola ur pannan och rensa asklådan på E 1189. Då vi hoppas att kunna genomföra trafik under hösten skall loket besiktas och inför detta behöver loket göras i ordning.
Inför spolningen hade spolpluggar och luckor tagits bort så nu var det ’bara’ att ta ut loket och spola pannan. Loket har vilat några år då 2019 års körning inte kunde genomföras p.g.a trängsel på spåren och sedan kom corona och stoppade all trafik.

[image]
Bernt ’Peppe’ Pettersson rensar asklådan . Det är trångt och smutsigt att rensa.

[image]
Det fanns en hel del aska kvar i asklådan. Det här är framifrån där Anders Öster rakade aska.

[image]
Anders Öster jobbar hårtmed att rensa asklådan.

[image]
E 1189 utdraget helt för att vi nu övergår till att spola ur pannan. Det samlas en hel del inne i pannan, både rostflagor och andra avlagringar. Från början är vattnet brunaktigt.

[image]
Efter ett tag kommer vatten utan rostfärg. Plasten är för att skydda maskineriet och framförallt hjullagren.

[image]
Anders Ö hanterar spolslangen. Det gäller att komma åt på många ställen och det är flera spolpluggar borttagna av den anledningen.

[image]
Innan 1189 rullas in igen så passade vi på att spola rent inne i stallet. Det hade kommit en del i samband med rensnngen av asklådan.

Nästa steg var besiktning av pannan genom att pannan påeldas för varmtryckning.
Detta skedde 7-9 juli med gott resultat. 12 aktiva deltog i aktiviteten, dock inte jag själv.

Pannspolning E 1189, rapport från Nynäsgård

av skogstoken, Wednesday, July 28, 2021, 00:27 (997 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]

Vad har ni gjort med stallväggen, eller har ni fördärvat buffertarna på något stackars lok:-P ?

Attans! en minut sent...

Pannspolning Högtryck

av mormorsgruvan, Wednesday, July 28, 2021, 15:38 (996 dagar sedan) @ skogstoken

Kan det vara någon fördel att använda högtrycksrengöring ?

Pannspolning Högtryck

av Urban Åkesson, Thursday, July 29, 2021, 12:08 (995 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Ohsabanan använde i alla fall för ett par år sedan högtryckstvätt och slang för avloppsspolning med gott resultat. Nu är ju dessa pannor lite mindre än normalspårskollegornas.

Pannspolning Väteperoxid

av mormorsgruvan, Wednesday, July 28, 2021, 15:41 (996 dagar sedan) @ skogstoken

Kan det vara någon fördel att behandla pannan med väteperoxidlösning innan pannspolningen för att den frigjorda syrgasen skall bryta loss rost och kalkavlagringar ?

Pannspolning Väteperoxid

av Micke Carlsson, Saturday, July 31, 2021, 10:54 (993 dagar sedan) @ mormorsgruvan

På 1870-talet provade man med att tillsätta fotogen i pannvattnet just för att den sögs upp av pannstenen och sprängde loss den successivt då den expanderade vid upphettningen då pannan var varm.

Man slutade dock lika snabbt med detta då den fotogenindränkta pannstenen var en dålig kombination med de eldstickor man använde för belysning vid invändiga pannarbeten. Ångorna från fotogen gav en och annan "foff" därinne. Risken med punktfrätor på grund av organiska ämnen i pannvattnet hann man nog aldrig uppleva innan olägenheten med brännbara gaser blev uppenbar.

Mer syre är väl bland det sista man vill ha in i en panna, av korrosionsskäl, så väteperoxid faller väl på det.

Pannspolning E 1189, rapport från Nynäsgård

av Micke Carlsson, Saturday, July 31, 2021, 10:47 (993 dagar sedan) @ skogstoken

Stallspåren är korta, anpassade för tanklok eller som mest 1'C-tenderlok. 18 meter mellan port och bakvägg. Det ger inte mycket marginaler om man får för sig att skaffa sig större lok, som Nynäsbanan senare gjorde. Ett 2'C-lok med tender brukar vara runt 17,8 meter långt över buffertarna.

Om dessa "bufferthål" gjordes från början år 1900 eller inte är svårt att säga men de fyller en funktion, det är inte bara kosmetika och höga förhoppningar... Även extra decimetrar räknas.

Nynäsgårds stall är egentligen inte byggt som ett stall utan som en verkstad, trots den typiska stallarkitekturen. Man ville bygga i hamnen men av försvarsskäl, samma som föranledde att Norra stambanan byggdes långt inåt land, så fick man inte lov till detta. Risken för beskjutning från sjön var för stor. Man fick dock lov att bygga utom synhåll från sjön uppe vid Nynäsgård. Där blev något som fungerade både som stall och verkstad inledningsvis.

Sjöartilleriet utvecklades dock snabbt och redan 1904 insåg man att det inte var några problem att skjuta på mål även utom synhåll långt uppe på land. Nynäsbanan fick lov att bygga sig ett lokstall i hamnen, vilket skedde. Nynäsgårds roll blev att fungera som verkstad i första hand.

E 1189 står i det stallskepp som kallades "spolstallet" just därför att man gjorde pannspolningar där.

Tack vare bufferthålen i bakväggen kan man i alla fall stänga portarna om ett H3 eller B-lok med treaxlig tender. Det kunde man inte göra i stallet i hamnen.

Pannspolning E 1189, rapport från Nynäsgård

av Urban Åkesson, Thursday, July 29, 2021, 07:39 (996 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ett råd i all välmening.
Låt inte pannor stå ospolade för länge och rensa ur asklådor snarast efter körning.
Både skiten i pannan, askan och stybben har egenheten att binda fukt mot metallen med korrision som följd.

Pannspolning E 1189, rapport från Nynäsgård

av Patric H, Thursday, July 29, 2021, 11:07 (995 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Otroligt härligt att se en ånglokskollega åter styr upp ånglokskännedomen !

Gedigna handlag ,sköljning av panna, täckning av lager samt sist, en spolning av stallplatsen. Jag tror museivärlden börjar återuppstå.

Fint jobbat!