Bron över kraftkanalen i Trollhättan (Bana)

av Sune Nylén, Wednesday, July 28, 2021, 08:20 (1001 dagar sedan)

är ett annat exempel på brobyggnad. Gamla bron uppfördes 1875 och efter 50 år ersattes den med en betongbro, uppförd utanför den gamla under det det trafiken pågick. Den danska firman Christiani & Nielsen utförde arbetet. 1929 gav de ut en bok i samband med 25 års firandet. Numera lär de ha sin hemvist i Thailand.
Den nya bron togs i bruk 1926 i oktober, lagom till H3s entré.
[img]images/uploaded/202107280617256100f675d6c4a.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202107280618116100f6a3b7c07.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202107280618586100f6d2a2b7e.jpg[/img]

Bron över kraftkanalen i Trollhättan

av Göran Kannerby, Wednesday, July 28, 2021, 09:11 (1001 dagar sedan) @ Sune Nylén

är ett annat exempel på brobyggnad. Gamla bron uppfördes 1875 och efter 50 år ersattes den med en betongbro, uppförd utanför den gamla under det det trafiken pågick. Den danska firman Christiani & Nielsen utförde arbetet. 1929 gav de ut en bok i samband med 25 års firandet. Numera lär de ha sin hemvist i Thailand.

Det tog en stund innan jag insåg att "utanför" avsåg att den nya bron omslöt den gamla, vilken därefter revs. Smart sätt att bibehålla sträckningen och ändå minimera behovet av avstängd trafik.

Bron över kraftkanalen i Trollhättan

av Sune Nylén, Wednesday, July 28, 2021, 10:59 (1001 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Ja det var nog nödvändigt. Strax bortom ligger svängbron över trafikkanalen. Broarna är sedan kring 20 år utbytta. Svängbron mot en lyftbro. På bild 20 skymtar svängbron.

Bron över älven i Trollhättan

av Richard Loe, Wednesday, July 28, 2021, 16:55 (1000 dagar sedan) @ Sune Nylén

är ett annat exempel på brobyggnad. Gamla bron uppfördes 1875 och efter 50 år ersattes den med en betongbro, uppförd utanför den gamla under det det trafiken pågick. Den danska firman Christiani & Nielsen utförde arbetet. 1929 gav de ut en bok i samband med 25 års firandet. Numera lär de ha sin hemvist i Thailand.
Den nya bron togs i bruk 1926 i oktober, lagom till H3s entré.
[image]
[image]
[image]

Ett litet men ack så viktigt påpekande. Bron i artikeln och svängbron som syns i en av bilderna går över älven. Den delen av älven som svängbron (nu lyftbron) går över används som farled, då som en del i Trollhätte Kanal. Kraftkanalerna och själva trafikkanalen startar lite längre nedströms.

Bron över älven i Trollhättan

av Sune Nylén, Wednesday, July 28, 2021, 19:06 (1000 dagar sedan) @ Richard Loe

Google maps ger en bra bild över de olika kanalerna. Strax norr om högbron vid Stallbacka ser vi ett fartyg på väg in mot Trafikkanalen som ligger i högerkant. Vi ser också lyftbron över Trafikkanalen och bron över kraftverkskanalen som leder fram till reglerdammen varifrån vattnet till fallen kan släppas på. Påpassligt har man tagit en
bild just en sådan dag när fallen är igång. BJs hade resor dit med ångtåg resp. ångaren Bohuslän endera vägen. Det var nog i juli Fallens dag gick av stapeln. Vid reglerdammen sitter också Strömkarlen sedan 1911, uthuggen av Carl Eldh. Läs om den på nätet. Figuren utgjorde i många år symbolen för Trollhätteglass. Från reglerdammen går kraftverkskanalen till Hojum och Olidestationerna. Olidan lämnade kraft till V Stambanan och Gbg genom ett stort nät av stolpar högt uppe på bergen,vilka ändade vid Lärje rangerbangård där en stor kraftmottagningsstation var belägen. Hojum är insprängd i berget. Där har jag för många år sedan varit inne. En avstickare gick till Stenkullen varifrån Alingsås omformarestn. fick kraft.

Bron över älven i Trollhättan

av Richard Loe, Wednesday, July 28, 2021, 20:23 (1000 dagar sedan) @ Sune Nylén

Google maps ger en bra bild över de olika kanalerna. Strax norr om högbron vid Stallbacka ser vi ett fartyg på väg in mot Trafikkanalen som ligger i högerkant. Vi ser också lyftbron över Trafikkanalen och bron över kraftverkskanalen som leder fram till reglerdammen varifrån vattnet till fallen kan släppas på. Påpassligt har man tagit en
bild just en sådan dag när fallen är igång. BJs hade resor dit med ångtåg resp. ångaren Bohuslän endera vägen. Det var nog i juli Fallens dag gick av stapeln. Vid reglerdammen sitter också Strömkarlen sedan 1911, uthuggen av Carl Eldh. Läs om den på nätet. Figuren utgjorde i många år symbolen för Trollhätteglass. Från reglerdammen går kraftverkskanalen till Hojum och Olidestationerna. Olidan lämnade kraft till V Stambanan och Gbg genom ett stort nät av stolpar högt uppe på bergen,vilka ändade vid Lärje rangerbangård där en stor kraftmottagningsstation var belägen. Hojum är insprängd i berget. Där har jag för många år sedan varit inne. En avstickare gick till Stenkullen varifrån Alingsås omformarestn. fick kraft.

Nu får du ursäkta en Trollhättegrabb, men... Jag må ha gått i skolan i Storbritannien och tillbringat en hel del av mitt liv där borta, men jag kan faktiskt min hemmastad. Och du har fel. Helt fel.

Järnvägsbroarna i Trollhättan går över älven, och har alltid gjort så. De ursprungliga broarna byggdes ju långt innan kraftverket nere vid Olidan byggdes, för att inte tala om Hojums kraftverk. (Och ja, jag har också varit inne i båda stationerna, flera gånger.) Järnvägen går från Hjulkvarnelund (på östra sidan älven) via Hjulkvarnsholmen till Källstorp på västra sidan älven, där Stridsberg och Biörck kom att ha sin fabrik. Detta är en av de trängsta delarna av älven, därav att det är så strömt.

Denna [link=https://digitaltmuseum.se/021017122648/trollhattan-ar-1873?i=0&aq=topic%3A%22Vykort%22+owner%3A%22S-VM%22]Reliefkarta över Trollhättan[/link] visar med all önskvärd tydlighet var fallen och trafikkanalen börjar. Järnvägsbroarna ligger till höger utanför kartan. Nuvarande regleringsdamm och Strömkarlsbron börjar där kvarnen överst till höger på kartan ligger, och nuvarande klaffbro ligger ungefär där den lilla bron över dåvarande trafikkanal är nederst till höger på kartan.

Eller så kan du titta på följande bilder, den första från 1887 och den andra från 1938 (när bygget av Hojums kraftverk hade påbörjats).
[img]images/uploaded/202107281822116101a0532db83.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202107281822246101a060abc4a.jpg[/img]
Från bilderna ser du att järnvägen går över älven, inte kraft- eller trafikkanalerna.

Bron över älven i Trollhättan

av Sune Nylén, Wednesday, July 28, 2021, 21:48 (1000 dagar sedan) @ Richard Loe

Ja,men långt upp i fonden på kortetfrån38 ser du ju bågen på bron som går över kraftverkskanalen. Dessa bilderna visar ju älven längre ned.

Några ritningar över kanalsystemet i Trollhättan

av Sune Nylén, Thursday, July 29, 2021, 00:22 (1000 dagar sedan) @ Sune Nylén

ur GDG resehandbok 1923, Båttrafiken går genom Stallbacka kanal
[img]images/uploaded/202107282207556101d53bc2821.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202107282209076101d5833056c.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202107282217216101d7718b6a2.jpg[/img]

Några ritningar över kanalsystemet i Trollhättan

av Thomas K Ohlsson, Thursday, July 29, 2021, 17:20 (999 dagar sedan) @ Sune Nylén

[image]

Ursäkta en yngling - men jag tycker att kartan tydligt visar att järnvägsbroarna i Trollhättan går över de två älvgrenar som delas av Hjulkvarnsholmen. Kraftkanalerna börjar en bra bit nerströms broarna.

/TKO

Några ritningar över kanalsystemet i Trollhättan

av Sune Nylén, Thursday, July 29, 2021, 21:05 (999 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Innan man i början av 1900 talet anlade Olidans kraftstn. och anlade fångdammen så rann det vatten som rann under den tidigare nämnda järnvägsbron rätt ut för fallen. Som du ser ligger det några öar mellan trafikkanalen och den förstnämnda grenen. Vattennivån var då lägre och en del av öarna har spolats bort. Så avgränsningen var tidigare tydligare Från fångdammen sprängdes kraftkanalen till Olidan. Sedan tillkom Hojum stn. 1941. På bilden med fartyget på trafikkanalen syns också kraftkanalen. Jag har några år, i samband med Fallens Dag vandrat runt och satt mig ganska väl in i hur de olika kanalerna löper. Inför anläggandet av de nya slussarna, klara 1916 rätades trafikkanalen ut, man rev en del hus, Stadshotellet vill jag minnas - ett nytt tillkom . Jag har en bok någonstans som avhandlar arbetena med slussarna utgiven 1916. med en del kartor. Bifogar en bild med svängbron över trafikkanalen från 1920 ur nämnda resehandbok i brist på bättre. Här flöt vattnet och livet lugnt. Stationen ligger en 4 -500 m till höger. I boken Sveriges
inre vattenvägar av Yngve Rollof del 3 finns en del att läsa för den intresserade. Google Maps ger en bra bild över området.[image]

Några ritningar över kanalsystemet i Trollhättan

av Richard Loe, Thursday, July 29, 2021, 20:44 (999 dagar sedan) @ Sune Nylén

ur GDG resehandbok 1923, Båttrafiken går genom Stallbacka kanal
[img]images/uploaded/202107282207556101d53bc2821.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202107282209076101d5833056c.jpg[/img]
[img]images/uploaded/202107282217216101d7718b6a2.jpg[/img]

Huvudfarleden gick tidigare längst med Stallbacka kanalen (eller Stallbackaströmmen, som den också kallas) men går nu väster om Stallbackaön, mellan denna och Slottsön. Farleden syns väldigt tydligt om du tittar på flygfotografierna på Eniro.

Stallbacka kanalen leder in till kajerna vid industriområdet i Stallbacka. Det var här i Stallbacka kanalen som exempelvis Ferro lossade kalk, malm mm till deras fabrik, och där Wargöns AB lossade kol, malm mm till sitt smältverk (granne med Ferro). Lastning och lossning innebar att förtöjda fartyg delvis blockerade farleden (se exempelvis flygfotot från cirka 1975 på kartbild.com), vilket var en av anledningarna till att man lade om huvudfarleden väster om Stallbackaön när kanalen och farlederna i älven rensades och fördjupades 1974-75.

Och som synes på den översiktsplan över Trollhättan som du lade upp, och som Thomas Ohlsson redan påpekat, så går järnvägen över älven och inte över någon av kanalerna.

Broarna syns inte så bra på bilden från 1887, men på bilden från 1938 ser du att broarna går över älven, lite drygt 1km uppströms fallen, dammarna och intagen till kraftkanalerna och kraftverken.

Några ritningar över kanalsystemet i Trollhättan

av Sune Nylén, Thursday, July 29, 2021, 23:45 (999 dagar sedan) @ Richard Loe

Ja, det är möjligt. Faran med att lägga ut bilder här är att det kommer alldeles för många följdfrågor som tar alldeles för mycket tid att besvara. Allrahelst som den frågande lätt själv kan ta reda på det via nätet. Jag brukar när TV reklamen kommer att öva på några låtar på pianot. Nu får jag besvara en massa frågor istället.:-(

Nog inte fallens dag

av Stefan Isaksson, Thursday, July 29, 2021, 22:24 (999 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag tror inte att det är fallens dag som fångats på Google maps: huvudfallet ser torrlagt ut. Det vatten som finns i flodfåran verkar komma från en reglerdamm nedanför huvudfallet.

Älven ser strid ut redan ovanför kanalerna. Stämmer det eller är det något i fotografiet som lurar mig?

Nog inte fallens dag

av Svante Andersson, Friday, July 30, 2021, 14:52 (998 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Det du ser som strid älv är nog mest reflektion av moln i småvågor. Titta även på kanalen...


SA

Järnvägsbroar över älven, trafikkanal och kraftkanaler

av Lars E Johansson, Friday, July 30, 2021, 17:26 (998 dagar sedan) @ Sune Nylén

Bågbron som Sune visade i det ursprungliga inlägget går över Göta Älv. När Trollhätte Kanal stod klar 1800 gick farleden denna väg. Strömmen var säkert betydande och svårhanterlig. Nuvarande "Hjulkvarnsholmen" var då bara en del i en udde på fastlandet. Först på 1840-talet grävdes/sprängdes en kanal genom denna udde. Den delen av Trollhätte Kanal kallades Stavereds kanal. Så det var alltså över den kanalen som den rörliga bron byggdes, inte över någon älvgren. Längre söderut kallas kanalen Bergkanalen. Den korsas av NOHABs järnväg, byggd när företaget hade verksamhet på kanalens västra sida. När Olidans kraftstation byggdes förlängdes den järnvägen över de båda kraftkanalerna där broar byggdes. Dessa betjänade också landsvägstrafiken.Se bifogad bild! Den eleganta byggnaden till vänster innehöll NOHABs ångpanneverkstad.[img]images/uploaded/202107301519536104189903ca4.jpg[/img]

Järnvägsbroar över älven, trafikkanal och kraftkanaler

av Sune Nylén, Friday, July 30, 2021, 19:25 (998 dagar sedan) @ Lars E Johansson

Stafvereds mosse kanal ja. Jag kände genast igen namnet. Till BJ I finns som supplement ett antal olika saker. Som Kostnader för broar och viadukter den 31 dec. 1881. Där finns ju också Bro över Stafvereds mosse kanal. 2 spann à 50 fot. Regellängd 103,25 fot, men jag har ju inte lusläst den så att jag kopplade ihop den med svängbron vid Trollhättan. Den kostade 115 866 kr och 28 öre att uppföra. Som jämförelse kostade nya bron 230 000 kr. Den uppfördes utav staten 1913 och den energi som åtgår står också staten för, för all framtid. Bron över Göta Elf - den av mig relaterade var 261,75 fot och kostade 178, 282 kr och 21 öre. Det var noga med örena. Stafvereds mosse ja. Det måste ha funnits en mosse där eller sankmark där kanalen grävdes.

Järnvägsbroar över älven, trafikkanal och kraftkanaler

av Richard Loe, Friday, July 30, 2021, 21:16 (998 dagar sedan) @ Lars E Johansson

Nej. Stavremosse ligger SÖDER om järnvägen, och börjar (började) i norr ungefär där Älvhögsborg ligger nu. Staveredsmosse kanalen är den delen av farleden närmast staden, och den är ingen kanal som sådan utan en fördjupad farled som håller fartygen utanför den starkaste strömmarna i älven. Den tillkom delvis 1844, men fick sin nuvarande utformning och djup när 1916 års slussar byggdes.

Ön som nu kallas Hjulkvarnsholmen fanns innan järnvägen byggdes - den ser ni på Generalstabskartan som finns på kartbild.com, där ni ser att
1. det inte finns en udde vid Hjulkvarn, samt
2. att järnvägen över ön inte är byggd ännu.
Den östra sidan av älven har alltid varit den som är minst ström, därav att farlederna alltid gått på den sidan. Det var också därför som diverse handlare från Göteborg hade en sk blockhamn vid mossen, där dom samlade ihop timmer som flottats ner från Värmland. Detta timmer sågades sedan till mått vid de olika sågarna vid fallen innan utskeppning nedströms till Göteborg.

Järnvägsbroar över älven, trafikkanal och kraftkanaler

av Sune Nylén, Saturday, July 31, 2021, 11:03 (998 dagar sedan) @ Richard Loe

Ja, jag är ju inte SÅ bekant med Trollhättan, men en man som heter Leif Gustafsson? Hittas lätt på nätet -har hållit ett föredrag på biblioteket i Thn om mossen. Vid Kanaltorget går det in en vik - från älven då antar jag - där det legat en mosse som benämnts Stavre - Stafvereds - mosse. Därav har väl kanalsträckningen fått sitt namn. Det
var väl innan kanalarbetena kom igång antar jag.

Järnvägsbroar över älven, trafikkanal och kraftkanaler

av Lars E Johansson, Friday, August 06, 2021, 21:17 (991 dagar sedan) @ Richard Loe

Jo, den öppningsbara bron går över en ursprungligen grävd/sprängd kanal. Jag citerar ur en sammanfattning av Nils Ericsons förslag till åtgärder vid ombyggnad av Trollhätte kanal.(Bring, Samuel E.: Trollhätte kanals historia till 1844, sid 284): "Vägen från nedre ändan af Stallbacka kanal till Trollhättan led likaledes av strömsättning, älfvens krökningar och den svåra passagen af Stora Prästskedet, där segelleden mellan tvenne klippor gjorde en nära nog rät vinkel. Man kunde väl hjälpa sig med en bogserbåt liksom mellan Ströms kanal och Åkerström men det vore bättre att öppna en kanal på östra stranden genom Stafvereds mosse och förena dess nedre ända med inloppet till Trollhättan genom en dragväg." Arbetet genomfördes 1838-1840.

Järnvägsbroar över älven, trafikkanal och kraftkanaler

av Sune Nylén, Sunday, August 08, 2021, 08:27 (990 dagar sedan) @ Lars E Johansson

Jo, den öppningsbara bron går över en ursprungligen grävd/sprängd kanal. Jag citerar ur en sammanfattning av Nils Ericsons förslag till åtgärder vid ombyggnad av Trollhätte kanal.(Bring, Samuel E.: Trollhätte kanals historia till 1844, sid 284): "Vägen från nedre ändan af Stallbacka kanal till Trollhättan led likaledes av strömsättning, älfvens krökningar och den svåra passagen af Stora Prästskedet, där segelleden mellan tvenne klippor gjorde en nära nog rät vinkel. Man kunde väl hjälpa sig med en bogserbåt liksom mellan Ströms kanal och Åkerström men det vore bättre att öppna en kanal på östra stranden genom Stafvereds mosse och förena dess nedre ända med inloppet till Trollhättan genom en dragväg." Arbetet genomfördes 1838-1840.

Tack Lars. Jag får säga som "Kuttans" (Lasse Brandebys) svägerska alltid sa´ i lokalradioprogrammen i Gbg radio när något gick åt Helsefyr - " Va´ va´ de´ ja´ sa´(Vad var det jag sade - för den som är dåligt insatt i Ärans och Hjältarnas språk ........)