Godsvagnsmärkning - lastgränser (Fordon: vagnar)

av Johan S, Sunday, March 08, 2009, 21:09 (5518 dagar sedan)

När började man märka godsvagnar med lastgränser för olika axeltryck (ABC-märkning)? Var det i samband med detta som märkningen började målas direkt på korgen?

/Johan

Godsvagnsmärkning - lastgränser

av Thomas Tell, Sunday, March 08, 2009, 21:50 (5518 dagar sedan) @ Johan S

När började man märka godsvagnar med lastgränser för olika axeltryck (ABC-märkning)? Var det i samband med detta som märkningen började målas direkt på korgen?

/Johan

I SJs skrift som beskriver godsvagnarna 1954 dyker ABC-märkningen upp. SJs Ge senare •’Gs som levererades samma år var väl först att märkas med detta.
Märkning på korgen kom tidigare.
/tell

Godsvagnsmärkning - lastgränser

av Johan S, Monday, March 09, 2009, 11:54 (5517 dagar sedan) @ Thomas Tell

Märkning på korgen kom tidigare.

Var det en följd av att det blev lite mycket att göra i samband med att "en större mängd" privatbanemateriel överfördes till SJ?

/Johan

Godsvagnsmärkning - lastgränser

av Per Ljungberg, Monday, March 09, 2009, 19:43 (5517 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hur var det tidigare? Var det axeltypen och maxlastangivelsen som avgjorde hur mycket man fick lasta? Eller var det någon ur personalen som talade om för en som skulle lasta en vagn hur mycket han fick lasta vagnen om den skulle gå på en linje med låg bärighet. Sedan fanns det ju ofta vagnvågar på stationen så man kunde se vilket axetryck vagnen hade. Var det för högt fick man väl lasta av en del. 17 tons axeltryck var ju vanligt på huvulinjerna medan sidolinjerna kunde tillåta kanske 12 ton.
PLj

Godsvagnsmärkning - lastgränser

av Thomas Tell, Monday, March 09, 2009, 21:33 (5517 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Hur var det tidigare? Var det axeltypen och maxlastangivelsen som avgjorde hur mycket man fick lasta?

Axeltypen avgjorde vad som skrevs efter Lr på litterskylten.

Eller var det någon ur personalen som talade om för en som skulle lasta en vagn hur mycket han fick lasta vagnen om den skulle gå på en linje med låg bärighet. Sedan fanns det ju ofta vagnvågar på stationen så man kunde se vilket axetryck vagnen hade. Var det för högt fick man väl lasta av en del. 17 tons axeltryck var ju vanligt på huvudlinjerna medan sidolinjerna kunde tillåta kanske 12 ton.
PLj

Med de äldre vagnarna var det väl svårt att komma upp till för högt axeltryck?
7tell

Godsvagnsmärkning - lastgränser

av Per Ljungberg, Tuesday, March 10, 2009, 07:56 (5516 dagar sedan) @ Thomas Tell

Problemet var kanske inte så stort på den tiden. De flesta godsvagnarna var nog "småbäriga" och transportsträckorna var mest inom landet. Det satt en hel del tjänstemän på stationerna som hade koll på vagnar och linjer genom olika publikationer "endast för tjänstebruk" (som det stod på en del alster).
PLj

Godsvagnsmärkning - lastgränser

av Kurt G Möller, Sthlm, Tuesday, March 10, 2009, 11:18 (5516 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag har oxå läst en del om tocke här men inte fått ngt ordentligt grepp om ämnet...

Det förefaller som om överlast togs ganska lätt på - man såg säkert genast om fjädrarna var mer nertryckta än vanligt. Däremot satte man ner sth för tåget!!

Direkt transportförbud (i bef. skick) blev det däremot fråga om när broarna ansågs för klena. Oftast kunde man ju då växla om tågsättet och sprida metervikten bättre.

Rätt? Fel? Synpunkter??