Skriftlig fråga till Infrastrukturministern (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ami, Thursday, January 03, 2008, 00:51 (5930 dagar sedan)

Deltagare från Arbetslivsmuseernas samarbetsråd har under december träffat personal från kulturdepartementet och kulturutskottets ordförande vid två olika möten.
Jag har deltagit på dessa möten som JHRFs representant.
Syftet med dessa möten har varit att få tillfälle att lobba för våra olika verskamheter. Förutom mig själv och Thomas L från järnvägssidan har även deltagare från sjö- och flygsidan samt Totte från Arbetets museum deltagit, bör jag tillägga.

Vid mötet med kulturutskottets ordförande fick vi gehör för vår oro vad gäller att den nya Trafikinspektionen (eller vad de nu kommer att döpa den till bara de kan enas...) ska vara helt avgiftsfinansierad. Detta resulterade i att kulturutskottets ordförande, i sin roll som riksdagskvinna, har skickat in en skriftlig fråga för skriftligt svar till infrastrukturministern. Frågan finns här:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=67&dok_id=GV11545

Tyvärr har inget svar inkommit ännu.

/Ami

Skriftlig fråga till Infrastrukturministern

av Affe, Thursday, January 03, 2008, 01:16 (5930 dagar sedan) @ Ami

Tänk om avgiftssystemet enbart baseraras på företagens lönsamhet. Det vore ju ren BINGO för veterantåg-båt-flyg-verksamheterna. Vad jag känner till finns det inte en enda som går med vinst. Snarare motsatsen vilket skulle betyda att ju fler inspektioner som företas, ju mer pengar strömmar det in i våra kassakistor. ;-)

Mvh Affe

PS! Tack för rapporten, väntar med spänning på det verkliga resultatet. DS

Skriftlig fråga till Infrastrukturministern

av Stefan Skoglund @, Saturday, January 05, 2008, 02:28 (5928 dagar sedan) @ Affe

Vad ?

Jag vet ganska många föreningar som går med vinst.
Hur skall man annars få fram pengar till underhållsfonden ???
För att vara exakt :
alla föreningar behöver göra vinst och bra sådan på driften.
Sätts sedan avgiften efter rörelsevinsten så...

Skriftlig fråga till Infrastrukturministern

av Affe, Saturday, January 05, 2008, 22:32 (5928 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Nja, jag tänkte nog mer på det som motsvarar aktieutdelningar. :-)
Mvh Affe