Frågor om Malmös ställarställverk (Signaler/säkerhet)

av Anders_W @, söndag, augusti 01, 2021, 11:44 (381 dagar sedan)

Hej!

Jag försöker förbättra mina mycket begränsade kunskaper om det brittiska ställarställverk (Westinghouse style K) som fanns i Malmö fram till datoriseringen.

Se t.ex. Ekevings sida om anläggningen eller den här sidan med foton.

Det är mycket svårt att hitta något matnyttigt om style K på nätet - nästan alla sidor handlar istället om efterföljaren style L. K var el-mek medan L var el-el, men på utsidan av apparaten är det svårt att se någon skillnad.

Till frågorna:
1. I Storbritannien fanns en ingående standard för hur ställarna skulle målas beroende på de objekt som de styrde. Följde man den standarden i Malmö eller utgick man från SJ:s standardmålning på mekaniska ställverk (rött för signal, blått för växel osv.)?
2. I Storbritannien verkar repeterlamporna för signaler (placerade ovanför resp. ställare) ha repeterat varje glödlampa eller arm för sig. Gjorde man så även i Malmö, eller var det som på många svenska illuminerade spårplaner att varje körsignalbild hade en egen glödlampa?
3. Jag antar att även dvärgsignalerna repeterades med dessa glödlampor. Hur gjorde man med dem? En lampa per signalbild, med olika färgfilter (som på många el-el-ställverks spårplaner)?
4. På tysk-svenska ställarställverk indikerades med plåtflaggor eller glödlampa att en rörelseväg var befaren och tågvägs- eller signalställaren därmed frigiven för återställning. Hur gjorde man i Malmö?
5. Hade style K en spärrmagnet som förhindrade förtida återställande av en signalställare? Gällde det även ställare för dvärgsignaler som inte ingick i tågväg?
6. På en av bilderna på Ekeving sida syns att det på väggen mellan två fönster (bakom rygger på ställverksoperatören) satt en mängd elektriska tryckknappar. Kan det ha varit förbikoppling av blockeringsspårledningarna i växlar? (T.ex. hade tidiga Cst-ställverk sådana tryckknappar. De placerades så att man behövde vara två för kunna lägga om en växel med förbikopplad spårledning.) Eller var de till för manuell upplåsning av rörelsevägar?

Frågor om Malmös ställarställverk

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, söndag, augusti 01, 2021, 22:14 (380 dagar sedan) @ Anders_W

Jag har inget svar på de tekniska frågorna men vid ett besök i ställverket 1960 fick jag ett par bilder som någon SJ-anställd tagit och jag delar gärna med mig av dessa här (fotograf okänd för mig).
[image]
[image]

Frågor om Malmös ställarställverk

av Vinberg, måndag, augusti 02, 2021, 13:10 (380 dagar sedan) @ Anders_W

Var i Wales 2015 och tittade in i det ny projekterade ställverket i Porthmadog Harbor station på F&WHR, har tyvärr ingen kunskap om vilken typ den är av.

[image]

[image]

Frågor om Malmös ställarställverk

av Emelie, tisdag, augusti 03, 2021, 09:13 (379 dagar sedan) @ Anders_W

Några bevarade delar av detta ställverk finns i Järnvägsmuseets samling, bl.a. några push/pull-ställare.

https://digitaltmuseum.se/021027852669/push-pull-stallverk

https://digitaltmuseum.se/021027853967/push-pull-stallverk

https://digitaltmuseum.se/021027852670/push-pull-stallverk

--
Emelie Björk (f.d. Svensson)
Intendent, Järnvägsmuseet

Färg

av mormorsgruvan @, måndag, augusti 09, 2021, 13:43 (373 dagar sedan) @ Emelie

På en av bilderna syns rester av blå färg. Minns Jan-Anders Wihrén hur ställarna var målade ? , eller finns det någon annan som har ett färgfotografi ?

Färg

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, tisdag, augusti 10, 2021, 21:08 (371 dagar sedan) @ mormorsgruvan

På en av bilderna syns rester av blå färg. Minns Jan-Anders Wihrén hur ställarna var målade ? , eller finns det någon annan som har ett färgfotografi ?

Nej, sådana detaljer lade jag nog inte märke till vid mitt besök som 15-åring. Det var en upplevelse nog att få komma dit upp och se ställverket inifrån.

Skillnad på Malmö C och Flen.

av mormorsgruvan @, måndag, augusti 09, 2021, 14:11 (373 dagar sedan) @ Anders_W

I Flen brinner lampan(på spårplanen) då spårledningen är fri, men i Malmö C äro lamporna släckta när spårledningarna äro fria !

Skillnad på Malmö C och Flen.

av Överkörmästaren @, måndag, augusti 09, 2021, 14:14 (373 dagar sedan) @ mormorsgruvan

I Flen brinner lampan(på spårplanen) då spårledningen är fri, men i Malmö C äro lamporna släckta när spårledningarna äro fria !

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Dvärgsignalernas funktion vid Malmö C

av mormorsgruvan @, måndag, augusti 09, 2021, 14:15 (373 dagar sedan) @ Anders_W

Dvärgsignalerna visar 45 grader om närmaste spårledning är fri. Om två spårledningar framåt är fria visar dvärgsignalen 90 grader.

powered by my little forum