Huvudbonad

av Kent Hedqvist, Tuesday, August 10, 2021, 14:50 (984 dagar sedan) @ Helén Marklund

Jag tycker det ser ut som en lundensisk studentmössa.
Kent

Huvudbonad

av Sune Nylén, Tuesday, August 10, 2021, 15:40 (983 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Månne kan det vara Herr Doktor Stig Berglund i Hjo som förirrat sig hit. Han har ju järnvägsanknytning i så måtto att han anges i Grönköpings Veckoblad som Sts i Hjo ( Som tog
studenten i Hjo)

Huvudbonad

av Helén Marklund, Tuesday, August 17, 2021, 19:27 (976 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja man kan verkligen undra vilken lundensare det är som förirrat sig till djupaste Skaraborg, Svaneberg en dryg mil söder om Mariestad. :-)

Huvudbonad

av Leif B, Tuesday, August 17, 2021, 20:12 (976 dagar sedan) @ Helén Marklund

Ja man kan verkligen undra vilken lundensare det är som förirrat sig till djupaste Skaraborg, Svaneberg en dryg mil söder om Mariestad. :-)

Det fanns väl bara två universitet att välja på i Sverige då. Lund verkar väl vara ett väl så naturligt val som Uppsala för en skaraborgare.

/funderar
Leif

Huvudbonad

av Olof W, Tuesday, August 10, 2021, 19:05 (983 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Jag tycker det ser ut som en lundensisk studentmössa.
Kent

Instämmer, studentmössa av lundamodell
/Olof
Lundabo

Huvudbonad

av Jim Hansson, Tuesday, August 10, 2021, 16:15 (983 dagar sedan) @ Helén Marklund

Hej!

Fotot från 1902

https://digitaltmuseum.org/021018139102/stationsinspektor-john-ahlberg-med-familj-vid-s...

Prins Carl och prinsessan Ingeborg väntas åka MKJ-banan förbi Svaneberg. Därför är stationshuset dekorerat. Mannen längst till vänster i bild har en vit mössa med mörk skärm på sig. Är det någon som vet vilken sorts mössa det är?

Jag skulle snarare säga att det är en svart mössa med vit kulle. Han är ju inte uniformerad, och vid förstoring tycker jag det ser ut som en konventionell studentmössa.
Jim

Huvudbonad

av Anders Wejryd, Tuesday, August 10, 2021, 19:45 (983 dagar sedan) @ Helén Marklund

En lundamössa. Den har rött foder och hög resning, till skillnad från de uppsvenska varianterna. Jag bär lundamössa, vid de ytterst få tillfällen sådant plägas.

Huvudbonad

av Stefan Skoglund, Tuesday, August 17, 2021, 20:49 (976 dagar sedan) @ Anders Wejryd

svaneberg:
jag undrar vilka som var lärare på orten ?

för det är inte veterinären ?
eller om det har funnits distriktsläkare.

Huvudbonad

av Stefan Isaksson, Wednesday, August 18, 2021, 05:53 (976 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Jag tror inte ortens personer bar studentmössa efter studenttiden, så hemrest Lundastudent låter troligast för mig.
Som Leif B påpekade fanns det bara två svenska universitet på den tiden, och mössorna användes dagligen av studenterna (det är för övrigt sommarmössan vi ser, på den här tiden fanns även vintermössor).
Dock en liten slamkrypare: studentmössorna var ett utslag av skandinavismen, så liknande mössor användes även i de andra nordiska länderna men jag vet inte under vilken tidsperiod och i vilken omfattning.