Mariefred 1963, stationshuset, 3 bilder (Byggnad)

av Ulfe, Friday, August 13, 2021, 11:08 (986 dagar sedan)

[image]

[image]

[image]

Mariefred 1963, stationshuset, 3 bilder

av Carl-Johan, Friday, August 13, 2021, 17:19 (986 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Med känd motorvagn framför. Foto ca 1960.

Trallan

av mormorsgruvan, Friday, August 13, 2021, 19:29 (986 dagar sedan) @ Carl-Johan

Fanns det fler stationer med spårgående godsförflyttningstralla ?

Trallan

av Olof W, Friday, August 13, 2021, 20:13 (986 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Fanns det fler stationer med spårgående godsförflyttningstralla ?

Ja, det var ganska vanligt

/Olof

Trallan

av Leif B, Saturday, August 14, 2021, 21:55 (985 dagar sedan) @ Olof W

Fanns det fler stationer med spårgående godsförflyttningstralla ?


Ja, det var ganska vanligt

/Olof

Men 1963 fanns det väl inte många kvar i drift? Vilken var den sista i Sverige och när?

Innan för dörren vid trallan.

av mormorsgruvan, Sunday, August 15, 2021, 13:30 (984 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag förmodar att rummet var il- och resgodsmagasin, så att man slapp transportera godset genom expeditionen. Har någon ritning över stationshuset ? Var alla godsförflyttningstrallor normalspåriga ?

Innanför dörren vid trallan.

av Anders Sandgren, Sunday, August 15, 2021, 13:56 (984 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag rekommendserar boken/häftet "Järnvägen i Mariefred" utgiven av ÖSlJ. I den finns ritningar över stationshuset under olika epoker. Godstrallan med spår tillkom vid ombyggnationen 1928.

Innanför dörren vid trallan.

av Lennart Petersen, Sunday, August 15, 2021, 18:34 (984 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag rekommendserar boken/häftet "Järnvägen i Mariefred" utgiven av ÖSlJ. I den finns ritningar över stationshuset under olika epoker. Godstrallan med spår tillkom vid ombyggnationen 1928.

Det finns rentav två böcker om Mariefred station
”Järnvägen i Mariefred” från 1988 och ”Järnvägen i Mariefred 100år” från 1995, bägge av Lennart Welander.
Bägge har detaljerade ritningar av stationshusets interiör från olika tidsepoker och utrymmet innanför trallan var godsexpedition 1928-1966.

Mariefred 1963, stationshuset, 3 bilder

av tobbe, Saturday, August 14, 2021, 19:58 (985 dagar sedan) @ Carl-Johan

Gamle "Enok" som även fick en kort filmroll i komedin bröderna Carlsson på SVT med bl.a. Gösta Knutsson. Gabriel(glömt efternamnet), Ulla-Bella och Hasse Alfredsson. Serien gick någon gång under 1960-talets senare hälft och troligen i början av 1970-talet tror jag mig minnas:-P :-P .
Glömt litteran på "Enok" men det vet säkert nån annan på forumet:-| :-| :-| .
tobbe

Mariefred 1963, stationshuset, 3 bilder

av Stig Lagergren, Saturday, August 14, 2021, 21:31 (985 dagar sedan) @ tobbe

Gamle "Enok" som även fick en kort filmroll i komedin bröderna Carlsson på SVT med bl.a. Gösta Knutsson. Gabriel(glömt efternamnet), Ulla-Bella och Hasse Alfredsson. Serien gick någon gång under 1960-talets senare hälft och troligen i början av 1970-talet tror jag mig minnas:-P :-P .
Glömt litteran på "Enok" men det vet säkert nån annan på forumet:-| :-| :-| .
tobbe

Bröderna Carlsson var ett inslag i Söndagsbilagan som sändes 1960 - 62. Den du menar hette Jan Gabrielsson. Dessutom ingick Sven-Erik Perzon i brödraskaran. Putte Kock figurerade också. Som cyklande polis.
Enoks littera var Xoa2.

Mariefred 1963, stationshuset, 3 bilder

av tobbe, Sunday, August 15, 2021, 11:01 (984 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack Stig! Så hette han och visst var det söndagsbilagan men hade glömt att det var så tidigt som 1960 talets början detta inslag sändes. Minnet är kort men intensivt:-D :-D :-D
tobbe

Mariefred 1963, stationshuset, 3 bilder

av Torbjörn Mårtensson, Monday, August 16, 2021, 08:18 (983 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Där ser man. Kunskap står att finna överallt. Jag minns denna Bröderna Karlssonepisod mycket väl. Jag var väl i sjuårsåldern men det var ju med ett tåg och minnet etsade sig fast. Eftersom jag ganska sent kom att upplysas om Xoa2:ans existens, har jag alltid trott att det handlat om en äldre roslagsbanevagn; den lille parveln missade ju att motorvagnen hade en för normalspårsfordon normal draginrättning. Nu vet jag bättre, det tog 60 år men ändå.:-)