Industrispåren i Nykvarn (Bana)

av chfahlgren, Friday, August 13, 2021, 13:46 (986 dagar sedan)

Hej bästa vänner på vårt forum
Hur länge låg spåret kvar ner
till bruken som anslöt till Nykvarns dåvarande station.
Med vänliga järnvägs-hälsningar från CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun

Industrispåren i Nykvarn

av Ulfe, Saturday, August 14, 2021, 10:51 (985 dagar sedan) @ chfahlgren

Hej bästa vänner på vårt forum
Hur länge låg spåret kvar ner
till bruken som anslöt till Nykvarns dåvarande station.
Med vänliga järnvägs-hälsningar från CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun

Jag har ingen aning, men så här såg det ut, ingen datum på kartan men gissar 60-tal.
Länk till kartbild, ekonomiska kartan.

https://kartbild.com/#16/59.1808/17.4370/0x11

Tillagt.
Länk till Tydal där det står om spåren.

https://www.tydal.nu/postvagnen/752270.htm

Industrispåren i Nykvarn

av chfahlgren, Saturday, August 14, 2021, 11:58 (985 dagar sedan) @ Ulfe

Vi rickta ett Stort Tack till
Vännen Ulfe på vårt forum för intressant svar,det var enbart
ett nöje att få ta del av svaret.Tack än en gång.
Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar CH.Fahlgren jvm-vän
92 i Falun.

Industrispåren i Nykvarn

av Anders Sandgren, Sunday, August 15, 2021, 11:52 (984 dagar sedan) @ Ulfe

Pappersbruket avvecklades 1971 och Extraco's verksamhet som industrispåret även gick till svvecklades 1976-77. Pappersbrukets sista lok, ett O&K diesellok från 1952, såldes 1972 till Alfort & Cronholm som tagit över lokalerna medan Extraco's lok (Bergbolagen byggt 1948) såldes 1976-77 till samma A&C tillsammans med lokalerna.
O&K-lokomotorn ställdes av 1979 medan BB-lokomotorn fick ny motor samma år och skrotades inte förrän 1997. Så fram till 1990-talet kan trafik ha pågått. Kan det ha försvunnit när Svealandsbanan byggdes?
A&C hade centrallagerverksamhet.

Industrispåren i Nykvarn

av Kari Korkala, Sunday, August 15, 2021, 21:32 (984 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jotack där växlade man med T44 under nittiotalet.

Industrispåren i Nykvarn

av tobbe, Sunday, August 15, 2021, 22:15 (984 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När jag bodde i Alby/Botkyrka tror det var på 1990-talet utbröt en storbrand i A & C-lager i Nykvarn. Jag bodde på Albyberget och hade utsikt mot Järna o Nykvarnhållet och såg denna brand på avstånd. Det blev flera brandstationer som ryckte ut bl.a. enheter från Södertälje,Södertörn & Botkyrkastationen med full styrka och Huddingestationen backade upp bemanningen på Botkyrkastationen under tiden. Det lär ha varit en jättebrasa och några dagar senare tog jag bilen dit och kollade på förödelsen och det var ingen vacker syn.
Har för mig att allt återuppbyggdes en tid efter detta. Hur är det i dagsläget?
När jag som tbfh hade tåg till Eskilstuna på förmiddagen så blev det ibland tillkoppling av lastade vagnar i Nykvarn och fick därmed ett P & G -tåg. Tillkopplingen gick smidigt då tkl hade alla vagnuppgifter klara och vxl-personalen var snabba med uppgiften. Det var på den goda tiden då stationen var bevakad liksom stationen i Åkers Styckebruk.
tobbe

Industrispåren i Nykvarn

av Stig Lagergren, Monday, August 16, 2021, 08:01 (983 dagar sedan) @ tobbe

När jag bodde i Alby/Botkyrka tror det var på 1990-talet utbröt en storbrand i A & C-lager i Nykvarn. Jag bodde på Albyberget och hade utsikt mot Järna o Nykvarnhållet och såg denna brand på avstånd. Det blev flera brandstationer som ryckte ut bl.a. enheter från Södertälje,Södertörn & Botkyrkastationen med full styrka och Huddingestationen backade upp bemanningen på Botkyrkastationen under tiden. Det lär ha varit en jättebrasa och några dagar senare tog jag bilen dit och kollade på förödelsen och det var ingen vacker syn.
Har för mig att allt återuppbyggdes en tid efter detta. Hur är det i dagsläget?
När jag som tbfh hade tåg till Eskilstuna på förmiddagen så blev det ibland tillkoppling av lastade vagnar i Nykvarn och fick därmed ett P & G -tåg. Tillkopplingen gick smidigt då tkl hade alla vagnuppgifter klara och vxl-personalen var snabba med uppgiften. Det var på den goda tiden då stationen var bevakad liksom stationen i Åkers Styckebruk.
tobbe

Hej Tobbe. Tror du minns fel betr. tillkopplingen. Det var i Åkers Styckebruk som vi planenligt tog med godsvagnar till Eskilstuna under en period. De kopplades till i aktern med hjälp av lokomotorn. Kunde ibland bli ganska långt och tungt tåg.
Nykvarns vagnar gick via Södertälje.

Industrispåren i Nykvarn

av tobbe, Monday, August 16, 2021, 21:51 (983 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ja, Stig! Du har nog rätt i det. Det var ju "några år" sedan det begav sig. Det märks att åldern tar ut sin rätt emellanåt så det är tur att det finns de som kan rätta en gammal avdankad tågmästare som då hade tåg stämplat i pannan. Vagnarna från Nykvarn gick via Sädertälje Södra normalt.
tobbe

Industrispåren i Nykvarn

av Stig Lagergren, Monday, August 16, 2021, 22:36 (983 dagar sedan) @ tobbe

Ja, Stig! Du har nog rätt i det. Det var ju "några år" sedan det begav sig. Det märks att åldern tar ut sin rätt emellanåt så det är tur att det finns de som kan rätta en gammal avdankad tågmästare som då hade tåg stämplat i pannan. Vagnarna från Nykvarn gick via Sädertälje Södra normalt.
tobbe

Hav tröst. Så mycket som vi upplevde under våra SJ-år så är det inte märkligt att man blandar ihop en del.
Har många fina minnen från när vi jobbade ihop. Och en del har jag säkert glömt. Fast det kommer jag inte ihåg.:-)

Industrispåren i Nykvarn

av Anders.k., Monday, August 16, 2021, 02:51 (984 dagar sedan) @ Ulfe

Hakar på med mera frågor:

Österut ligger ett industrispår också , vad var det för en firma ?

Närmare Södertälje ser man ett industrispår närmare Södertälje , i Almnäs vad var det ?


Lite minne , ej järnvägsrelaterat dock.
Nykvarn hade en gång en stor paketterminal för Posten, lades ner i början av 2000-talet.
När jag jobbade på Posten i Göteborg på 90-talet så löslastade vi trailers med paket till just Nykvarn, den andra terminalen låg i Torsvik utanför Jönköping i det systemet som posten kallade 2/40 när del av pakettrafiken bröt ut ur posten och lades under poståkeriet, det skapades en massa småterminaler runt om i landet med Torsvik och Nykvarn som spindeln i nätet .

Det måste varit en väldans lastbilstrafik där alla paket norr och söder om Nykvarn inklusive Stockholm passerade där på nätterna.
Bara Göteborg Sände tre lastbilsekipage varje natt till Nykvarn.

För att få upp det på spåret igen så lyckades man inte skapa en övernatt relation mellan Östersund och Göteborg , så man gjorde ett undantag från löslastandet i trailers och sände burar med paket i nattåget , så allt gick inte med lastbil.

M.V.H Anders.k.

Industrispåren i Nykvarn

av Anders Sandgren, Monday, August 16, 2021, 10:00 (983 dagar sedan) @ Anders.k.

I Östra ändan av stationen fanns spår norrut mot Nykvarns grusgrop där det fanns lokhus.
Almnäs var väl stenbrott utan känd dragkraft.
Det fanns även torvbana öster om Nykvarn på södra sidan men den avvecklades på 1940-talet. Det fanns väl även linbana för torven.

Industrispåren i Nykvarn

av Anders Svensson, Monday, August 16, 2021, 20:17 (983 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Spåret till grusgropen utgick i västra änden av stationen - i varje fall västligare än industrispåret. //Anders

Industrispåren i Nykvarn

av Anders Sandgren, Monday, August 16, 2021, 21:13 (983 dagar sedan) @ Anders Svensson

Spåret till grusgropen utgick i västra änden av stationen - i varje fall västligare än industrispåret. //Anders

Du har rätt, jag blandade ihop spåren.

Industrispåren i Nykvarn

av chfahlgren, Tuesday, August 17, 2021, 12:07 (982 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Får faktiskt rikta ett Tack till flera av vänner som"hakat på" det här med bruksspåret i Nykvarn det är intressesanta uppgifter ni alla bidragit med
så tack än en gång,med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från CH.Fahlgen jvm-vän 92 i Falun