Järnvägsmuseets digitaliserade ritningar (Historiskt material)

av Glenn Lundgren, Saturday, August 14, 2021, 10:20 (979 dagar sedan)

Hej, jag har fått höra ett rykte som ursprungligen ska ha kommit från järnvägsmuseet om att de enda digitaliserade ritningar de har är de som ligger på samlingsportalen och digitalt museum. Stämmer verkligen detta? Kan de flesta av de digitaliserade maskinbyråritningarna blivit raderade i samband med övergången från trafikverket till statens maritima museer?
Jag frågade järnvägsmuseet om ryktet för tio månader sen men fick ej något svar. Med tanke på SMTMs dåliga ekonomi och att ca. var fjärde anställd har fått sluta och att svarstiden på mail till järnvägsmuseets arkiv före neddragningarna låg på ca. en månad -om man hade tur att få något svar, känns det inte bra att ställa några frågor till järnvägsmuseets arkiv inom de närmsta fem åren. Därför ställer jag frågan här.
Hälsningar Glenn Lundgren

Låst
1709 visningar

Järnvägsmuseets digitaliserade ritningar

av Rolf Sten ⌂, Saturday, August 14, 2021, 11:57 (979 dagar sedan) @ Glenn Lundgren

Det är väldigt många ritningar och bilder som ÄR digitaliserade!

Det som saknas är kompetens och resurser att göra dessa tillgängliga på Samlingsportalen/Digitalt museum.

Som det för närvarande ser ut kommer det att dröja länge innan vi får njuta av dessa?!:-|

Låst
1512 visningar

Järnvägsmuseets digitaliserade ritningar

av Mats Björkelund, Saturday, August 14, 2021, 12:00 (979 dagar sedan) @ Glenn Lundgren

Nej, det ryktet stämmer inte.

Mängder av ritningar och andra dokument har osjälviskt scannats av Jonny Hallgren och dessa ska finnas på disk hos Järnvägsmuseum och även Riksarkivet. Men det är väldigt stora volymer filer och det kan förklara varför de inte gjorts tillgängliga från Internet (ännu). Bara ritningar och kontrakt fyller ca 500 GB. Därtill finns andra järnvägsrelaterad dokument som nog är ungefär lika mycket till.

Jag har fått en kopia och har med Jvms goda minne kopierat och distribuerat till några modelljärnvägsföreningar.

Men det här är en gigantisk höstack att leta i. Att ta fram ritningar för ex vis ett lok kan ta många timmar. Men om någon söker en specifik ritning kan jag försöka hjälpa till.

/Mats Björkelund

Låst
1686 visningar

Järnvägsmuseets digitaliserade ritningar

av Glenn Lundgren, Saturday, August 14, 2021, 21:48 (978 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Tack för svaret. Då tyder ryktet på att det finns flera anställda på järnvägsmuseet som inte känner till de digitaliserade ritningarna.
Hälsningar Glenn Lundgren

Låst
1346 visningar

Järnvägsmuseets digitaliserade ritningar

av Peter Lidskog, Sunday, August 15, 2021, 18:02 (977 dagar sedan) @ Glenn Lundgren

Jag har vid ett antal besök (innan COVID stängningen) fått tillgång till den hårddisk kopia som finns på Riksarkivet i Arninge.

Låst
1217 visningar

Järnvägsmuseets digitaliserade ritningar

av daniel, Sunday, August 15, 2021, 22:54 (977 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Nej, det ryktet stämmer inte.

Mängder av ritningar och andra dokument har osjälviskt scannats av Jonny Hallgren och dessa ska finnas på disk hos Järnvägsmuseum och även Riksarkivet. Men det är väldigt stora volymer filer och det kan förklara varför de inte gjorts tillgängliga från Internet (ännu). Bara ritningar och kontrakt fyller ca 500 GB. Därtill finns andra järnvägsrelaterad dokument som nog är ungefär lika mycket till.

Jag har fått en kopia och har med Jvms goda minne kopierat och distribuerat till några modelljärnvägsföreningar.

Men det här är en gigantisk höstack att leta i. Att ta fram ritningar för ex vis ett lok kan ta många timmar. Men om någon söker en specifik ritning kan jag försöka hjälpa till.

/Mats Björkelund

Innehåller detta material något om signalteknik?

Låst
1170 visningar

Järnvägsmuseets digitaliserade ritningar

av Olof W, Friday, September 10, 2021, 19:56 (951 dagar sedan) @ daniel

Nej, det ryktet stämmer inte.

Mängder av ritningar och andra dokument har osjälviskt scannats av Jonny Hallgren och dessa ska finnas på disk hos Järnvägsmuseum och även Riksarkivet. Men det är väldigt stora volymer filer och det kan förklara varför de inte gjorts tillgängliga från Internet (ännu). Bara ritningar och kontrakt fyller ca 500 GB. Därtill finns andra järnvägsrelaterad dokument som nog är ungefär lika mycket till.

Jag har fått en kopia och har med Jvms goda minne kopierat och distribuerat till några modelljärnvägsföreningar.

Men det här är en gigantisk höstack att leta i. Att ta fram ritningar för ex vis ett lok kan ta många timmar. Men om någon söker en specifik ritning kan jag försöka hjälpa till.

/Mats Björkelund


Innehåller detta material något om signalteknik?

Det finns cirka 10 000 ritningar under rubriken Bbr - Signalavdelning. En hel del är dock detaljritningar till exempel Ebrsi 1005-3 Motståndsplint.

/Olof