Lokomotorer i Östersund, år 1972, 3 bilder (Fordon: lok)

av Ulfe, Friday, August 20, 2021, 07:21 (951 dagar sedan)

En skolkompis till min bror Björn, Yngve Vikström, har ställt sina diabilder från 60 och 70-talet till förfogande för skanning och visning här på forumet. Vi börjar med de här.

[image]

[image]

[image]

Lokomotorer i Östersund, år 1972, 3 bilder

av -ch-, Friday, August 20, 2021, 09:47 (951 dagar sedan) @ Ulfe

Den här hade en bensinmotor vars tank alltid var tom då vi skulle använda den, förmodligen tappad på soppa som en form av löneglidning.

[image]

Lokomotorer i Östersund, år 1972, 3 bilder

av Legion44, Friday, August 20, 2021, 10:41 (951 dagar sedan) @ Ulfe

Fina bilder i bra kvalitet! Tack till er som bistår Yngve i bildvisningen samt tack till Yngve för att du upplåter dina fina bilder här för oss här på forumet.

Lokomotorer i Östersund, år 1972 - Dubbla oljekylare.

av Peter A, Friday, August 20, 2021, 11:31 (951 dagar sedan) @ Ulfe

Jag reagerar på att loket har oljekylare i båda ändar, vilket jag inte sett tidigare. Enligt Svenska lok så har loket dubbla motorer av typen Scania-Vabis 1664. Dock inte diesel som anges på Svenska lok, utan bensin som nämns i annan tråd. Att den har dubbla oljekylare har det med att göra att den har dubbla motorer? Jag har alltid trott att oljekylaren är till för att kyla den hydrauliska växeln. kan det vara så att konstruktionen har dubbla växellådor också.

[image]

[image]

Lokomotorer i Östersund, år 1972 - Dubbla oljekylare.

av Olle E, Saturday, August 21, 2021, 14:12 (950 dagar sedan) @ Peter A

[img]images/uploaded/20210820051834611f3b2a3fdb3.jpg[/img]


[img]images/uploaded/20210820052047611f3baf67dd9.jpg[/img]

Märkligt åkdon. Hur användes skopan? Gick denna att manövrera hydrauliskt eller på annat sätt från hytten?

Lokomotorer i Östersund, år 1972 - Dubbla oljekylare.

av -ch-, Saturday, August 21, 2021, 17:19 (950 dagar sedan) @ Olle E

Märkligt åkdon. Hur användes skopan? Gick denna att manövrera hydrauliskt eller på annat sätt från hytten?

Skopan gick att lyfta något.
Min erfarenhet av fordnet var då stallcirkeln i Östersund skulle rensas på större mängder snö. Maskien tryckte snön framför sig, vi fick hjälpskotta i snön för att fylla skopan. Därefter kördes lokomotorn iväg för att handskottsas ur på lämpligt ställe. Allt blev mycket lättare då vi fick en midjestyrd traktor med stora hjul :-)

Lokomotorer i Östersund, år 1972 - Dubbla oljekylare.

av Överkörmästaren, Saturday, August 21, 2021, 18:22 (950 dagar sedan) @ -ch-

Märkligt åkdon. Hur användes skopan? Gick denna att manövrera hydrauliskt eller på annat sätt från hytten?


Skopan gick att lyfta något.
Min erfarenhet av fordnet var då stallcirkeln i Östersund skulle rensas på större mängder snö. Maskien tryckte snön framför sig, vi fick hjälpskotta i snön för att fylla skopan. Därefter kördes lokomotorn iväg för att handskottsas ur på lämpligt ställe. Allt blev mycket lättare då vi fick en midjestyrd traktor med stora hjul :-)

Misstänker att det var en pneumatisk manövrering? Tycker att det syns en cylinder av något slag, men kan se fel.

Intressant placering av bufferten f ö…

Lokomotorer i Östersund, år 1972 - Dubbla oljekylare.

av Bonz, Saturday, August 21, 2021, 21:30 (950 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Och kopplet som hänger i ledstången. Det kanske var så att både buffertar och koppel måste tas bort bort då skopan skulle användas...?

Lokomotorer i Östersund, år 1972 - Dubbla oljekylare.

av Anders Sandgren, Saturday, August 21, 2021, 22:59 (950 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Z3 189 som fanns i Nässjö hade pneumatiskt manövrerad snöplog. Det manövern kan nog finnas kvar ännu.

Lokomotorer i Östersund, år 1972 - Dubbla oljekylare.

av Olle E, Saturday, August 21, 2021, 20:46 (950 dagar sedan) @ -ch-

Märkligt åkdon. Hur användes skopan? Gick denna att manövrera hydrauliskt eller på annat sätt från hytten?


Skopan gick att lyfta något.
Min erfarenhet av fordnet var då stallcirkeln i Östersund skulle rensas på större mängder snö. Maskien tryckte snön framför sig, vi fick hjälpskotta i snön för att fylla skopan. Därefter kördes lokomotorn iväg för att handskottsas ur på lämpligt ställe. Allt blev mycket lättare då vi fick en midjestyrd traktor med stora hjul :-)

Vilken revolution det måste ha varit när midjestyrda maskiner kom.