Ett halvsekel museitåg på 750 mm smalspår (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Järvenpää, Monday, August 23, 2021, 22:12 (949 dagar sedan)

Jockisbanan firade ett halvsekel museitåg på 750 mm smalspår fredag-lördag 20-21/8 2021.

Under fredagen ordnades ett seminarium i Jockis med inbjudna celebra gäster som bl.a. handlade om de smalspåriga järnvägarnas historiska och nuvarande samhälleliga betydelse och om stationsparkernas utveckling i Finland.

Det kan vara en överraskning för somliga att det byggs över 50 km ny järnväg med 1000 mm spårvidd i Finland i form av den sk. Jokerspårvägen i en båge norrom Helsingfors. Jockis är en kommun med många vackra parker och trädgårdar.

Under seminariet betonades även att Jockisbanans ånglok oftast eldas med klimatneutralt bränsle, i praktiken prima björkved.

Efter seminarium och lunch gjorde gästerna en tur med tåget till Minkiö och åter. Tågsammansättningen var exakt lika som 50 år tidigare. Dagens lokförare var ungdomlig eldare på invigningståget som kördes 50 år tidigare.

Dagen till ära donerade Lahtis stad ångloket LWR7 (Orenstein & Koppel 9454/1921) från Lovisa-Wesijärvi Järnväg samt två vagnar till föreningen. Maskinen och vagnarna finns i föreningens samlingar sedan många år.

I bilden ser vi halvsekeltåget i Minkiö. Loket HKR5 från Hyvinge-Högfors Järnväg är tillverkat av Tammerfors Linne- & Jernmanufaktur A.B. år 1917 med nummer 289. Loket har fått nya vattentankar och ett nytt hyttak i trä.

[image]

Under lördagen kördes tvåtågstrafik med egna anslutande tåg från Toijala på statsbanan med den historiska Dm7-motorvagnen Nr 4216 (Valmet 1963) som ett nytt koncept. Arrangemanget var ett prov som gav utmärkt resultat och som sannolikt återkommer i någon form i framtiden. Kanske kan man ta en historisk rälsbuss från Toijala (anslutning med lokaltåg från Tammerfors), Loimijoki eller till och med från Åbo eller Nådendal till Humppila, byta till ångtåg och åka till en högklassig restaurang i Jockis för en fin middag med gott vin i gott sällskap i en inte alltför avlägsen framtid?

Den rekonstruerade personvagnen Nr 1 från Jockisbanan gick i trafik för första gången under dagen. När Jockisbanans persontrafik upphörde år 1954 förvandlade järnvägen de tre personvagnarna till flakvagnar. Vagn Nr 3 blev åter personvagn år 1998. Vi får hoppas att vagn Nr 2 kan få en ny vagnskorg till 75-årsjubiléet år 2046. Samtliga underreden är tillverkade av The Leeds Forge Company i England år 1899.

Jockisbanan har under årens lopp gjort omfattande satsningar på rekonstruktion av vagnskorgar. Åtminstone 6 vagnar har fått nya korgar hittills, sommarvagnarna oräknade. Tanken är att slitvagnarna har rekonstruerade korgar och de få vagnar som har ursprunglig korg i någotsånär bra skick ska vara museivagnar som används enstaka gånger per år.

Denna bild visar stationsområdet i Humppila sett österut med statsbanan mot Toijala som viker av ovan till vänster och Jockisbanans station samt stora fordonsmagasin längst bort i bilden. Den historiska motorvagnen står på spår 3. Det Sr2-skjutna IC-tåget under infart till spår 1 är på väg från Tammerfors till Åbo. Omlastningskranen framom fordonsmagasinet sträcker sig över både smal- och bredspår.

[image]

Denna bild visar området från andra hållet. Lägg märke till den prydligt radade veden i tenderloket LWR6 (Tammerfors Linne- & Jernmanufaktur A.B., Nr 141/1909). Området bakom det nygamla stationshuset har av Humppila kommun utvecklats till en stationspark med historisk förebild. Resultatet är synnerligen prydligt.

[image]

När dagen var slut kördes ett långt tåg till Humppila med vagnar som skulle ställas in i fordonsmagasinet. Vi lägger märke till att många lok och vagnar har kraftiga färger. Historiskt var de finska järnvägarnas fordon färggranna.

[image]

Samtliga flygbilder är tagna av Jyrki Längman och publiceras på forumet med hans tillstånd.

Ett halvsekel museitåg på 750 mm smalspår

av Bobo L, Sunday, August 29, 2021, 11:55 (943 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Tack Anders! Riktigt trevligt att läsa! :-)

Ett halvsekel museitåg på 750 mm smalspår

av Christer Brimalm, Sunday, August 29, 2021, 13:34 (943 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Tack för det trevliga reportaget från vårt östra broderland!
Man får önska Jockisbanan all framgång under nästa femtio år!