Några frågor om Upprrs (Fordon: vagnar)

av Rikard Å, Thursday, August 26, 2021, 17:32 (968 dagar sedan)

Nyligen när jag besökte Limmared såg jag bland uppställda Ugkkpp (f.d. Kö/Udg) för godstrafiken Halmstad-Limmared en vagntyp som jag inte har sett i den trafiken. Det rör sig om den parkopplade vagntypen litt. Upprrs021. Jag har inte kunnat hitta särskilt mycket information om den men så vitt jag förstår rör det sig om två stycken litt. Upp (tidigare Q14) som tillsammans blivit en Upprrs.

När parkopplades vagnarna och vad var anledningen till detta? I vilken trafik har vagnarna använts tidigare? Har vagntypen använts i det s.k. Sandtåget och i sådant fall när och i vilken utsträckning? Finns vagntypen i trafik någon annanstans idag?

Följande kunde avläsas på ena vagnhalvan i Limmared:
UIC-nr.: 44 74-904 2006-7
Tilllverkare: Christian Olsson Falkenberg
Tillverkningsår: 1962
Tillverkningsnummer: 12875
Senaste revision: 2016-08-15
SJ-nummer instansat i rambalken: 101593

Några bilder från Limmared:

[image]
De uppställda vagnarna: 13 Ugkkpp och en Upprrs

[image]
Ena halvan av Upprrs 44 74-904 2006-7.

[image]
Andra halvan av samma vagn.

[image]
Hela vagnen från andra sidan.

[image]
Tillverkningsskylt och instansat SJ-nummer.

[image]
Inskriptioner.

[image]
Inskriptioner.

Tack på förhand!
Rikard Ågren

Några frågor om Upprrs

av Per Ljungberg, Thursday, August 26, 2021, 18:42 (968 dagar sedan) @ Rikard Å

Jag har för mig att när vagnarna är hopkopplade till en enhet så betraktas de som en vagn och debiteras därför som en vagn och är billigare än två vagnar. Detta förfaringssätt förekommer även i andra kombinationer sedan många år.

Några frågor om Upprrs

av Anders.k., Friday, August 27, 2021, 13:42 (967 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag har för mig att när vagnarna är hopkopplade till en enhet så betraktas de som en vagn och debiteras därför som en vagn och är billigare än två vagnar. Detta förfaringssätt förekommer även i andra kombinationer sedan många år.

Jo dom parkopplades 2002 (dom första vagnarna enligt Lok och vagnar 6) , allt som allt blev det troligen 13 vagnar, 000 till 012 (det är vad jag har bilder på, och jag tror inte jag missat någon) .
Dom använde för Cementtransport Skövde till Göteborg-Norra , fram till ungefär Göteborg-Norra revs upp ,så en 15-16 år i trafik som parkopplade blev det.

Dom mesta (alla?) vagnarna finns kvar avställda, och en står i Limmared och har gjort så ett tag , har också undrat vad tanken är att vagnen står i Limmared för.

M.V.H Anders.k.

Några frågor om Upprrs

av Ulf Diehl, Monday, August 30, 2021, 11:57 (964 dagar sedan) @ Anders.k.

De sista 5 paren "ombyggda" 2003. 6 st vagnpar finns kvar i TS register som trafikvagnar 210101
Ulf Diehl

Några frågor om Upprrs

av Anders.k., Wednesday, September 01, 2021, 12:07 (962 dagar sedan) @ Ulf Diehl

De sista 5 paren "ombyggda" 2003. 6 st vagnpar finns kvar i TS register som trafikvagnar 210101
Ulf Diehl

Tack för den uppgiften.

Det märkliga är att när man rev Göteborg-Norra så lämnades en eller flera Ucs kvar på en spårstump inom området vid gamla fabriken , ser märkligt ut som bara den för vagnarna står mitt i en enorm byggarbetsplats, såg dom bara för någon dag sedan för dom syns från Nya Hisingsbron.

M.V.H Anders.k.