Stortyskarna SRJ (Fordon: lok)

av Gunnar Lindkvist, Thursday, August 26, 2021, 22:10 (967 dagar sedan)

Är det någon som känner till hur stor rostytan är på Stortyskarna? Jag har inte kunnat hitta uppgiften någonstans. SRJ 28 är ju under renovering i Faringe just nu så vi kanske får se det under ånga inom en inte för avlägsen framtid. Gp-loken har ju 1,4 kvm rostyta men stortyskarna hade kanske en lite större rost.

/Gunnar

Stortyskarna SRJ

av John T, Friday, August 27, 2021, 00:19 (967 dagar sedan) @ Gunnar Lindkvist

Är det någon som känner till hur stor rostytan är på Stortyskarna? Jag har inte kunnat hitta uppgiften någonstans. SRJ 28 är ju under renovering i Faringe just nu så vi kanske får se det under ånga inom en inte för avlägsen framtid. Gp-loken har ju 1,4 kvm rostyta men stortyskarna hade kanske en lite större rost.

/Gunnar

1,6 kvm, enligt SRJ fordonsförteckning från 1939.

Inom parentes kan nämnas att SRJ:s så kallade "Godstågstyskar" från Orenstein & Koppel, hade större rostyta ändå: 2,2 kvm.

Stortyskarna SRJ

av Olle E, Friday, August 27, 2021, 12:13 (966 dagar sedan) @ John T

Inom parentes kan nämnas att SRJ:s så kallade "Godstågstyskar" från Orenstein & Koppel, hade större rostyta ändå: 2,2 kvm.

Fast dom var väl avsedda att eldas med lågvärdigt bränsle, typ matjord..?

Stortyskarna SRJ

av John T, Friday, August 27, 2021, 18:53 (966 dagar sedan) @ Olle E

Inom parentes kan nämnas att SRJ:s så kallade "Godstågstyskar" från Orenstein & Koppel, hade större rostyta ändå: 2,2 kvm.


Fast dom var väl avsedda att eldas med lågvärdigt bränsle, typ matjord..?

Jo, så ska det ha varit tänkt från början - brunkol o.dyl. Låter det vara osagt vad SRJ använde för bränsle, dock.

De hade, om jag minns rätt, dessutom [i][i]två[/i][/i] eldstadsluckor.

Stortyskarna SRJ - Mb 651

av Anders Sandgren, Friday, August 27, 2021, 20:02 (966 dagar sedan) @ John T

Man kan ju jämföra med Mb 651 som var avsett att eldas med torv (ej torvpulver) och hade extra stor eldstad på 3.7m2 jämfört med 2.3m2 för övriga Mb. Loket fick Ma-panna (rostyta 2.9m2) under år 1910.

Stortyskarna SRJ

av Gunnar Lindkvist, Friday, August 27, 2021, 16:38 (966 dagar sedan) @ John T

Tack för svaret, det låter väldigt sannolikt, lite större än Gp-loken alltså. SRJ fordonsförteckning har jag tyvärr aldrig sett.

/Gunnar