Ulriksfors, Inlandsbanan, 1972, 3 bilder (Bana)

av Ulfe, Wednesday, September 01, 2021, 06:37 (962 dagar sedan)

[image]
Okänd plats, bilden ligger mellan Arvidsjaur och Ulriksfors på filmen.


[image]

[image]

Ulriksfors, Inlandsbanan, 1972, 3 bilder

av Anders Sandgren, Wednesday, September 01, 2021, 09:46 (962 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Okänd plats, bilden ligger mellan Arvidsjaur och Ulriksfors på filmen.

Var det inte så att J 1298 efter slopningen stod uppställd i ulriksfors? Under 1972 såldes det till JMJ för att ersätta J 1401. Jag tycker att numret börjar på 12.
I vilket lokhus hade 1298 stått?
1296 fanns 1970 i Ope lokhus enligt tidigare tråd men försvann nog tidigare och var nog inte norr om Östersund.


[image]

[image]

Ulriksfors, Inlandsbanan, 1972, 3 bilder

av Sven A, Wednesday, September 01, 2021, 12:43 (962 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]
Okänd plats, bilden ligger mellan Arvidsjaur och Ulriksfors på filmen.

Var det inte så att J 1298 efter slopningen stod uppställd i ulriksfors? Under 1972 såldes det till JMJ för att ersätta J 1401. Jag tycker att numret börjar på 12.
I vilket lokhus hade 1298 stått?
1296 fanns 1970 i Ope lokhus enligt tidigare tråd men försvann nog tidigare och var nog inte norr om Östersund.

Efter att studerat bangårdsritningen på bangardar.se, Ulriksfors
så håller jag även troligt att fotot är taget i Ulriksfors.
Spåret närmst går till lokstallet och spåret loket står på går bortom kolupplaget,
förflyttningen från de övriga bilderna från Ulriksfors är ca 50-100 m...
Ingen av stationerna i närheten har någon del av bangårdsutformningen som liknar detta.
Reserverar mig för Hoting som jag inte hittar på bangardar.se.

Ulriksfors, Inlandsbanan, 1972, 3 bilder

av Ulfe, Wednesday, September 01, 2021, 14:14 (962 dagar sedan) @ Sven A

[image]
Okänd plats, bilden ligger mellan Arvidsjaur och Ulriksfors på filmen.

Var det inte så att J 1298 efter slopningen stod uppställd i ulriksfors? Under 1972 såldes det till JMJ för att ersätta J 1401. Jag tycker att numret börjar på 12.
I vilket lokhus hade 1298 stått?
1296 fanns 1970 i Ope lokhus enligt tidigare tråd men försvann nog tidigare och var nog inte norr om Östersund.


Efter att studerat bangårdsritningen på bangardar.se, Ulriksfors
så håller jag även troligt att fotot är taget i Ulriksfors.
Spåret närmst går till lokstallet och spåret loket står på går bortom kolupplaget,
förflyttningen från de övriga bilderna från Ulriksfors är ca 50-100 m...
Ingen av stationerna i närheten har någon del av bangårdsutformningen som liknar detta.
Reserverar mig för Hoting som jag inte hittar på bangardar.se.

Tack för svaren! Ja det är säkert Ulriksfors, det stämmer även med med hur kvällssolen från väster belyser bilderna.

Ulriksfors, Inlandsbanan, 1972, 3 bilder

av tobbe, Wednesday, September 01, 2021, 22:04 (961 dagar sedan) @ Ulfe

Jag var på väg att säga Åskott då spårvinkeln är likadan mot f.d. grusgropen. Där stod ju ett antal tanklok på rad bl.a. S5 o S7. Var ligger lokstallet på bilden? Är det skymt bakom buskaget till vänster? Står det kvar idag eller har rivningsgänget härjat här med ???:-P :-P :-P Kolhögen fanns ju kvar vid alla de tillfällen jag o kompisen trampade spår under 1970-80 talet vilket fick honom att utbrista: "J..a bred stege de har här i Norrland":-D
tobbe

Ulriksfors, Inlandsbanan, 1972, 3 bilder

av Ulfe, Thursday, September 02, 2021, 06:58 (961 dagar sedan) @ tobbe

Jag var på väg att säga Åskott då spårvinkeln är likadan mot f.d. grusgropen. Där stod ju ett antal tanklok på rad bl.a. S5 o S7. Var ligger lokstallet på bilden? Är det skymt bakom buskaget till vänster? Står det kvar idag eller har rivningsgänget härjat här med ???:-P :-P :-P Kolhögen fanns ju kvar vid alla de tillfällen jag o kompisen trampade spår under 1970-80 talet vilket fick honom att utbrista: "J..a bred stege de har här i Norrland":-D
tobbe

Om bilden är tagen i Ulriksfors är det cirka 100m nordost om stationshuset, det verkar stämma tycker jag.
Länk till kartbild där lokstallet syns söderut. Finns tydligen kvar.
https://kartbild.com/#17/63.83149/15.62087/0x4

Ulriksfors, Inlandsbanan, 1972, de andra loken

av Anders Sandgren, Thursday, September 02, 2021, 13:25 (961 dagar sedan) @ Ulfe

Jag var på väg att säga Åskott då spårvinkeln är likadan mot f.d. grusgropen. Där stod ju ett antal tanklok på rad bl.a. S5 o S7. Var ligger lokstallet på bilden? Är det skymt bakom buskaget till vänster? Står det kvar idag eller har rivningsgänget härjat här med ???:-P :-P :-P Kolhögen fanns ju kvar vid alla de tillfällen jag o kompisen trampade spår under 1970-80 talet vilket fick honom att utbrista: "J..a bred stege de har här i Norrland":-D
tobbe


Om bilden är tagen i Ulriksfors är det cirka 100m nordost om stationshuset, det verkar stämma tycker jag.
Länk till kartbild där lokstallet syns söderut. Finns tydligen kvar.
https://kartbild.com/#17/63.83149/15.62087/0x4

Vilka är loken längre bort? Ett antal lok lär ha dragits hit från Granberget.
Var stod S2 1309 när det besiktigades av SJK 9 juni 1972?

Ulriksfors, Inlandsbanan, 1972, 3 bilder

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, September 01, 2021, 16:22 (962 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Var det vanligt med så här långa tåg på Inlandsbanan vid den här tiden?
Jag åkte Mora-Gällivare (med två övernattningar) på VPL10-biljett vintern 75/76 och då var det som jag minns betydligt kortare tåg. Men jag kan minnas fel!

funderar
Thomas

Ulriksfors, Inlandsbanan, 1972, 3 bilder

av Göran Kannerby, Wednesday, September 01, 2021, 16:48 (962 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Var det vanligt med så här långa tåg på Inlandsbanan vid den här tiden?
Jag åkte Mora-Gällivare (med två övernattningar) på VPL10-biljett vintern 75/76 och då var det som jag minns betydligt kortare tåg. Men jag kan minnas fel!

funderar
Thomas

På vintern har det väl länge varit kortare tåg på Inladsbanan, undantaget Östersund-Storuman.

När jag åkte en april-vardag 1982 var jag exempelvis ensam med föraren större delen av sträckan Jokkmokk-Arvidsjaur.

Ulriksfors, Inlandsbanan, 1972, 3 bilder

av Christian Ljunggren, Wednesday, September 01, 2021, 16:49 (962 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Den första Y7/Y8an och UFVn kommer säkerligen från Strömsund, medan de resterande fordonen kommer från Storuman. Första tåget från Östersund mot Storuman medförde en motorvagn och UFV till Strömsund, som avkopplades i Ulriksfors.
De pendlade sedan som anslutningståg till de övriga tågen i Ulriksfors, för att sedan kopplas in i sista tåget från Storuman till Östersund.

Med vänlig hälsning

Christian

Ulriksfors, Inlandsbanan, 1972, 3 bilder

av tobbe, Wednesday, September 01, 2021, 22:58 (961 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Morgontåget från Ös kunde bestå upp till 6 enheter och likaså södergående motorvagnståg från Storuman med ankomst Ös runt 21-tiden med anslutning mot Stockholm. Minns ett specifikt tillfälle när jag o kompisen befann oss i Åskott o plåtade ånglok en kväll så hördes en tyfon långt norrut i det tysta landskapet och sakta växte ljudet av annalkande motorvagnståg som hastigt närmade med ett motorvrål med 5 motorvagnar o 2 släp som passerade oss i rasande fart mot Östersund. Motorerna gick på högvarv garanterat. Tilläggas kan att linjen lutar utför på platsen söderut. Vi följde också spåret mot f.d. grusgropen och i buskaget som var ganska tätt fann vi flera O-vagnar med E-lokspannor kanske Bg-pannor+ sjukvagn/ar och ett antal finkor väl dolt i naturen.
tobbe

Ulriksfors, Inlandsbanan, 1972, 3 bilder

av Anders Svensson, Wednesday, September 01, 2021, 23:31 (961 dagar sedan) @ tobbe

... Vi följde också spåret mot f.d. grusgropen och i buskaget som var ganska tätt fann vi flera O-vagnar med E-lokspannor kanske Bg-pannor+ sjukvagn/ar och ett antal finkor väl dolt i naturen.
tobbe


Om du med f d grusgropen menar Granbo grusgrop så utgick det spåret inte från Åskott utan från linjen ett antal kilometer norr om Åskott. //Anders

Ulriksfors, Inlandsbanan, 1972, 3 bilder

av tobbe, Thursday, September 02, 2021, 11:18 (961 dagar sedan) @ Anders Svensson

Stämmer, Åskott station hade väl vid den tiden bara ett sidospår samt en stick till lokhuset.
Granbo grusgrop när jag tänker till är helt rätt som du säger att det låg strax norr om stationen och att vi parkerade bilen norr om stationshuset för en promenad in bland buskage o kolhydrater men i grusgropen fanns inga lok eller lokhus men x antal spår.
tobbe

Ulriksfors, Inlandsbanan, 1972, 3 bilder

av Anders Svensson, Friday, September 03, 2021, 23:47 (959 dagar sedan) @ tobbe

Inte alldeles nära varandra: Åskott km 12,8, Granbo grp 15,2 (med reservation för att jag numera har lite svårt att läsa de små siffrorna i grafiska tidtabeller, i detta fall tdt 168). //Anders, grp-nörd...