Igengrott Du 408 i Borås - 69 (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Wednesday, September 01, 2021, 18:28 (960 dagar sedan)

[img]images/uploaded/20210901161806612fa7be7d1cf.jpg[/img]

Igengrott Du 408 i Borås - 69

av O Magnus, Wednesday, September 01, 2021, 20:23 (960 dagar sedan) @ lars moberg

Övergångsbryggorna kvar så sent som 1969! Loket byggdes om till Du2 året efter och slopades redan 1975.

Igengrott Du 408 i Borås - 69 - mindre svart

av Thomas Tell, Wednesday, September 01, 2021, 21:24 (960 dagar sedan) @ lars moberg

[img]images/uploaded/20210901192401612fd35115ca1.jpg[/img]

Lite Photoshop för att se bättre.
/tell

Igengrott Du 408 i Borås - 69 - mindre svart

av tobbe, Wednesday, September 01, 2021, 22:12 (960 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kan det stå Malmö lokstation på den gula dekalen då många av deras trä o stålburkar tillika Da-lok var mer eller mindre genomskitiga av olja o bromsdamm. Det sades ofta vid den tiden att deras loktvätt ofta krånglade. Om detta är en skröna eller ej har jag inget belägg för men när man ibland stod på Cst o plåtade godståg tillsammans med likasinnade så lät det ofta så.
tobbe

Igengrott Du 408 i Borås - 69 - mindre svart

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, September 02, 2021, 21:17 (959 dagar sedan) @ tobbe

Kan det stå Malmö lokstation på den gula dekalen då många av deras trä o stålburkar tillika Da-lok var mer eller mindre genomskitiga av olja o bromsdamm. Det sades ofta vid den tiden att deras loktvätt ofta krånglade. Om detta är en skröna eller ej har jag inget belägg för men när man ibland stod på Cst o plåtade godståg tillsammans med likasinnade så lät det ofta så.
tobbe

Jag kan tyvärr bara bekräfta att lok tillhörande Malmö lokstation ofta var "skitiga" som vi säger i Skåne.

Igengrott Du 408 i Borås - 69 - mindre svart

av Lennart Petersen, Friday, September 03, 2021, 03:07 (959 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Kan det stå Malmö lokstation på den gula dekalen då många av deras trä o stålburkar tillika Da-lok var mer eller mindre genomskitiga av olja o bromsdamm. Det sades ofta vid den tiden att deras loktvätt ofta krånglade. Om detta är en skröna eller ej har jag inget belägg för men när man ibland stod på Cst o plåtade godståg tillsammans med likasinnade så lät det ofta så.
tobbe


Jag kan tyvärr bara bekräfta att lok tillhörande Malmö lokstation ofta var "skitiga" som vi säger i Skåne.

Men det var ofta så här dom såg ut , och det är en fin bild från en vardag för drygt 50år sedan.
Faktiskt en lyckad bild.

miö Gösta Weiborn

av BD, Friday, September 03, 2021, 08:48 (959 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Kan det stå Malmö lokstation på den gula dekalen då många av deras trä o stålburkar tillika Da-lok var mer eller mindre genomskitiga av olja o bromsdamm. Det sades ofta vid den tiden att deras loktvätt ofta krånglade. Om detta är en skröna eller ej har jag inget belägg för men när man ibland stod på Cst o plåtade godståg tillsammans med likasinnade så lät det ofta så.
tobbe


Jag kan tyvärr bara bekräfta att lok tillhörande Malmö lokstation ofta var "skitiga" som vi säger i Skåne.

Var det möjligen så att miö Gösta Weiborn i Malmö ansåg att "skiten" skyddade mot rost? Enligt vad som då för tiden kunde "höras".

miö Gösta Weiborn

av Leif B, Friday, September 03, 2021, 18:04 (958 dagar sedan) @ BD

Kan det stå Malmö lokstation på den gula dekalen då många av deras trä o stålburkar tillika Da-lok var mer eller mindre genomskitiga av olja o bromsdamm. Det sades ofta vid den tiden att deras loktvätt ofta krånglade. Om detta är en skröna eller ej har jag inget belägg för men när man ibland stod på Cst o plåtade godståg tillsammans med likasinnade så lät det ofta så.
tobbe


Jag kan tyvärr bara bekräfta att lok tillhörande Malmö lokstation ofta var "skitiga" som vi säger i Skåne.


Var det möjligen så att miö Gösta Weiborn i Malmö ansåg att "skiten" skyddade mot rost? Enligt vad som då för tiden kunde "höras".

Annars har jag läst nånstans - troligen här på forumet - att det kan berott på den allmäna vattenbristen i Malmö innan Bolmentunneln kom till. Det gällde att vara sparsam med vatten i Malmö på den tiden.

miö Gösta Weiborn

av O Magnus, Sunday, September 05, 2021, 08:22 (957 dagar sedan) @ Leif B

Lägg märke till att hyttens front- och sidorutor är rena, liksom strålkastarglasen. Något att tänka på för den som vädrar modellok.

Igengrott Du 408 i Borås - 69 - mindre svart

av Sune Nylén, Sunday, September 05, 2021, 10:49 (957 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det var nog den skånska myllan som blåste upp och satte sig i oljan på sidorna, vilket i och för sig inte ursäktar den dåliga putsen, om jag jämför med loken på fd. BJ som alltid... kom välputsade och avtorkade på sidorna från lokstationen på Gbg Norra.