Oskarp bild från okänd linje (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Nordebring, Thursday, September 02, 2021, 19:14 (939 dagar sedan)

[image]


Denna bild återfinns i Uppsala läns hushållningssällskaps arkiv, förvarat i Riksarkivet, Landsarkivet i Uppsala. Kan platsen bestämmas? Nog kunde bilden vara tagen från bakre hytten på en HC-buss?

Oskarp bild från okänd linje

av Granis, Thursday, September 02, 2021, 19:56 (939 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Intressant. Du har inga motsvarande ledtrådar på geografin som du hade med bilden från Vetlandatrakten? En sned stolpe tyder ju på en "Trä-Hilding", endera fram eller bak då. Och kuperat jordbrukslandskap... Kanske Uppsala- Rimbo eller Faringe- Gimo då, sträckor som SRJ´s båda dylika trafikerade när färgfilmen började slå igenom även för "vanligt folk", d v s sent 50-tal? Eller DHJ?


/ L G

Oskarp bild från okänd linje

av Bobo L, Thursday, September 02, 2021, 21:25 (939 dagar sedan) @ Granis

Intressant. Du har inga motsvarande ledtrådar på geografin som du hade med bilden från Vetlandatrakten? En sned stolpe tyder ju på en "Trä-Hilding", endera fram eller bak då. Och kuperat jordbrukslandskap... Kanske Uppsala- Rimbo eller Faringe- Gimo då, sträckor som SRJ´s båda dylika trafikerade när färgfilmen började slå igenom även för "vanligt folk", d v s sent 50-tal? Eller DHJ?


/ L G

Nja, är det där verkligen ett Hilding-nylle? Är det dessutom inte ett dörrhandtag nedanför fönstret?

Mängden av teleförbindelser tyder ju på ett lite större stråk.

Om det skulle vara på Rimbo-Hallstavik så bör det nog vara någonstans kring Edebo eller mot Häverö, övriga delar av banans omgivningar är väl mest skogbevuxna (idag iaf)?

Är det en sjö i fjärran?

Är det 891? Känns snäppet för brett, tycker jag...

Oskarp bild från okänd linje

av Överkörmästaren, Thursday, September 02, 2021, 21:29 (939 dagar sedan) @ Bobo L

Gunsta? ;-)

Oskarp bild från okänd linje

av Anders Ljung, Friday, September 03, 2021, 18:44 (938 dagar sedan) @ Bobo L


Är det 891? Känns snäppet för brett, tycker jag...

Vad hade man för bredd på planken i övergångarna? Om det är 3'' x 8'' är de fyra planken 32''. 891 mm är ung 34-35''

Oskarp bild från okänd linje

av Överkörmästaren, Friday, September 03, 2021, 20:29 (938 dagar sedan) @ Anders Ljung


Är det 891? Känns snäppet för brett, tycker jag...


Vad hade man för bredd på planken i övergångarna? Om det är 3'' x 8'' är de fyra planken 32''. 891 mm är ung 34-35''

Nja. 891 mm är väl exakt 36 tum - förutsatt att man använder rätt sorts tum, alltså!

Oskarp bild från okänd linje

av Leif B, Friday, September 03, 2021, 22:08 (938 dagar sedan) @ Överkörmästaren


Är det 891? Känns snäppet för brett, tycker jag...


Vad hade man för bredd på planken i övergångarna? Om det är 3'' x 8'' är de fyra planken 32''. 891 mm är ung 34-35''


Nja. 891 mm är väl exakt 36 tum - förutsatt att man använder rätt sorts tum, alltså!

Jag tror att Anders förutsätter samma sorts tum som är gängse i plankbranschen vid den tiden.

Oskarp bild från okänd linje

av Anders Ljung, Saturday, September 04, 2021, 00:02 (938 dagar sedan) @ Leif B


Är det 891? Känns snäppet för brett, tycker jag...


Vad hade man för bredd på planken i övergångarna? Om det är 3'' x 8'' är de fyra planken 32''. 891 mm är ung 34-35''


Nja. 891 mm är väl exakt 36 tum - förutsatt att man använder rätt sorts tum, alltså!


Jag tror att Anders förutsätter samma sorts tum som är gängse i plankbranschen vid den tiden.

Ja, och två gnuffar, '' , betecknar inches som sen 1958 är definierad som 25,4 mm.

Oskarp bild från okänd linje

av Ola Almquist, Thursday, September 02, 2021, 22:06 (939 dagar sedan) @ Anders Nordebring

[image]


Denna bild återfinns i Uppsala läns hushållningssällskaps arkiv, förvarat i Riksarkivet, Landsarkivet i Uppsala. Kan platsen bestämmas? Nog kunde bilden vara tagen från bakre hytten på en HC-buss?

Mitt förslag är Eldslösa, strax norr om Gamleby.
kartbild.com

/Ola

Oskarp bild från okänd linje

av Herbert Paalberg, Thursday, September 02, 2021, 22:59 (939 dagar sedan) @ Ola Almquist

[image]


Mitt förslag är Eldslösa, strax norr om Gamleby.
kartbild.com

/Ola

Håller med Ola, det är strax norr om Gamleby (Gal) från smalspårstiden. Gården till höger i bilden finns kvar än idag. Och bortom kurvan i bilden ligger den numera nedlagda färgfabriken Axo Nobel och numera går det en asfalterad väg till vänster om HC-bussen från Överum och ner till Gamleby centrum. Där har man harvat tusentals ggr på Tjustbanan breddad till 1435 mm sedan 1964. Palle i Vika.;-)

Oskarp bild från okänd linje

av Anders Nordebring, Friday, September 03, 2021, 00:31 (939 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Tack skall ni ha! (Och nej, Granis, denna gång fanns inga ledtrådar.)

Oskarp bild från okänd linje

av Granis, Friday, September 03, 2021, 09:10 (938 dagar sedan) @ Anders Nordebring

(Nu är det svårt att hålla isär vem som skrev vad var sedan jag länkat detta på FB också). Således hade jag fel i att det skulle vara Roslagen/ Uppland men rätt i att det var 891-smalspår. Fortsätt att "rota i arkivet" (anar att du har "vissa möjligheter" ;-)) och lägga ut mer såna här ("okända" ) bilder.

/ L G :-)

Oskarp bild från okänd linje

av Farbror Mossa, Friday, September 03, 2021, 09:26 (938 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Fick inte ihop det med ekonomibyggnaden som hamnar på fel sida om gården, enligt kartan Ola länkade till ligger den väster om boningshuset. Kan bilden vara spegelvänd och visa linjen ut från Gamleby med gården på vänster hand?

[image]

Vad säger den gode Paalberg?

Oskarp bild från okänd linje

av Ola Almquist, Friday, September 03, 2021, 09:36 (938 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Fick inte ihop det med ekonomibyggnaden som hamnar på fel sida om gården, enligt kartan Ola länkade till ligger den väster om boningshuset. Kan bilden vara spegelvänd och visa linjen ut från Gamleby med gården på vänster hand?

[image]

Vad säger den gode Paalberg?

Precis. Jag funderade också på det innan jag fick annat att göra. Byggnaderna stämmer alldeles för bra för att det ska kunna vara någon annanstans men placeringen var fel.

Oskarp bild från okänd linje

av Herbert Paalberg, Friday, September 03, 2021, 10:43 (938 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja nu känns det absolut rätt, gården Eldslösa ligger på vänster sida och finns fortfarande kvar där än idag och vägen på höger sida är den som idag går parallellt med linjen till Överum (35) samt Kisa och längst fram i bilden ligger idag Skramstadsbron där E22 går mellan Kalmar och Norrköping. Vill minnas att dess brodelar i betong ankom per järnväg till byggarbetsplatsen på överföringsvagnar år 1959 då banan fortfarande var smalspårig, en prestation av hög klass. Ja där har man kört många ggr under årens lopp med alla möjliga dieselkonstellationer samt även med ångtåg bl.a J 1237 långt innan Radioblocken samt även efter dess införande. Palle i Vika.;-)

Oskarp bild från okänd linje

av Daniel Niklasson, Friday, September 03, 2021, 21:38 (938 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Ja nu känns det absolut rätt, gården Eldslösa ligger på vänster sida och finns fortfarande kvar där än idag och vägen på höger sida är den som idag går parallellt med linjen till Överum (35) samt Kisa och längst fram i bilden ligger idag Skramstadsbron där E22 går mellan Kalmar och Norrköping. Vill minnas att dess brodelar i betong ankom per järnväg till byggarbetsplatsen på överföringsvagnar år 1959 då banan fortfarande var smalspårig, en prestation av hög klass. Ja där har man kört många ggr under årens lopp med alla möjliga dieselkonstellationer samt även med ångtåg bl.a J 1237 långt innan Radioblocken samt även efter dess införande. Palle i Vika.;-)

Bild från Tuna på det imponerande ekipaget finns i smalspårsarkivet: Tåget i Tuna

Oskarp bild från okänd linje

av Ola Almquist, Friday, September 03, 2021, 21:57 (938 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Ja nu känns det absolut rätt, gården Eldslösa ligger på vänster sida och finns fortfarande kvar där än idag och vägen på höger sida är den som idag går parallellt med linjen till Överum (35) samt Kisa och längst fram i bilden ligger idag Skramstadsbron där E22 går mellan Kalmar och Norrköping. Vill minnas att dess brodelar i betong ankom per järnväg till byggarbetsplatsen på överföringsvagnar år 1959 då banan fortfarande var smalspårig, en prestation av hög klass. Ja där har man kört många ggr under årens lopp med alla möjliga dieselkonstellationer samt även med ångtåg bl.a J 1237 långt innan Radioblocken samt även efter dess införande. Palle i Vika.;-)

Bild från Tuna på det imponerande ekipaget finns i smalspårsarkivet: Tåget i Tuna

Länken rättad.

Oskarp bild från okänd linje

av Legion44, Friday, September 03, 2021, 23:09 (938 dagar sedan) @ Ola Almquist

En fråga ställd till vem som helst.. Någon som kan tänka sig varför man valde att transportera sådana rejäla balkar på nomralspårsvagnar, i sin tur på Q37p och inte direkt på överföringsvagnarna? Med lite distanser så torde väl tyngdpunkten kunna bliva en helt annan, eller?

Oskarp bild från okänd linje

av Björn Arvidsson, Saturday, September 04, 2021, 11:18 (937 dagar sedan) @ Legion44

En fråga ställd till vem som helst.. Någon som kan tänka sig varför man valde att transportera sådana rejäla balkar på nomralspårsvagnar, i sin tur på Q37p och inte direkt på överföringsvagnarna? Med lite distanser så torde väl tyngdpunkten kunna bliva en helt annan, eller?

Man slapp lasta om balkarna

Oskarp bild från okänd linje

av Legion44, Saturday, September 04, 2021, 16:12 (937 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Ok trodde i min enfald (då jag inte är insatt i geografin i området) att balkarna kördes direkt i anslutning till den blivande vägbron. Men det kanske inte var en vägbro över järnvägen om jag förstått det rätt?

Oskarp bild från okänd linje

av Herbert Paalberg, Saturday, September 04, 2021, 19:37 (937 dagar sedan) @ Legion44

Ok trodde i min enfald (då jag inte är insatt i geografin i området) att balkarna kördes direkt i anslutning till den blivande vägbron. Men det kanske inte var en vägbro över järnvägen om jag förstått det rätt?

Transporten kunde endast utföras via smalspåret från Hf och vidare via Jenny där loket gick runt och fortsatte upp till Gamleby och ut på linjen strax norr stationen där man lossade bro-
balkarna direkt från tåget. Det gick inte att använda den norra linjen mellan Gal och Lp pga
trånga tunnlar som ej medgav körning med överföringsvagnar, det var ju meningen att breddningen
skulle medföra att inget skulle stoppa framtida godstransporten och historiskt så stod det i avtalet med SJ att båda linjerna skulle breddas till normalspår. Man måste komma ihåg att år 1959 fanns ej den kranbilspark som skulle kunna användas så man valde ju den enklaste vägen att lösa problematiken och det gick ju bra denna gång utan urspårning, bra jobb av gubbarna kan man väl uttrycka sig. Palle i Vika;-)

Oskarp bild från okänd linje

av Legion44, Saturday, September 04, 2021, 21:16 (937 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Tackar för intressant info!

Oskarp bild från okänd linje

av IH, Friday, September 03, 2021, 19:33 (938 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Plankorna kan ju vara sågade i verktum och så har de torkat lite. 3"x 8" i verktum är nog en bra gissning.

Oskarp bild från okänd linje

av Olle E, Saturday, September 04, 2021, 22:59 (937 dagar sedan) @ IH

Är vi verkligen helt säkra på platsen? Har inget bättre förslag, men spåret känns verkligen mycket mer 1067 än 891. Proportionerna mellan sliperslängd och avstånd mellan rälerna lirar inte (även om bilden är suddig, och ballastplogen ser ut att ha åkt förbi hyfsat nyligen).