Ånga i Hultsfred (Järnväg allmänt)

av Bengt H, Sunday, September 05, 2021, 18:23 (957 dagar sedan)

[img]images/uploaded/202109051619526134ee280b2e6.jpg[/img]


Några år i mitten av 80-talet hade SJ ett projekt som kallades för Järnvägsskolan. Den bestod av ett modernt vagnsätt med ett nytt Rc-lok samt ett ånglok. Skolklasser bjöds in för att lära sig lite om järnväg och tågresor samt - för att få skolorna att nappa på erbjudandet - lite fysik i form av hur man får ut effekt genom att koka vatten (ångloket) och lite praktisk tillämpning av ohms lag (elloket). Rektor för skolan var Morrgan Claesson och jag hade förmånen att medverka när skolan vid några omgångar besökte Norrköpingsregionen.

Den 12 maj 1987 hade vi besökt Hultsfred och skulle vidare mot Vimmerby. Ångloket J 1237 [i][nummer rättat!][/i] transporterades dit genom att koppla sist i vagnuttagning 70852. Jag var på plats med kameran när vutten bromsprovades. Jag har aldrig gjort några kopior av bilderna från tillfället och först nu när jag skannade in dem såg jag vilken tidlös stämning som bilden förmedlade. Det skulle kunna ha varit 40- eller 50-talet men är en "simpel" Z65-dragen vagnuttagning från 1980-talet.

Ånga i Hultsfred

av Herbert Paalberg, Sunday, September 05, 2021, 18:46 (957 dagar sedan) @ Bengt H


Den 12 maj 1987 hade vi besökt Hultsfred och skulle vidare mot Vimmerby. Ångloket J 1236 transporterades dit genom att koppla sist i vagnuttagning 70852. Jag var på plats med kameran när vutten bromsprovades. Jag har aldrig gjort några kopior av bilderna från tillfället och först nu när jag skannade in dem såg jag vilken tidlös stämning som bilden förmedlade. Det skulle kunna ha varit 40- eller 50-talet men är en "simpel" Z65-dragen vagnuttagning från 1980-talet.

Bengan, det måste vara något fel på fotografiet, J 1236 känner jag inte igen men däremot J 1237 låter välbekant som bilden visar och den tillhörde då Södra Stambanans Museisektion dagens NJ som jag har varit medlem i 50 år och både kört och eldat många ggr och vi hade även den placerad i Vk under ett år och enda mormalspåriga ångloket som stallats i det smalspåriga rundlokstallet i Västervik på spår 1 där normalt Z 65:an stod. Palle i Vika.;-)

Ånga i Hultsfred

av Bengt H, Sunday, September 05, 2021, 19:20 (957 dagar sedan) @ Herbert Paalberg


Bengan, det måste vara något fel på fotografiet, J 1236 känner jag inte igen men däremot J 1237 låter välbekant som bilden visar och den tillhörde då Södra Stambanans Museisektion dagens NJ som jag har varit medlem i 50 år och både kört och eldat många ggr och vi hade även den placerad i Vk under ett år och enda mormalspåriga ångloket som stallats i det smalspåriga rundlokstallet i Västervik på spår 1 där normalt Z 65:an stod. Palle i Vika.;-)

Tack Palle för hjälpen! Jag tyckte att jag kollade texten noga innan jag publicerade men ändå blev det fel loknummer - alltså kollade jag inte tillräckligt noga. Lokidentiteten framgår också tydligt av bilden. Visst är det Södra Stambanans Museisektions (föregångare till NJ?) lok som var med Järnvägsskolan i det dåvarande Norrköpingsdistriktet.

Jag rättar!