Uniformsfråga: SJ konduktör 1989-1990 (Järnväg allmänt)

av Jan Langstrom, Tuesday, September 07, 2021, 10:57 (933 dagar sedan)

Fick just en fråga om hur en SJ-tågmästare var klädd 1989-1990. Visserligen var jag redan då i museitågsbranschen, men minnena bleknar under decenniernas gång och dessutom var den perioden en brytningstid (vem minns inte Tågkompaniets fjällrävenjackor?).

Så om någon kan berätta om detta, helst med bilder, skulle jag och min frågeställare, som är noggrann med att ha historiska detaljer rätt inför en filminspelning, bli mycket glada.

Uniformsfråga: SJ konduktör 1989-1990

av Karlsson, Tuesday, September 07, 2021, 12:48 (933 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Fick just en fråga om hur en SJ-tågmästare var klädd 1989-1990. Visserligen var jag redan då i museitågsbranschen, men minnena bleknar under decenniernas gång och dessutom var den perioden en brytningstid (vem minns inte Tågkompaniets fjällrävenjackor?).

Så om någon kan berätta om detta, helst med bilder, skulle jag och min frågeställare, som är noggrann med att ha historiska detaljer rätt inför en filminspelning, bli mycket glada.

Uniform m85. Ljusblå kavaj i något filtaktigt tyg, mörkblå mössa (ljusblått band det var tjänst som tågbefälhavare), polyesterslips med invävda vinghjul, ljusblå skjorta med röda ränder, slipsnål, bälte med vinghjulsförsett spänne, mörkblå sidan ut på bältet, mörkblå byxor.
Detta gäller manlig uniform, den kvinnliga varianten hade en del skillnader med blus, kjol, smalare bälte, scarf och basker, hur mycket det användes låter jag vara osagt. Det fanns även lite olika väskor för tågmästare.
Sen var biljettången viktig, moratång i hölster.

Och tyvärr lite för ofta vita tubsockor.

Uniformsfråga: SJ konduktör 1989-1990

av Karlsson, Tuesday, September 07, 2021, 13:55 (933 dagar sedan) @ Karlsson

Uniform på film. Tyvärr inte riktigt autentisk personal men här har de hittat helt rätt uniform.

Uniformsfråga: SJ konduktör 1989-1990

av BM, Tuesday, September 07, 2021, 15:56 (933 dagar sedan) @ Karlsson

De vita tubsockorna syntes inte om de hade de till hörande röda stövlarna. (det fanns blå också)
För visst är det vi talar om Sighsten Herrgård-uniformen?

Uniformsfråga: SJ konduktör 1989-1990

av S-O Strand, Wednesday, September 08, 2021, 20:12 (932 dagar sedan) @ BM

De vita tubsockorna syntes inte om de hade de till hörande röda stövlarna. (det fanns blå också)
För visst är det vi talar om Sighsten Herrgård-uniformen?

Sighsten Herrgård hade inget med uniform m85 att göra. Det var Svenska Designbyrån som SJ anlitade för uppdraget. Svenska Designbyrån utgjordes av Kerstin Boulonger, Wanja Djanaieff, Aino Östergren och Boel Matzner.

Uniformsfråga: SJ konduktör 1989-1990

av Göran Kannerby, Saturday, September 11, 2021, 14:13 (929 dagar sedan) @ Karlsson

Var det med m85 som det vita sommarkapellet till mössan slopades?

Uniformsfråga: SJ konduktör 1989-1990

av S-O Strand, Saturday, September 11, 2021, 17:23 (929 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Var det med m85 som det vita sommarkapellet till mössan slopades?

Ja, det fanns även fortsättningsvis i m85 kapell för sommarbruk och för vinterbruk. Båda var dock i marinblå färg. Man kunde nu också välja mellan rakt kapell och stukat kapell. Det fanns alltså fyra olika kapellvarianter.

Uniformsfråga: SJ konduktör 1989-1990

av Calle Wickberg, Tuesday, September 07, 2021, 21:24 (933 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Fick just en fråga om hur en SJ-tågmästare var klädd 1989-1990. Visserligen var jag redan då i museitågsbranschen, men minnena bleknar under decenniernas gång och dessutom var den perioden en brytningstid (vem minns inte Tågkompaniets fjällrävenjackor?).

Tågkompaniets fjällrävenjackor var väl inte påtänkta 1989 men dock högst sannolikt tio år senare.

Uniformsfråga: SJ konduktör 1989-1990

av Jan Langstrom, Wednesday, September 08, 2021, 22:20 (932 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Tågkompaniets fjällrävenjackor var väl inte påtänkta 1989 men dock högst sannolikt tio år senare.

Nejvisst, det var bara en illustration till hur mycket förändringar som var på gång.

Uniformsfråga: SJ konduktör 1989-1990. Tågmästare i uniform.

av S-O Johansson, Wednesday, September 08, 2021, 18:42 (932 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Har ett par bilder på tågmästarkollegor i efterfrågad uniform.

[image]
Manliga kollegan heter Stig Tollsten och den kvinnliga Marie men där har jag tyvärr glömt efternamnet. Kom från Göteborg och flyttade tillbaka dit efter ett par år. Båda hade stationeringsort Linköping när bilden togs, c:a 1988.

[image]
Ytterligare en bild på en kollega som heter Ingvar Schander i avslappnad sommarklädsel. Fotograferad en av de sista dagarna innan pensionen 1988.
Observera även den kompletterande konduktörsväskan för biljettblock, portmonnä och tång som två har. Är nog ett måste om man ska återskapa tidsperioden 1989-1990.
Kvinnliga tågmästare kunde istället för skärmmössa ha en baskerliknande mössa som den kvinnliga tågklareraren bär i ett annat inlägg.

Uniformsfråga: SJ konduktör 1989-1990. Tågmästare i uniform.

av Karlsson, Wednesday, September 08, 2021, 22:51 (932 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jättebra komplettering av det jag försökte få fram i text.
En viktig detalj att tänka på är att samma uniform senare fick nya SJ-loggan men det var tidigast 1991 eller 1992. Ska det föreställa <1990 ska det vara vinghjul.

När kom förresten de blå ryggsäckarna som ersatte skinnväskorna?

Uniformsfråga: SJ konduktör 1989-1990. Tågmästare i uniform.

av tobbe, Friday, September 10, 2021, 22:07 (930 dagar sedan) @ Karlsson

Gissar att de infördes under 1980-talets senare hälft vad jag kan minnas då även tågvakterna vid pendeltrafiken fick likadana.
tobbe

Stort tack!

av Jan Langstrom, Friday, September 10, 2021, 10:56 (930 dagar sedan) @ Jan Langstrom

... till alla som gjort sig mödan att svara på min fråga.

Stort tack!

av Lars-Göran Eriksson, Saturday, September 11, 2021, 16:08 (929 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Jag kommer in i "tråden" i senaste laget, men jag hittade denna broschyr i mina gömmor, utgiven i samband med införandet av SJ:s nya kläder. Innehållande kläder för Tågmästare, Tågklarerare,
Lokförare, Bussförare, Spärrvakt och Biljettexpeditör.

Bilderna är specifikt för Tågmästare.


[image][image][image]

Stort tack!

av tobbe, Saturday, September 11, 2021, 21:56 (929 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Se där, en av mina kollegor i tågvaktstjänsten på Södertäljegruppen inom SJ som gick samma tågmästarutbildning mod. 59 året 1985. Det var den sittande kollegan som hette Agneta i förnamn
och efternamnet har fallit ur minnet. De övriga 3 har man också jobbat med i tågmästaryrket.
Kul foto som väcker glada minnen.:-P
tobbe