"..förbättringsarbeten på Österlenbanan" -påverkan SkJ? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Tuesday, September 07, 2021, 13:30 (956 dagar sedan)

Den järnvägshistoriska koppling jag tänkt mig här är frågan hur museibanan Skånska Järnvägars anslutning i Gärsnäs påverkas av Trafikverkets förbättringsarbeten på Österlenbanan. Inte alls? Ja, den försvinner alltså. Eller blir det "status quo" efteråt, d v s som förut? Vilket kanske mer blir aktuellt den dag SkJ kan trafikera sträckan S:t Olof- Gärsnäs igen, iallafall "emmellanåt". Men man har väl kunnat genomföra fordonsutbyten och "vut:ar" om inte hela tiden så iallafall ändå "in i modern tid"? Vore intressant om nån med insyn i SkJ kunde berätta.

/ L G :-)

"..förbättringsarbeten på Österlenbanan" -påverkan SkJ?

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, September 07, 2021, 13:43 (956 dagar sedan) @ Granis

Växeln i Gärsnäs till SkJ ska vara kvar. Ritningar m fl dokument finns på Trafikverkets webb.

"..förbättringsarbeten på Österlenbanan" -påverkan SkJ?

av Anders Ljung, Tuesday, September 07, 2021, 17:59 (956 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Växeln i Gärsnäs till SkJ ska vara kvar. Ritningar m fl dokument finns på Trafikverkets webb.

Travikverket: Gärsnäas

Så här?

"..förbättringsarbeten på Österlenbanan" -påverkan SkJ?

av Jim Hansson, Tuesday, September 07, 2021, 17:29 (956 dagar sedan) @ Granis

Den järnvägshistoriska koppling jag tänkt mig här är frågan hur museibanan Skånska Järnvägars anslutning i Gärsnäs påverkas av Trafikverkets förbättringsarbeten på Österlenbanan. Inte alls? Ja, den försvinner alltså. Eller blir det "status quo" efteråt, d v s som förut? Vilket kanske mer blir aktuellt den dag SkJ kan trafikera sträckan S:t Olof- Gärsnäs igen, iallafall "emmellanåt". Men man har väl kunnat genomföra fordonsutbyten och "vut:ar" om inte hela tiden så iallafall ändå "in i modern tid"? Vore intressant om nån med insyn i SkJ kunde berätta.

/ L G :-)

Enkelt uttryckt kommer skyddsväxeln i avvikande huvudspårets östra ände leda till SkJ's spår.

Jim Hansson
Lokförare på Pågatågen och SkJ

"..förbättringsarbeten på Österlenbanan" -påverkan SkJ?

av B.S., Wednesday, September 08, 2021, 09:43 (955 dagar sedan) @ Jim Hansson

Den järnvägshistoriska koppling jag tänkt mig här är frågan hur museibanan Skånska Järnvägars anslutning i Gärsnäs påverkas av Trafikverkets förbättringsarbeten på Österlenbanan. Inte alls? Ja, den försvinner alltså. Eller blir det "status quo" efteråt, d v s som förut? Vilket kanske mer blir aktuellt den dag SkJ kan trafikera sträckan S:t Olof- Gärsnäs igen, iallafall "emmellanåt". Men man har väl kunnat genomföra fordonsutbyten och "vut:ar" om inte hela tiden så iallafall ändå "in i modern tid"? Vore intressant om nån med insyn i SkJ kunde berätta.

/ L G :-)


Enkelt uttryckt kommer skyddsväxeln i avvikande huvudspårets östra ände leda till SkJ's spår.

Jim Hansson
Lokförare på Pågatågen och SkJ

Precis. Gärsnäs blir på alla sätt en speciell driftplats. Mötesspåret blir extraordinärt kort med dagens mått mätt (rymmer ett dubbelkopplat pågatåg) och samtidig infart är bara möjligt om tåg mot Simrishamn tas in på det avvikande huvudspåret och tåg mot Tomelilla går på normalhuvudspåret. Detta beror på att det är så trångt och att man ogärna vill ha fler spår i någon av de två plankorsningar som finns på var sida om mötesspåret. Driftplatsen är i alla fall förberedd spårmässigt för att medge trafik mot Brösarp.

"..förbättringsarbeten på Österlenbanan" -påverkan SkJ?

av Göran Kannerby, Wednesday, September 08, 2021, 14:59 (955 dagar sedan) @ Jim Hansson

Den järnvägshistoriska koppling jag tänkt mig här är frågan hur museibanan Skånska Järnvägars anslutning i Gärsnäs påverkas av Trafikverkets förbättringsarbeten på Österlenbanan. Inte alls? Ja, den försvinner alltså. Eller blir det "status quo" efteråt, d v s som förut? Vilket kanske mer blir aktuellt den dag SkJ kan trafikera sträckan S:t Olof- Gärsnäs igen, iallafall "emmellanåt". Men man har väl kunnat genomföra fordonsutbyten och "vut:ar" om inte hela tiden så iallafall ändå "in i modern tid"? Vore intressant om nån med insyn i SkJ kunde berätta.

/ L G :-)


Enkelt uttryckt kommer skyddsväxeln i avvikande huvudspårets östra ände leda till SkJ's spår.

Och på så sätt kan man väl hävda att anslutningsväxeln lever ett säkrare liv. Istället för att SkJ har en "egen" anslutningsväxel blir nu det enda som motiveras av SkJ existens att vara en spårspärr.

Anslutningsspåret finns väl primärt för överföring av fordon, men skulle man vilja köra genomgående transport av resanden blir väl komplikationen att passagen av gränsen måste ske som växlingsrörelse eller motsvarande.

"..förbättringsarbeten på Österlenbanan" -påverkan SkJ?

av Överkörmästaren, Wednesday, September 08, 2021, 16:32 (955 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Den järnvägshistoriska koppling jag tänkt mig här är frågan hur museibanan Skånska Järnvägars anslutning i Gärsnäs påverkas av Trafikverkets förbättringsarbeten på Österlenbanan. Inte alls? Ja, den försvinner alltså. Eller blir det "status quo" efteråt, d v s som förut? Vilket kanske mer blir aktuellt den dag SkJ kan trafikera sträckan S:t Olof- Gärsnäs igen, iallafall "emmellanåt". Men man har väl kunnat genomföra fordonsutbyten och "vut:ar" om inte hela tiden så iallafall ändå "in i modern tid"? Vore intressant om nån med insyn i SkJ kunde berätta.

/ L G :-)


Enkelt uttryckt kommer skyddsväxeln i avvikande huvudspårets östra ände leda till SkJ's spår.


Och på så sätt kan man väl hävda att anslutningsväxeln lever ett säkrare liv. Istället för att SkJ har en "egen" anslutningsväxel blir nu det enda som motiveras av SkJ existens att vara en spårspärr.

Anslutningsspåret finns väl primärt för överföring av fordon, men skulle man vilja köra genomgående transport av resanden blir väl komplikationen att passagen av gränsen måste ske som växlingsrörelse eller motsvarande.

Om jag vore ett resande så skulle jag inte oroa mig så mycket för det. Spåret är ju ändå sidospår hela vägen bort till S:t Olof, såvitt jag vet, så det blir hur som helst en färd i sakta mak.

"..förbättringsarbeten på Österlenbanan" -påverkan SkJ?

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, September 09, 2021, 21:42 (953 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ja, Gärsnäs - S:t Olof (utom S:t Olof station) är sidospår. Spåret är under överskådlig tid tänkt i första hand avsett för att SkJ ska kunna ha en möjlighet att vid enstaka tillfällen kunna transportera fordon ut från och in till den övriga anläggningen. Delsträckan S:t Olof - Gyllebosjö används sedan många år för dressincykling. Om eller när det kan bli aktuellt med persontrafik till Gärsnäs får sträckan återupprättas som huvudspår men i så fall blir det troligen aktuellt med en hållplats (Gärsnäs norra?) där rälsbuss kan vända och resandeutbyte ske med tågen på Simrishamnsbanan genom att resenärer får tåla en kort promenad.