Färgsättning på växeldriv 1960t (Bana)

av Oskar F, Wednesday, September 08, 2021, 21:54 (933 dagar sedan)

En liten fråga om kulören: Jag undrar om någon har färgbilder eller en säker minnesbild av vilken kulör kåpan på växeldriven JEA 20-23 hade under 1960-talet, se figur 40 i Signalhandboken (1968)? Motsvarande Siemensdriv på figur 41 har nog gul kåpa liksom alla driv idag, men var alla växeldriv gula tidigare under 1900-talet?

Färgsättning på växeldriv 1960t

av Bobo L, Thursday, September 09, 2021, 07:27 (932 dagar sedan) @ Oskar F

Gröna, som alla andra teknikprylar vid järnvägen på den tiden?

Färgsättning på växeldriv 1960t

av Sune Göthe, Thursday, September 09, 2021, 07:41 (932 dagar sedan) @ Oskar F

Kåpan var från början liksom locken över stängerna av förzinkad plåt och inte målade.

Färgsättning på växeldriv 1960t

av Karlsson, Thursday, September 09, 2021, 22:35 (932 dagar sedan) @ Sune Göthe

Kåpan var från början liksom locken över stängerna av förzinkad plåt och inte målade.

Det stämmer väldigt bra med driven till de huvudspårsskiljande växlarna i Verkebäck, förzinkning med därefter tillkommen patina.

Färgsättning på växeldriv 1960t

av Peter Lidskog, Thursday, September 09, 2021, 18:05 (932 dagar sedan) @ Oskar F

Stationen i Tibro hade, åtminstone på 1970-talet, ett av dessa växeldriv i var ände av bangården. Mitt minne är grön, eller snarare grön med ett smutsbrunt lager ovanpå. Definitivt inte gul. De bilder som jag har där dessa driv är med är alla svartvita, men kan nog sägas med bestämdhet visa att de inte var gula.

Peter

Färgsättning på växeldriv 1960t

av Oskar F, Thursday, September 09, 2021, 19:35 (932 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Stationen i Tibro hade, åtminstone på 1970-talet, ett av dessa växeldriv i var ände av bangården. Mitt minne är grön, eller snarare grön med ett smutsbrunt lager ovanpå. Definitivt inte gul. De bilder som jag har där dessa driv är med är alla svartvita, men kan nog sägas med bestämdhet visa att de inte var gula.

Peter

Ja, jag misstänkte att de inte var gula. Och det är heller inte någon motsättning med Sunes inlägg att det ursprungligen var förzinkad plåt utan målning - det vanliga var nog att när zinkskiktet förbrukats måla i någon standardkulör, och den kan kanske ha varit signalgrön eller grågrön som med tiden bleknade.

Hittade ytterligare en svartvit bild på JEA 23 på TGOJ i Nyköping 1948 hos Ekeving. Inte gul kåpa, mer troligt galvad.