SJ:s järnvägsstationer 1986-87? (Järnväg allmänt)

av Krister P, Saturday, September 11, 2021, 22:15 (947 dagar sedan)

Kan någon svara på antalet järnvägsstationer som SJ hade 1986-87?

SJ:s järnvägsstationer 1986-87?

av Jim Hansson, Saturday, September 11, 2021, 23:35 (947 dagar sedan) @ Krister P

Kan någon svara på antalet järnvägsstationer som SJ hade 1986-87?

Du får nog göra klart vad du menar med järnvägsstationer i din fråga. Stationer i säo betydelse? Platser där man kan stiga på och av tåget? Platser där man kan stiga på och av SJ-tåg?
Jim

SJ:s järnvägsstationer 1986-87?

av daniel, Saturday, September 11, 2021, 23:36 (947 dagar sedan) @ Krister P

Kan någon svara på antalet järnvägsstationer som SJ hade 1986-87?

Enligt Ställverksregistret fanns det signalställverk i drift på 1786 platser i Sverige i slutet av 1986. Ett antal av dem (cirka 60) var vid andra förvaltningar än SJ, men sedan saknas det kanske några av SJs ställverk i registret.

SJ:s järnvägsstationer 1986-87?

av Lennart Petersen, Sunday, September 12, 2021, 00:08 (947 dagar sedan) @ Krister P

Kan någon svara på antalet järnvägsstationer som SJ hade 1986-87?

Du får nog införskaffa publikatipnen ”Järnvägsdata ” om du inte redan har den och räkna efter,
Och som Jim skriver: vad räknas , resandeutbyte, bara gods, hållplats , lastplats ?

SJ:s järnvägsstationer 1986-87?

av Krister P, Sunday, September 12, 2021, 00:54 (947 dagar sedan) @ Krister P

Jag inser att jag var otydlig i min frågeställning.
Jag avser stationer där man har resandeutbyte med persontåg. Inga hållplatser.

SJ:s järnvägsstationer 1986-87?

av Anders Olsson2, Sunday, September 12, 2021, 11:12 (947 dagar sedan) @ Krister P

Du frågar nu efter stationer med persontrafik, men vill inte ha med hållplatser.
Vill Du ha stationer där SJ hade biljettförsäljning? Eller vill Du ha med platser där det fanns stationshus men ingen biljettförsäljning kvar?

SJ:s järnvägsstationer 1986-87?

av Anders.k., Sunday, September 12, 2021, 12:30 (947 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Du frågar nu efter stationer med persontrafik, men vill inte ha med hållplatser.
Vill Du ha stationer där SJ hade biljettförsäljning? Eller vill Du ha med platser där det fanns stationshus men ingen biljettförsäljning kvar?

Precis
Det blir ju gör konstigt , ta Vitvattnet på Haparanda banan som exempel .
Persontågen stannar där , check
Den är bevakad för tågmöte, check
Men har ingen biljettföräljning eller annan service, miss

Annat exempel.
Abisko Turistation , har biljettförsäljning och annan service
men inget sidospår så den är ju knappast bevakad.
Hela linjen är ju fjärrstyrd och då vete sjutton vad som definierar en station.


M.V.H Anders.k.

SJ:s järnvägsstationer 1986-87?

av Krister P, Monday, September 13, 2021, 12:02 (946 dagar sedan) @ Krister P

Ja, det här blev lite knepigare än jag hade förutspått.
Jag skall berätta bakgrunden till min fråga så kanske det hjälper.
Jag har en bekant som drev en framgångsrik skyltindustri i Växjö. På senare delen av 1980-talet fick han en stororder av SJ att skylta om samtliga järnvägsstationer med det nya designprogrammet. Nu skall en f.d. journalist skriva en bok om företagets historia och de vill ha med uppgiften om hur många stationer det rörde sig om som han skulle tillverka skyltar till.
Så problemet kvarstår kanske ändå. Skyltarnas uppgift var väl att informera och orientera allmänheten. Så skyltning borde väl förekomma även på andra ställen än stationer. Men jag tror min kamrat menar stationer i traditionell bemärkelse. Alltså stationshus-plattform-stiga på/av tåg.

SJ:s järnvägsstationer 1986-87?

av Sven Bårström, Monday, September 13, 2021, 13:27 (946 dagar sedan) @ Krister P

Vad som var station och vem som ansvarade för den vid slutet av 80-talet tarvar en del ytterligare funderingar.
I och med att SJ delades i BV och SJ 1988 delades terminalansvaret upp mellan de två verken. SJ fastighetsdivision fick ta hand om de kommersiellt utvecklingsbara stationerna med BV fick ta hand om resten, som måste finnas för trafikutbytet men som inte hade någon annan lönsam utvecklingsmöjlighet. Senare har denna uppdelning gått vidare och flera andra ägare finns idag. Jag vet inte om det fanns någon gemensam skyltupphandling eller om verken gjorde sina egna vid den tiden. Kan inte skyltfirmans leveranser antyda något om detta?
Sven B

SJ:s järnvägsstationer 1986-87?

av Göran Kannerby, Monday, September 13, 2021, 13:40 (946 dagar sedan) @ Krister P

Jag får det till att det du är ute efter är platser där tågen dels kan mötas, dels göra uppehåll för resandeutbyte.

Hållplatser bortfaller då eftersom tågen inte kan mötas på dem, likaså bortfaller stationer (enligt SÄO) utan plattform. Gränsfall blir stationer med plattform men utan resandetåg med annonserade uppehåll. Å andra sidan tillkommer det nog några hållplatser som skyltades ordentligt, såsom exempelvis Abisko turiststation och Riksgränsen.

SJ:s järnvägsstationer 1986-87?

av Lennart Petersen, Monday, September 13, 2021, 18:42 (946 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jag får det till att det du är ute efter är platser där tågen dels kan mötas, dels göra uppehåll för resandeutbyte.

Hållplatser bortfaller då eftersom tågen inte kan mötas på dem, likaså bortfaller stationer (enligt SÄO) utan plattform. Gränsfall blir stationer med plattform men utan resandetåg med annonserade uppehåll. Å andra sidan tillkommer det nog några hållplatser som skyltades ordentligt, såsom exempelvis Abisko turiststation och Riksgränsen.

Och jag uppfattar det som att det handlar om skyltning för allmänheten. Och då var det väl ingen skillnad mellan hållplats och station

SJ:s järnvägsstationer 1986-87?

av Karlsson, Monday, September 13, 2021, 17:38 (946 dagar sedan) @ Krister P

Ja, det här blev lite knepigare än jag hade förutspått.
Jag skall berätta bakgrunden till min fråga så kanske det hjälper.
Jag har en bekant som drev en framgångsrik skyltindustri i Växjö. På senare delen av 1980-talet fick han en stororder av SJ att skylta om samtliga järnvägsstationer med det nya designprogrammet. Nu skall en f.d. journalist skriva en bok om företagets historia och de vill ha med uppgiften om hur många stationer det rörde sig om som han skulle tillverka skyltar till.
Så problemet kvarstår kanske ändå. Skyltarnas uppgift var väl att informera och orientera allmänheten. Så skyltning borde väl förekomma även på andra ställen än stationer. Men jag tror min kamrat menar stationer i traditionell bemärkelse. Alltså stationshus-plattform-stiga på/av tåg.

Gäller skyltningen det blåvita arrangemanget som infördes under Stig Larssons tid? Jag har inget svar mer än att det var ojämn fördelning oavsett typ av trafikplats. Länsbanorna i Småland fick det till exempel inte. Samtidigt så hittar man den sortens skyltning på teknikhus i obygden.

SJ:s järnvägsstationer 1986-87?

av Krister P, Monday, September 13, 2021, 18:58 (946 dagar sedan) @ Krister P

Skyltfirman såldes och sedan lades den helt ned.
Tyvärr försvann all dokumentation i samband med det.

Jag frågade min kamrat om han kunde precisera lite och svaret jag fick var "vi har skyltat endast stationer med byggnad."

Kan någon nu ge mig ett ungefärligt antal?