Godstrafik på södra delen av fd SOEJ (Järnväg allmänt)

av Anders Hallingberg, söndag, september 12, 2021, 13:14 (16 dagar sedan)

Såg nedan ett inlägg om BKB där anslutningen till fd SOEJ med en skiljeväxel som utlagts i början på 1970-talet, ungefär där den tidigare viadukten över BKB fanns.

I anslutning till detta: - Jag har minnen från min barndom från Sölvesborg där mina farföräldrar bodde, ca 250 m från viadukten. På kvällarna kunde man höra kraftiga ångslag som dånade över staden. Jag tror att det var ångloksdragna godståg som kämpade uppför stigningen mot viadukten och vidare mot norr. Det bör ha varit omkring år 1960. Kommer också ihåg att det vid denna tid fanns godshantering i Sölvesborg med väldigt tunga och kompakta platta "balar" av sammanpressat stålskrot, kanske av skrotade karosser. Det verkar som att godsflödet med insatsvaror till Volvo Olofströmsverken delvis gick från Sölvesborg på den tiden, men färdiga karosser gick förmodligen norrut från Olofström.

Jag kan minnas fel och jag undrar om någon vet mer om dessa tunga transporter. När slutade de gå från Sölvesborg? Kom balarna till Sölvesborg sjövägen? Hur länge drogs tågen av ånglok? Kan man se i grafiska tidtabeller från denna tid om det fanns godståg på tidig kväll norrut från Sölvesborg?

Bifogar en bild som nog visats tidigare från viadukten, dock betydligt senare, maj 1969. Plus en bild på banken norrut från viadukten.

[image]
[image]

Rälsbussar avgångstid och ställverksfråga

av mormorsgruvan @, söndag, september 12, 2021, 19:20 (16 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

1. Hade dessa båda rälsbussar samma avgångstid från Sölvesborg (eller är det så att den ena avgår och den andra ankommer) ?
2. Var ställverket i Sölvesborg så anordnat att det gick att ta in tåg från flera linjer samtidigt ?

Rälsbussar avgångstid och ställverksfråga

av Anders Hallingberg, måndag, september 13, 2021, 11:29 (15 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Båda lämnar Sölvesborg, på väg mot Älmhult respektive Kristianstad. Man kan se tända frontljus på båda motorvagnarna. Det borde vara tåg 2054 från Sölvesborg kl 10.55 mot Älmhult och tåg 1325 från Sölvesborg kl 10.58 mot Kristianstad (har en tidtabell från december 1968). Några andra närliggande avgångar på de båda linjerna verkar inte finnas. Stämmer väl bra med skuggorna på bilden också. Din andra fråga om ställverket har jag inte alls koll på.

Rälsbussar avgångstid och ställverksfråga

av Överkörmästaren @, måndag, september 13, 2021, 12:27 (15 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Båda lämnar Sölvesborg, på väg mot Älmhult respektive Kristianstad. Man kan se tända frontljus på båda motorvagnarna. Det borde vara tåg 2054 från Sölvesborg kl 10.55 mot Älmhult och tåg 1325 från Sölvesborg kl 10.58 mot Kristianstad (har en tidtabell från december 1968). Några andra närliggande avgångar på de båda linjerna verkar inte finnas. Stämmer väl bra med skuggorna på bilden också. Din andra fråga om ställverket har jag inte alls koll på.

Vad skulle viadukten vara bra för om man inte hade skilda spår in till stationen?

Rälsbussar avgångstid och ställverksfråga

av Ingemar B @, måndag, september 13, 2021, 14:00 (15 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Kristianstad - Sölvesborg var smalspårig innan 1954.

Rälsbussar avgångstid och ställverksfråga

av Överkörmästaren @, måndag, september 13, 2021, 14:53 (15 dagar sedan) @ Ingemar B

Kristianstad - Sölvesborg var smalspårig innan 1954.

Tänkte inte på det. Men bangården behöll väl sin huvudsakliga utformning även efter breddningen?

Har lite svårt att se vart plattformarna för den ursprungliga normalspårsstationen tog vägen dock, så jag får kanske äta upp min tvärsäkerhet lite här.

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av S-O Johansson @, söndag, september 12, 2021, 20:31 (16 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Tittar man i grafen för tidtabellen som gällde från 31 maj 1959 till 28 maj 1960, tidtabell nr 159, som finns på Gunnar Ekevings hemsida så går det inget godståg mot Olofström-Älmhult på kvällen. Däremot ankommer lokalgodståget från Älmhult kl.17,30.
Från Sölvesborg mot Kristianstad avgår ett godståg kl.17,05 och ett kl.18,57.
Länkar till respektive graf:
https://www.ekeving.se/hi/SJdok/graf159/53.pdf
https://www.ekeving.se/hi/SJdok/graf159/56.pdf

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Anders Hallingberg, måndag, september 13, 2021, 11:56 (15 dagar sedan) @ S-O Johansson

Intressant att se graferna. Då är det mycket som tyder på att det är tåg 4216 mot Kristianstad jag hört, från Sölvesborg 18.57 som du angett. Det är ju en ganska kraftig om än inte särskilt lång stigning från Sölvesborg mot Valje, men med start på stationen i Sög kan det ju ändå vara tungt i starten. Kopplade ihop ångslagen med Älmhultsbanan eftersom den var något mer närbelägen men den kopplingen var sannolikt fel.

Var det så att alla godståg kring Sölvesborg drogs av ånglok vid denna tid, kring 1960? Leverans av T43 hade ju då ännu inte börjat.

Jag har ett senare mer tydligt minne från uppskattningsvis i mitten av 1960-talet med ett långt godståg på BKB mot Kristianstad som fått stopp vid bommarna över Tredenborgsvägen. Tåget draget av en T43:a hade en ganska tuff start i stigningen, med höga motorvarv började det så småningom sakta rulla. Så ångloken hade tidigare nog också haft det motigt där.

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Legion44 @, måndag, september 13, 2021, 06:01 (16 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Lite fritt ur minnet här, men har för mig att godstrafik skedde på den södra delen t.o.m 1972. Däremot har jag själv bevittnat godståg som under semestertider, bl.a 1982 kördes på den södra sträckan. Dessa "plåtbalar" du nämnde körs fortfarande från Sölvesborgs hamn med speciella lastbilssläp (Dahlqvist åkeri?) till Olofström på daglig basis. De "paket" som blir över efter pressning har jag själv kört med lastväxlare (40 kbm) containers till Stena i Halmstad. Ja har till och med kört pressverktygen från Volvo S60-serien till skrot. Men nu är vi långt utanför ämnet.... Tack för den fina bilden!

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Anders Olsson2, måndag, september 13, 2021, 06:52 (16 dagar sedan) @ Legion44

Volvo-trafiken gick över Sölvesborg åtminstone till 1967. För att kunna flytta den till att gå via Älmhult krävdes en mindre ombyggnad av Älmhult bangård så att tågen från Olofström utan en massa manövrar kunde komma ut på stambanans uppspår och vidare mot Alvesta. När Volvotågen gick via Sölvesborg fortsatte de via Hässleholm-Halmstad till Göteborg. Säkert en anledning till triangelspåret vid Kristiansyads godsbangård. Men Volvo fick ju karosser från Olofström redan före breddningen Sölvesborg-Kristianstad. Vet någon vilken väg de gick.?

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Göran Kannerby @, måndag, september 13, 2021, 13:47 (15 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Volvo-trafiken gick över Sölvesborg åtminstone till 1967. För att kunna flytta den till att gå via Älmhult krävdes en mindre ombyggnad av Älmhult bangård så att tågen från Olofström utan en massa manövrar kunde komma ut på stambanans uppspår och vidare mot Alvesta.

Även några år in på 1990-talet gick alla Olofströmsbanans tåg via spår 1 i Älmhult, däremot kunde de ta sig över till uppspåret i bangårdens nordligaste del. Trafik mellan SSB i söder och Olofströmsbanan körde därför oftast upp till Alvesta för rundgång.

I samband med S200-utbyggnaden lades det i en ny växelförbindelse som gjorde att spåren 1-3 numera kan användas för trafiken på Olofströmsbanan, samtidigt förlängdes spår 3 i norr. Därmed så kan trafiken till/från Gent vända redan i Älmhult.

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Lennart Fransson @, måndag, september 13, 2021, 19:38 (15 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Volvo-trafiken gick över Sölvesborg åtminstone till 1967. För att kunna flytta den till att gå via Älmhult krävdes en mindre ombyggnad av Älmhult bangård så att tågen från Olofström utan en massa manövrar kunde komma ut på stambanans uppspår och vidare mot Alvesta.


Även några år in på 1990-talet gick alla Olofströmsbanans tåg via spår 1 i Älmhult, däremot kunde de ta sig över till uppspåret i bangårdens nordligaste del. Trafik mellan SSB i söder och Olofströmsbanan körde därför oftast upp till Alvesta för rundgång.

I samband med S200-utbyggnaden lades det i en ny växelförbindelse som gjorde att spåren 1-3 numera kan användas för trafiken på Olofströmsbanan, samtidigt förlängdes spår 3 i norr. Därmed så kan trafiken till/från Gent vända redan i Älmhult.

Det gjordes väl redan innan ombyggnaden på 90-talet, men tåget växlades norrut och sedan ned på spår 1. Däremot innebar ju ombyggnaden att man frekvent växlade med tågen i Älmhult, innan dess försökte man hålla isär Gent och Torslanda. Den ombyggnad som talas om innebar förmodligen en växelförbindelse så att man slapp gå in på spår 20 eller 21. Ritning från Ekeving

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Göran Kannerby @, tisdag, september 14, 2021, 07:45 (15 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Volvo-trafiken gick över Sölvesborg åtminstone till 1967. För att kunna flytta den till att gå via Älmhult krävdes en mindre ombyggnad av Älmhult bangård så att tågen från Olofström utan en massa manövrar kunde komma ut på stambanans uppspår och vidare mot Alvesta.


Även några år in på 1990-talet gick alla Olofströmsbanans tåg via spår 1 i Älmhult, däremot kunde de ta sig över till uppspåret i bangårdens nordligaste del. Trafik mellan SSB i söder och Olofströmsbanan körde därför oftast upp till Alvesta för rundgång.

I samband med S200-utbyggnaden lades det i en ny växelförbindelse som gjorde att spåren 1-3 numera kan användas för trafiken på Olofströmsbanan, samtidigt förlängdes spår 3 i norr. Därmed så kan trafiken till/från Gent vända redan i Älmhult.


Det gjordes väl redan innan ombyggnaden på 90-talet, men tåget växlades norrut och sedan ned på spår 1. Däremot innebar ju ombyggnaden att man frekvent växlade med tågen i Älmhult, innan dess försökte man hålla isär Gent och Torslanda. Den ombyggnad som talas om innebar förmodligen en växelförbindelse så att man slapp gå in på spår 20 eller 21. Ritning från Ekeving

Tack för ritningen! Med den spårkonfigurationen var det minst sagt krångligt att hantera godståg till/från Olofström. Var de mer än sisådär 200 m långa blev man dessutom tvungen att dela upp dem eftersom inte mer ryms på spår 20/21.

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Bobo L @, tisdag, september 14, 2021, 09:23 (15 dagar sedan) @ Legion44

Dessa "plåtbalar" du nämnde körs fortfarande från Sölvesborgs hamn med speciella lastbilssläp (Dahlqvist åkeri?) till Olofström på daglig basis.

Den skrot som alltså under många år körts från Sölvesborg till Olofström, först på järnväg och sedan med lastbil, vart har den levererats?

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Lennart Fransson @, tisdag, september 14, 2021, 12:53 (14 dagar sedan) @ Bobo L

Dessa "plåtbalar" du nämnde körs fortfarande från Sölvesborgs hamn med speciella lastbilssläp (Dahlqvist åkeri?) till Olofström på daglig basis.


Den skrot som alltså under många år körts från Sölvesborg till Olofström, först på järnväg och sedan med lastbil, vart har den levererats?

Jag tror inte att det är skrot till Olofström, utan prima plåt av olika kvalitet. Efter en stund i Olofström är den förvandlad till karosseridetaljer och spillbitar. De senare pressas till kuber, och kallas skrot. Men det är noga med att hålla ordning på sorterna.

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Bobo L @, tisdag, september 14, 2021, 13:11 (14 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Dessa "plåtbalar" du nämnde körs fortfarande från Sölvesborgs hamn med speciella lastbilssläp (Dahlqvist åkeri?) till Olofström på daglig basis.


Den skrot som alltså under många år körts från Sölvesborg till Olofström, först på järnväg och sedan med lastbil, vart har den levererats?


Jag tror inte att det är skrot till Olofström, utan prima plåt av olika kvalitet. Efter en stund i Olofström är den förvandlad till karosseridetaljer och spillbitar. De senare pressas till kuber, och kallas skrot. Men det är noga med att hålla ordning på sorterna.

Tack, det låter mera logiskt. Nu fattar även jag!

Besides, hur många lastbilslass med plåtpaket är det per dag, eller år eller annan tidsrymd? Per sekund, kanske? :-D

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Legion44 @, tisdag, september 14, 2021, 17:04 (14 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Ja det är riktigt, det går som rullar till Olofström och efter pressning och sammansättning så trycks det överflödiga materialet ihop till små kuber om två(?) storlekar har jag för mig. Nu är det några år sedan jag hade med dessa och göra så minnet sviker. Vet inte alls hur det ser ut idag mer än att "paketen" som vi kallade dem fortfarande körs. Vi hämtade dem på Volvo Övre och vägde ut på Nedre. Som sagt vet jag inte hur rutinerna är idag? Har för mig att varje paket vägde runt 70 kilo. Slutdestinationen då för 10-15 år sedan var iallafall Stena Halmstad.

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Anders.k. @, måndag, september 13, 2021, 16:18 (15 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Plåten till karosserna som gjordes i Olofström kom säkert in mycket via hamnen i Sölvesborg , Svenska stålverk gjorde ingen tunnplåt på den tiden.
Man hade ju fått sig en rejäl näsbränna under andra världskriget då det inte gjorde någon fartygsplåt (grovplåt) i Sverige och man tvingades till väldiga eftergifter för att få importera plåt för att hålla igång den gigantiska varvsindustrin,
så efter kriget (eller egentligen under då Luleå Järnverk byggdes under krigets gång) satsades alla ägg på grovplåt.

Det var först efter varvskrisen på 70-talets slut som omställning gjordes från grovplåt till tunnplåt , och som har lett fram till att Domnarvet idag är väldigt stor på tunnplåt.

Var skrotet på den tiden tog vägen vet jag inte , Sverige hade ju då exportförbud på skrot , det lyftes (tror jag) inte för än på 90-talet.
Däremot importerades det då vansinniga mängder skrot , och det har ju vänt det med så
idag exporterar ju Sverige väldigt mycket skrot till USA, Kina och Indien.

M.V.H Anders.k.

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Lennart Fransson @, måndag, september 13, 2021, 19:30 (15 dagar sedan) @ Anders.k.

Plåten till karosserna som gjordes i Olofström kom säkert in mycket via hamnen i Sölvesborg , Svenska stålverk gjorde ingen tunnplåt på den tiden.
Man hade ju fått sig en rejäl näsbränna under andra världskriget då det inte gjorde någon fartygsplåt (grovplåt) i Sverige och man tvingades till väldiga eftergifter för att få importera plåt för att hålla igång den gigantiska varvsindustrin,
så efter kriget (eller egentligen under då Luleå Järnverk byggdes under krigets gång) satsades alla ägg på grovplåt.

Det var först efter varvskrisen på 70-talets slut som omställning gjordes från grovplåt till tunnplåt , och som har lett fram till att Domnarvet idag är väldigt stor på tunnplåt.

Var skrotet på den tiden tog vägen vet jag inte , Sverige hade ju då exportförbud på skrot , det lyftes (tror jag) inte för än på 90-talet.
Däremot importerades det då vansinniga mängder skrot , och det har ju vänt det med så
idag exporterar ju Sverige väldigt mycket skrot till USA, Kina och Indien.

M.V.H Anders.k.

Om vi håller oss till den skrot som genererades på Volvos Olofströmsfabrik så var det enbart plåtklipp från karosseritillverkningen, i alla fall under mina besök där från 1989 och framåt. Jag vill minnas att Hofors, Hällefors och Hagfors var vanliga destinationer för dessa kuber på Oms-vagnar runt 89-90. I alla fall skrev vi det på vagnskorten.

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Anders Hallingberg, söndag, september 19, 2021, 12:32 (9 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Tack för informationen om plåthanteringen. - Så de balar av sammanpressad plåt, som passerade Sölvesborg kring 1960 var kanske på väg från Olofström och inte till som jag antog. Kanske på väg till något inhemskt stålverk.

Men utan att veta mycket om processen kan jag också undra om man även i Olofström kunde omvandla importerat skrot till tunnplåt för biltillverkning. Krävs kanske ett valsverk för detta? Jag skulle tro att balarna var och en vägde ett flertal (tiotal?) ton, kanske tog man två på en öppen tvåaxlig vagn utan att överstiga stax för banan. Jag tror aldrig att jag såg några rullar med tunnvalsad plåt, denna godsvolym borde ju varit väsentligt större eftersom det sammanpressade plåtklippet bara var en restprodukt. Färdig tunnplåt kan ju förstås ha gått i täckta vagnar och/eller på norra delen av SOEJ. Men om det var importerat skrot skulle ju Sölvesborg kunnat vara en lämplig importhamn.

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Torbjorn_Forsman @, söndag, september 19, 2021, 16:12 (9 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Tack för informationen om plåthanteringen. - Så de balar av sammanpressad plåt, som passerade Sölvesborg kring 1960 var kanske på väg från Olofström och inte till som jag antog. Kanske på väg till något inhemskt stålverk.

Men utan att veta mycket om processen kan jag också undra om man även i Olofström kunde omvandla importerat skrot till tunnplåt för biltillverkning. Krävs kanske ett valsverk för detta? Jag skulle tro att balarna var och en vägde ett flertal (tiotal?) ton, kanske tog man två på en öppen tvåaxlig vagn utan att överstiga stax för banan. Jag tror aldrig att jag såg några rullar med tunnvalsad plåt, denna godsvolym borde ju varit väsentligt större eftersom det sammanpressade plåtklippet bara var en restprodukt. Färdig tunnplåt kan ju förstås ha gått i täckta vagnar och/eller på norra delen av SOEJ. Men om det var importerat skrot skulle ju Sölvesborg kunnat vara en lämplig importhamn.

För att omvandla skrot till tunnplåt krävs inte bara ett valsverk utan i det närmaste ett komplett stålverk. Med den teknik som var aktuell omkring år 1960 skulle man ha behövt åtminstone en martinugn, ett götvalsverk och ett kallvalsverk.
Det ställs stora kvalitetskrav på plåt som ska gå att djuppressa till bilkarosser, så det är knappast troligt att man kunde använda enbart importerat skrot av okänd kvalitet, sådant skulle möjligen kunna duga till att dryga ut "jungfruligt" tackjärn eller plåtskrot av känd och önskvärd kvalitet med.

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Kjell Friberg @, söndag, september 19, 2021, 17:08 (9 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Jag har en undran. Det fanns ett järnverk i Kallinge. Var inte detta inblandat alls i hanteringen av plåt till eller från Olofström? Jag har sett vagnar lastade med plåtskrot någonstans mellan Kristianstad och Karlshamn.

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Rolf Redsäter @, söndag, september 19, 2021, 18:47 (9 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag jobbade på stora pressavdelningen i Olofström 1958-1961. Plåten kom på järnväg från Sölvesborgs hamn och efter att ha pressats och klippts gick skrotplåten genom golvet under pressen till ett transportband och vidare till skrotpressen. Där pressades skroten till kuber på ca 35x35x35 cm och lastades direkt till vagnar som gick på järnväg till ett upplag i Sölvesborgs hamn. Sedan på båt till Halmstad. F.ö. (men utanför ämnet) var min moster bomvakt i Svarta Led, (SOEJ) och jag fick ofta vid besök stänga den ena bommen.

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Anders Hallingberg, söndag, september 19, 2021, 19:31 (9 dagar sedan) @ Rolf Redsäter

Tack för denna synnerligen initierade information! Men då gick alltså både ingående och utgående plåt-/skrottransporter via den södra delen av SOEJ. Verkar ha gått ett godståg Sölvesborg-Olofström-Sölvesborg på dagtid, med vändning i Olofström kl 12.19 - 13.20 enligt grafiska tidtabellen från år 1960 (som S-O Johansson länkat till i en annan svarsgren i denna tråd). Kan det ha varit detta tåg som använts för dessa plåt- respektive skrottransporter? Antar att det var ångloksdraget vid denna tid.

Svarta Led, det var väl då SOEJ-korsningen med gamla riksvägen? Eller var det vid den mindre vägen mot Brödrahuvud? Inte så långt ifrån där jag hörde tågtrafiken som jag nämnde inledningsvis i tråden.

Godstrafik på södra delen av fd SOEJ

av Rolf Redsäter @, söndag, september 19, 2021, 21:16 (9 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Det kan ha varit det tåget. SOEJ var aldrig elektrifierat så det var hederliga ånglok som gällde. Svarta Led var korsningen vid den tidigare riksvägen och låg 3-4 km från Sölvesborgs station.

powered by my little forum