BJ och Gröna personvagnar (Järnväg allmänt)

av BJ, Sunday, September 12, 2021, 14:02 (950 dagar sedan)

Äntligen så har jag fått bevis på att BJ hade gröna personvagnar i mitten av 30talet.
Har från en bekant fått ett några kontrakt gällande beställningar av vagnar. Dessa kontrakt finns troligen hos JVM.
Kontrakt på stål F5 vagn nedan från 1935.
Se skrivning långt ner på bilden:
yttre målning å vagnskorgen utföres i olivgrön färgton enligt färgprov från beställaren.

På andra ställen så anges att tak skall målas ljusgrå.
Se även klipp nedan från kontraktet över ABCo och Co i stål 1935
BJ

[image]

[image]

BJ och Gröna personvagnar

av BJ, Sunday, September 12, 2021, 14:38 (950 dagar sedan) @ BJ

Ungefär så här bör det ha sett ut
BJ
[image]

BJ och Gröna personvagnar

av Christopher Lindgren, Sunday, September 12, 2021, 17:29 (950 dagar sedan) @ BJ

Ja, precis.OKB lånade färglikare av BJ. Färgprover från både OKB och BJ visar också att de använde samma olivgröna färg.

Felvriden bild på grund av inkompetens.

[image]

BJ och Gröna personvagnar. OKB-grönt?

av Leif B, Sunday, September 12, 2021, 18:42 (950 dagar sedan) @ Stig Lagergren

[image]

Det ser ut som en mycket mörkare grön färg, än vad jag sett på OKBv:s vagnar tidigare. Är det samma färg som åldrats eller har ny forskning visat att den ursprungliga ljusgröna inte vara historiskt korrekt?

/funderar
Leif

BJ och Gröna personvagnar. OKB-grönt?

av Christopher Lindgren, Sunday, September 12, 2021, 20:58 (950 dagar sedan) @ Leif B

Hej

Denna är nymålad enligt kontrakt, brev, orginalfärgkarta och framskrapad färg. Både den gröna och den gula kulören överensstämmer
Med OKBs kulörer. Den gula har brutits av Jvm. Efter orginalfärgkartan (Ripolin).

Tidigare försök som du hänvisar till har varit gissningar och är ej hostoriskt korrekta.

Mvh/ Christopher- OKBv

BJ och Gröna personvagnar. OKB-grönt? Tack!

av Leif B, Monday, September 13, 2021, 08:27 (949 dagar sedan) @ Christopher Lindgren

Hej

Denna är nymålad enligt kontrakt, brev, orginalfärgkarta och framskrapad färg. Både den gröna och den gula kulören överensstämmer
Med OKBs kulörer. Den gula har brutits av Jvm. Efter orginalfärgkartan (Ripolin).

Tidigare försök som du hänvisar till har varit gissningar och är ej historiskt korrekta.

Mvh/ Christopher- OKBv

Aha. Tack för svar!

Jag vet att när jag först såg vagnarna i OKBv-grönt så tyckte jag tyckte jag den ljusgröna färgen verkade "konstigt" och osannolik, men jag har efterhand accepterat den. Nåväl, intressant att se denna säkert mera praktiska, om än lite dystra färg.

/Leif
som tillbringade sina första sommarlov tiotalet meter från (f d) OKB.

BJ och Gröna personvagnar från Tyskland

av Sune Nylén, Monday, September 13, 2021, 09:58 (949 dagar sedan) @ Leif B

Den gröna färgen kom ju till BJ, som jag tidigare skrivit här, i samband med att de kring 1920 köpte de treaxliga personvagnarna från van der Zypen & Charlier i Köln. De var då målade i den då brukliga tyska gröna färgen. Hur den nyansen tog sig ut går ju bra att se på deras sidor på nätet, som visar ett flertal exempel.

BJ och Gröna personvagnar

av Christopher Lindgren, Sunday, September 12, 2021, 21:34 (950 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack! Hur gjorde du för att vrida den rätt?

BJ och Gröna personvagnar

av Stig Lagergren, Sunday, September 12, 2021, 21:41 (950 dagar sedan) @ Christopher Lindgren

Tack! Hur gjorde du för att vrida den rätt?

Jag är verkligen ingen expert så jag vet knappt hur jag gjorde. Men jag öppnade bilden i Photoshop och roterade och sparade om den. Men någon annan kan säkert förklara bättre.

BJ och Gröna personvagnar

av Christopher Lindgren, Sunday, September 12, 2021, 21:50 (950 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det konstiga är att den var rättvänd innan jag lade in den på forumet.

BJ och Gröna personvagnar

av Överkörmästaren, Sunday, September 12, 2021, 22:17 (950 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack! Hur gjorde du för att vrida den rätt?


Jag är verkligen ingen expert så jag vet knappt hur jag gjorde. Men jag öppnade bilden i Photoshop och roterade och sparade om den. Men någon annan kan säkert förklara bättre.

Här är ett sätt att förklara det:

Den rotering som kan göras i vissa telefoner och "fotovisningsprogram" är ingen äkta rotering, den ändrar så att säga inte på själva bilden utan bara på en "roteringsegenskap" som inte alla program förstår.

När du vrider bilden i Photoshop så skapar du däremot en ny fil med pixlarna på den ledd du vill ha dem.

BJ och Gröna personvagnar

av Christopher Lindgren, Sunday, September 12, 2021, 23:25 (950 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Aha! Ok, tack för förklaringen!