Lastning och lossning (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Monday, March 09, 2009, 21:40 (5521 dagar sedan)

Vykort
[image]
Oskarshamn i slutet av 1950-talet då det står en Oe-vagn på kajen.
/tell

Lastning och lossning

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Monday, March 09, 2009, 23:31 (5521 dagar sedan) @ Thomas Tell

Och 3-skensspår!

Trevligt, tack för att Du ger oss dessa fina bilder.

rnd

Lastning och lossning

av Bertil Bengtsson, Tuesday, March 10, 2009, 11:43 (5520 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Jag tror inte det är sent 50-tal. De närmaste vagnarna har, såvitt jag kan se, glidlager. Vagnen i fonden, med dubbla stolpar på gaveln, är inte en Oe. Oe hade "utanpåliggande" långbalkar, det har inte vagnen på fotot. Det är nog en standard-O, se stolpplaceringen på långsidan. Men det förklarar inte stolparna på gaveln...
Så snarare sent 30-tal?
Berra

Lastning och lossning

av Per Ljungberg, Tuesday, March 10, 2009, 15:34 (5520 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Trevlig bild. Man ser också tydligt hur man lastade virke på den tiden. Olika längd på plankorna, sidolämmarna nedfällda och lasten täckt med pressenning under transporten. Man kan tänka sig att allt är lastat för hand och att även lossning och lastning på båten sker med handkraft.
PLj

Lastning och lossning

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Tuesday, March 10, 2009, 16:21 (5520 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Olika längd på virke vid köp/leverans kallades väl för"fallande längder" eller tar jag fel?:-) Sune

Lastning och lossning

av Tommy Lager, Tuesday, March 10, 2009, 16:51 (5520 dagar sedan) @ Sune Nylén

Olika längd på virke vid köp/leverans kallades väl för"fallande längder" eller tar jag fel?:-) Sune


Nej, så är fallet, självfallet.

Lastning och lossning

av Stefan Nilsson, Tuesday, March 10, 2009, 18:05 (5520 dagar sedan) @ Sune Nylén

Olika längd på virke vid köp/leverans kallades väl för"fallande längder" eller tar jag fel?:-) Sune

"Kvast" är ett uttryck som nog också användes för såhär handlastade vagnar. :-) (Därom det sen var för att sopa eller flyga tivsta de lärde :-D )

Trälastning

av BD, Tuesday, March 10, 2009, 20:09 (5520 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

För 50 år sedan och även senare hanterades varje planka och bräda av en stuveriarbetare vid lastningen av båtar. Det tog flera dar att lasta en båt.

Ou

av BD, Tuesday, March 10, 2009, 20:05 (5520 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag tror inte det är sent 50-tal. De närmaste vagnarna har, såvitt jag kan se, glidlager. Vagnen i fonden, med dubbla stolpar på gaveln, är inte en Oe. Oe hade "utanpåliggande" långbalkar, det har inte vagnen på fotot. Det är nog en standard-O, se stolpplaceringen på långsidan. Men det förklarar inte stolparna på gaveln...
Så snarare sent 30-tal?
Berra

Vagnen är en som då hette Ou med spännstag av rundstål. De kom fram i början av 1950-talet. De vagnarna har/hade fyra gavelstolpar som dels var placerade enligt bilden dels enligt nedanstående bild.
[image]

Ou

av Ola Almquist, Tuesday, March 10, 2009, 23:06 (5520 dagar sedan) @ BD

Fartyget (coastern) Wota bar detta namn mellan 1949 och 1956.

Wota

M.v.h.
Ola

Ou

av Ola Almquist, Friday, March 13, 2009, 22:51 (5517 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag tyckte att jag kände igen vykortet och kollade i min samling. Där fanns ett vykort fotograferat vid samma tillfälle men utan "Wota". Poststämplat 1954.

M.v.h.
Ola

Lastning och lossning

av Granis, Tuesday, March 10, 2009, 15:40 (5520 dagar sedan) @ Thomas Tell

Härlig bild! Av "folklivet" att döma så var det innan "Harbour Safety Initiative" kom till ;-) -fast så nyligen efter kriget (troligen). Observera hur smalspåret "viker ur" treskensspåret längst till vänster, och att spåret närmast kameran verkar vara "halvrivet" smalspår (?) I varje fall är skenan närmast så täckt av grus att spåret rimligen inte använts på en tid. Hur länge hade man smalspårig trafik i hamnen? Jag tyckte mig i somras se överasfalterat fyrskensspår i Oskarhamns hamn, alltså där smalspåren i mitten var överasfalterade (men synliga normalspår användes inte heller -spåret slutade dessutom i en stor flishög)

/ L G

Länk till två oskarhamnsbilder

av Ola Almquist, Wednesday, March 11, 2009, 22:39 (5519 dagar sedan) @ BD

Insåg att det var länge sedan jag sökte på "Oskarshamn hamnen" på Tradera. Där kan dyka upp en hel del olika motiv. T.ex. detta (avslutad auktion).

M.v.h.
Ola