"Lilly" på NAEJ (Järnväg allmänt)

av Leif B, Monday, September 13, 2021, 22:29 (928 dagar sedan)

En bild på "Lilly". Jag trodde inte att det fanns något foto på henne, men råkade hitta ett.

"Lilly" på NAEJ

av Lennart Petersen, Tuesday, September 14, 2021, 00:09 (928 dagar sedan) @ Leif B

En bild på "Lilly". Jag trodde inte att det fanns något foto på henne, men råkade hitta ett.

Men just denna bild finns med i Lennart Welander: ”NAEJ Nättrabybanan ” på s.80.
Taget i Alnaryd och enligt bildtexten antagligen 1906.
”Lilly ” hade inget inventarienummer, fick inte användas i persontåg och betraktades väl mer som en arbetsmaskin för bantåg och liknande snarare än ett riktigt lok. Varav följer att det väl sällan kom med på bild.
Det säljs 1917 till Södertälje , antagligen för banbyggen men vidare öde tycks vara helt okänt.

"Lilly" på NAEJ och i Södertälje

av Leif B, Tuesday, September 14, 2021, 14:03 (927 dagar sedan) @ Lennart Petersen

En bild på "Lilly". Jag trodde inte att det fanns något foto på henne, men råkade hitta ett.


Men just denna bild finns med i Lennart Welander: ”NAEJ Nättrabybanan ” på s.80.
Taget i Alnaryd och enligt bildtexten antagligen 1906.
”Lilly ” hade inget inventarienummer, fick inte användas i persontåg och betraktades väl mer som en arbetsmaskin för bantåg och liknande snarare än ett riktigt lok. Varav följer att det väl sällan kom med på bild.
Det säljs 1917 till Södertälje , antagligen för banbyggen men vidare öde tycks vara helt okänt.

År 1917 stämmer också väl med byggstart på (nya) Södertälje kanal, då det användes lok för att flytta massorna. Men naturligtvis kan det använts av SJ för omläggningen av Stambanan som ju utlöstes av kanalbygget.

/funderar
Leif

"Lilly" på NAEJ

av chfahlgren, Tuesday, September 14, 2021, 13:33 (927 dagar sedan) @ Leif B

Bästa vänner på vårt forum.Det
var intressant om,600mm ångloket Lylly ett Engelskt-
tillverkat.Tack för den fina
bilden,förresten.Nu kommer min
fråga finns det någon form av skiss,enklare ritning på Lilly?Det,skulle vara intressant att få göra sig en
bild av hur Lilly såg ut mer
exsagt,samt om någon vet om
tillverkaren byggde fler lok
av typen "Lilly".Hoppas fler kan vara intresserade.Med Tack
på förhand och med Vänliga
Järnvägs-Hälsningar från
C.H.Fahlgren jvm-vän 92 i
Falun.

"Lilly" på NAEJ

av Richard Loe, Tuesday, September 14, 2021, 18:28 (927 dagar sedan) @ chfahlgren

Bästa vänner på vårt forum.Det
var intressant om,600mm ångloket Lylly ett Engelskt-
tillverkat.Tack för den fina
bilden,förresten.Nu kommer min
fråga finns det någon form av skiss,enklare ritning på Lilly?Det,skulle vara intressant att få göra sig en
bild av hur Lilly såg ut mer
exsagt,samt om någon vet om
tillverkaren byggde fler lok
av typen "Lilly".Hoppas fler kan vara intresserade.Med Tack
på förhand och med Vänliga
Järnvägs-Hälsningar från
C.H.Fahlgren jvm-vän 92 i
Falun.

Som svar på din fråga. Black Hawthorn var inriktade på industrilok, och loket på bilden är en av Black Hawthorn's standard loktyper. Tre liknande lok fanns exempelvis på Kettering Ironstone Railway, och en av dessa är bevarade på museet vid Penrhyn Castle i norra Wales. Nedan har du en bild, och jag ska se om jag kan leta fram bilder på loket och dess syskon, men det blir inte i kväll.

[image]

Ritningar på loken bör finnas i ett av de brittiska arkiven, detta via bolaget Robert Stephenson and Hawthorns som vid slutet ägde rättigheterna till loktyperna och deras konstruktion.

Black Hawthorn byggde också loket Styrbjörn, som vad jag vet finns uppställt i Högbo Bruk utanför Sandviken

"Lilly" på NAEJ

av chfahlgren, Wednesday, September 15, 2021, 22:42 (926 dagar sedan) @ Richard Loe

Ber att få tacka Rickard Loe
för svar och bild det är alltid trevligt att få så fina svar.Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från CH.Fahlgren
jvm-vän 92 i Falun.

"Lilly" på NAEJ - några fler bilder på systerlok

av Richard Loe, Thursday, September 16, 2021, 20:33 (925 dagar sedan) @ chfahlgren

Ber att få tacka Rickard Loe
för svar och bild det är alltid trevligt att få så fina svar.Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från CH.Fahlgren
jvm-vän 92 i Falun.

Då har jag ett par bilder till. Tyvärr har jag inte negativen till dessa, så jag har fått fota av bilderna från ett album.

Bilderna är tagna av Tony Heighton sommaren 1958, och visar ett av Lillys systerlok. Loket i fråga är Kettering Furnaces Number 2, byggd 1879 med spårvidd 914mm. När bilderna togs var loket en av de äldsta loken fortfarande kvar i drift i Northamptonshires järnmalms dagbrott.

[image]

[image]

"Lilly" på NAEJ - några fler bilder på systerlok

av chfahlgren, Friday, September 17, 2021, 11:28 (924 dagar sedan) @ Richard Loe

Bästa Richard Loe Ett Stort Tack för dom två bilder som ni har förmedlat till forumet.
Ursäkta en felstavning av ditt förnamn tidigare hoppas att Richard själv har haft glädje
av det här också.Tack än en gång,det var trevligt att få ta del bilderna.
Med Vänliga Järnvägs-Hälsningar från CarlHenry Fahlgren jvm-vän nr 92 i Falun