Vad kan det Vara för underlig vagn? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Tuesday, September 14, 2021, 21:07 (947 dagar sedan)

Vad är det för underlig (resgods)vagn som går som andra vagn efter loket? Den verkar ha (eller ha haft) högt placerade fönster av ovanlig form.

kan det vara en postvagn med sorteringsfack nedanför fönstren? Men i så fall tycker jag att den stora dörren är underligt placerad mitt i sorteringsavdelningen. Man brukar väl hålla isär sortering och in/utlastning, för att undvika att råkar "försvinna" någon post vid stationsuppehållen, särskilt då värdepost.

/Grubblar
Leif

Vad kan det Vara för underlig vagn?

av Björn Arvidsson, Tuesday, September 14, 2021, 21:12 (947 dagar sedan) @ Leif B

Vad är det för underlig (resgods)vagn som går som andra vagn efter loket? Den verkar ha (eller ha haft) högt placerade fönster av ovanlig form.

kan det vara en postvagn med sorteringsfack nedanför fönstren? Men i så fall tycker jag att den stora dörren är underligt placerad mitt i sorteringsavdelningen. Man brukar väl hålla isär sortering och in/utlastning, för att undvika att råkar "försvinna" någon post vid stationsuppehållen, särskilt då värdepost.

/Grubblar
Leif

Skulle gissa på en av VGJ fd sommarvagnar som blivit ombyggd till resgodsvagn. och man behållit den övre biten av fönstren

Vad kan det Vara för underlig vagn?

av Granis, Tuesday, September 14, 2021, 23:15 (947 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Troligt. Några av dessa kom väl -i likhet med loket 3515 senare- till Roslagsbanorna.

/ L G

Vad kan det Vara för underlig vagn?

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, September 14, 2021, 21:32 (947 dagar sedan) @ Leif B

Vad är det för underlig (resgods)vagn som går som andra vagn efter loket? Den verkar ha (eller ha haft) högt placerade fönster av ovanlig form.

kan det vara en postvagn med sorteringsfack nedanför fönstren? Men i så fall tycker jag att den stora dörren är underligt placerad mitt i sorteringsavdelningen. Man brukar väl hålla isär sortering och in/utlastning, för att undvika att råkar "försvinna" någon post vid stationsuppehållen, särskilt då värdepost.

/Grubblar
Leif

Förkortningen "GVB" - är det en norsk specialitet?

undrar
Thomas K Ohlsson

Vad kan det Vara för underlig vagn?

av PeO, Tuesday, September 14, 2021, 21:42 (947 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Förkortningen "GVB" - är det en norsk specialitet?

undrar
Thomas K Ohlsson

Första tanken var Gamla VästgötaBanan, men troligare att man vänt på namnet, Göteborg Västergötland Banen

Vad kan det Vara för underlig vagn?

av Kjell Friberg, Wednesday, September 15, 2021, 05:36 (947 dagar sedan) @ Leif B

Om jag inte är helt ute och cyklar littrerades dessa vagnar F6p hos SJ.

Vad kan det Vara för underlig vagn?

av Sune Nylén, Wednesday, September 15, 2021, 17:13 (947 dagar sedan) @ Kjell Friberg

De kallades nog bara Fp. Åtminstone i 77an runt 1950. 1957 stod ett antal slopade av den visade modellen på Marieholm i avvaktan på skrotning. De gick nog som resgodsvagnar på västgötanätet./ Sune