Resgods på Roslagsbanan (Järnväg allmänt)

av bengt24, Wednesday, September 15, 2021, 16:40 (947 dagar sedan)

Fram till mitten av 60-talet kunde man skicka resgods från/till vissa stationer på Roslagsbanan till övriga stationer i Sverige. Någon som vet hur godset transporterades mellan Östra station och Centralen och om godset på RB skickades med resandetåg i motorvagnarnas godsutrymme eller med godståg?

Resgods på Roslagsbanan

av Mattias Jansson, Wednesday, September 15, 2021, 17:40 (947 dagar sedan) @ bengt24

Fram till mitten av 60-talet kunde man skicka resgods från/till vissa stationer på Roslagsbanan till övriga stationer i Sverige. Någon som vet hur godset transporterades mellan Östra station och Centralen och om godset på RB skickades med resandetåg i motorvagnarnas godsutrymme eller med godståg?

Jag vet inte, men till en bit efter mitten av 60-talet, närmare bestämt till 31 december 1966, gick det ju även persontrafik Rimbo - Uppsala, kan vissa saker ha tagits den vägen möjligen?

Resgods på Roslagsbanan

av Lennart Petersen, Wednesday, September 15, 2021, 18:14 (947 dagar sedan) @ bengt24

Fram till mitten av 60-talet kunde man skicka resgods från/till vissa stationer på Roslagsbanan till övriga stationer i Sverige. Någon som vet hur godset transporterades mellan Östra station och Centralen och om godset på RB skickades med resandetåg i motorvagnarnas godsutrymme eller med godståg?

Om det var resgods så överfördes det med lastbil mellan Stockholm Ö och Stockholm C.
Fanns en not i kommunickan om att överföring bara skedde några gånger om dagen och att resenärer fick beakta detta och pollettera i förväg om ville ha resgodset vid ankomst.

Resgods på Roslagsbanan

av Anders Sandgren, Wednesday, September 15, 2021, 18:19 (947 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Förekom det att SS paketvagnar användes för resgodsutbyte? De togs väl ur trafik på 1930-talet. Förvisso kan de ha återkommit under krigsåren. Eller var det hästdragna pakettransporter före lastbilarnas tid?

Resgods på Roslagsbanan

av Lennart Petersen, Thursday, September 16, 2021, 01:12 (947 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Förekom det att SS paketvagnar användes för resgodsutbyte? De togs väl ur trafik på 1930-talet. Förvisso kan de ha återkommit under krigsåren. Eller var det hästdragna pakettransporter före lastbilarnas tid?

Låter väldigt otympligt att använda spårvägen, det fanns väl inte ens uppställningsspår.
Utan det bör ha varit häst och vagn för resgods före lastbilarnas tid.
Det fanns ju f.ö omlastning till normalspår vid Ö men knappast att det var motoverat för resgods.
På södra RB försvann ju godset på 60-talet. En stor del var tidningspapper från Hallstavik som försvann 1968. Övrigt gods i den mån det fanns upphörde formellt 1969. Postkupé 262 drogs in från 1967.
Men RB hade från början varit ämnad mest för gods och att försörja Stoclholm med livsmedel,foder och ved.
Vartefter minskade godsets betydelse och till sist blev det enbart persontrafik.

Resgods på Roslagsbanan

av Thomas Tell, Wednesday, September 15, 2021, 21:16 (947 dagar sedan) @ bengt24

Fram till mitten av 60-talet kunde man skicka resgods från/till vissa stationer på Roslagsbanan till övriga stationer i Sverige. Någon som vet hur godset transporterades mellan Östra station och Centralen och om godset på RB skickades med resandetåg i motorvagnarnas godsutrymme eller med godståg?

Det gick ju resgodsvagnar i tågen och om det inte fanns var det ju resgodsutryme i motorvagnarna som du skrev.
Från Östra till Centralen gick säkert SRJs bilar.
Jag minns att vi hämtade gods (inte resgods) i godsmagasinet i Roslags Näsby men att det sen flyttades till bussgaraget i Enebyberg.
/tell

Resgods på Roslagsbanan

av mamma Ulla, Wednesday, September 15, 2021, 22:03 (947 dagar sedan) @ Thomas Tell

Fram till mitten av 60-talet kunde man skicka resgods från/till vissa stationer på Roslagsbanan till övriga stationer i Sverige. Någon som vet hur godset transporterades mellan Östra station och Centralen och om godset på RB skickades med resandetåg i motorvagnarnas godsutrymme eller med godståg?


Det gick ju resgodsvagnar i tågen och om det inte fanns var det ju resgodsutryme i motorvagnarna som du skrev.
Från Östra till Centralen gick säkert SRJs bilar.
Jag minns att vi hämtade gods (inte resgods) i godsmagasinet i Roslags Näsby men att det sen flyttades till bussgaraget i Enebyberg.
/tell

In på 80-talet fraktades ju också tidningsbuntar ut till några kiosker längs banan, i motorvagnarnas resgodsutrymmen.

Resgods på Roslagsbanan

av LHL, Thursday, September 16, 2021, 10:42 (947 dagar sedan) @ mamma Ulla

1966 polletterade vi en cykel från Roslags Näsby till Löttorp. Cykeln kom fram. Dock inte riktigt hel.

Resgods på Roslagsbanan

av Thomas Tell, Friday, September 17, 2021, 14:11 (946 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det gick ju resgodsvagnar i tågen och om det inte fanns var det ju resgodsutryme i motorvagnarna som du skrev.

[image]

Tåg från Österskär i Roslags Näsby 1967 tror jag.
/tell

Resgods på Roslagsbanan

av tobbe, Saturday, September 18, 2021, 17:09 (944 dagar sedan) @ Thomas Tell

Den vita byggnaden (elkraftanläggning?) kommer jag väl ihåg när far o mor hade sommarställe på Ljusterö i slutet på 1950-talet när vi åkte med SLO-buss från Östanå färjeläge till Åkersberga station f.v.b. med roslagsbanan mot Stockholm Ö och stående på plattformen i sista vagnen och kollade linjen mot Stockholm Ö och passerade den anläggningen vid Roslags Näsby.;-) ;-)
tobbe

Resgods på Roslagsbanan. LS Rnb

av Leif B, Saturday, September 18, 2021, 17:30 (944 dagar sedan) @ tobbe

Den vita byggnaden (elkraftanläggning?) kommer jag väl ihåg när far o mor hade sommarställe på Ljusterö i slutet på 1950-talet när vi åkte med SLO-buss från Östanå färjeläge till Åkersberga station f.v.b. med roslagsbanan mot Stockholm Ö och stående på plattformen i sista vagnen och kollade linjen mot Stockholm Ö och passerade den anläggningen vid Roslags Näsby.;-) ;-)
tobbe

Det är mycket riktig likriktarstationen som matade kontaktledningen.

Resgods på Roslagsbanan. När upphörde resgodset?

av Leif B, Tuesday, October 05, 2021, 13:31 (928 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det gick ju resgodsvagnar i tågen och om det inte fanns var det ju resgodsutryme i motorvagnarna som du skrev.

[image]

Tåg från Österskär i Roslags Näsby 1967 tror jag.
/tell

När upphörde resgodset på Roslagsbanan? Jag trodde att det var 1969 när all godstrafik upphörde söder om Rimbo, men jag har också fått förslaget vid tidtabellsomläggningen 1968.Uppenbarligen gick det att polletera en cykel 1966 som LHL skriver.

Någon som vet vilket år och ev datum resgodset upphörde på södra RB?

/Leif

PS En fråga till Thomas: vet du var tåget kom ifrån?

Resgods på Roslagsbanan

av Bobo L, Sunday, October 24, 2021, 10:37 (909 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det gick ju resgodsvagnar i tågen och om det inte fanns var det ju resgodsutryme i motorvagnarna som du skrev.

[image]

Tåg från Österskär i Roslags Näsby 1967 tror jag.
/tell

Den här resgodsvagnen skiljer sig väl från övriga(?) resgodsfinkor från SRJ genom det lägre taket? Vad är historien bakom denna vagn?

Resgods på Roslagsbanan

av Granis, Sunday, October 24, 2021, 12:02 (909 dagar sedan) @ Bobo L

Den här resgodsvagnen skiljer sig väl från övriga(?) resgodsfinkor från SRJ genom det lägre taket? Vad är historien bakom denna vagn?

Det borde vara en resgodsvagn ur 1923 års serie, d v s en som skiljer sig från 1944 (isch) års genom glidlager och just plattare tak. På ULJ finns ju SRJ F 239, som dock aldrig varit i trafik på museibanan. Detta till skillnad från "rullagervagnarna" SRJ F 231 och DHJ F 13, varav den sistnämnda varit avställd i flera år nu.


/ L G

Resgods på Roslagsbanan (Lennakatten)

av Leif B, Sunday, October 24, 2021, 12:13 (909 dagar sedan) @ Granis

Den här resgodsvagnen skiljer sig väl från övriga(?) resgodsfinkor från SRJ genom det lägre taket? Vad är historien bakom denna vagn?


Det borde vara en resgodsvagn ur 1923 års serie, d v s en som skiljer sig från 1944 (isch) års genom glidlager och just plattare tak. På ULJ finns ju SRJ F 239, som dock aldrig varit i trafik på museibanan. Detta till skillnad från "rullagervagnarna" SRJ F 231 och DHJ F 13, varav den sistnämnda varit avställd i flera år nu.


/ L G

På den här bilden ser jag två resgodsvagnar med lågt tak i trafik i Marielund. Kommer även de från SRJ?

Resgods på Roslagsbanan (Lennakatten)

av Granis, Sunday, October 24, 2021, 13:24 (909 dagar sedan) @ Leif B

På den här bilden ser jag två resgodsvagnar med lågt tak i trafik i Marielund. Kommer även de från SRJ?

Jodå. Men det är de båda resgods (tidigare dessutom ångvärme) finkorna ULJ Få 159 (1897) och SRJ Få 80 (1901), som normalt går i "lilla ångtåget". Dessa är alltså äldre -och mindre- än de tidigare berörda vagntyperna. Här den förstnämnda uppställd i Faringe i april 2012.

[image]

/ L G

Resgods på Roslagsbanan

av Björn Arvidsson, Sunday, October 24, 2021, 12:33 (909 dagar sedan) @ Granis

Den här resgodsvagnen skiljer sig väl från övriga(?) resgodsfinkor från SRJ genom det lägre taket? Vad är historien bakom denna vagn?


Det borde vara en resgodsvagn ur 1923 års serie, d v s en som skiljer sig från 1944 (isch) års genom glidlager och just plattare tak. På ULJ finns ju SRJ F 239, som dock aldrig varit i trafik på museibanan. Detta till skillnad från "rullagervagnarna" SRJ F 231 och DHJ F 13, varav den sistnämnda varit avställd i flera år nu.


/ L G

På AGJ finns SRJ F 237/ SJ Fp 170 i drift sedan i Våras
[image]
Foto Edwin Bohm

Resgods på Roslagsbanan

av Granis, Sunday, October 24, 2021, 13:19 (909 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

På AGJ finns SRJ F 237/ SJ Fp 170 i drift sedan i Våras

Helt rätt! Fotograferade ju den själv på AGJ i somras + gav den beröm (inkl märkningen då ;-)) på Fejsbok.


/ L G :-)

Resgods på Roslagsbanan

av Leif B, Sunday, October 24, 2021, 12:11 (909 dagar sedan) @ Bobo L

Det gick ju resgodsvagnar i tågen och om det inte fanns var det ju resgodsutryme i motorvagnarna som du skrev.

[image]

Tåg från Österskär i Roslags Näsby 1967 tror jag.
/tell


Den här resgodsvagnen skiljer sig väl från övriga(?) resgodsfinkor från SRJ genom det lägre taket? Vad är historien bakom denna vagn?

Den 1/1 1972 fanns det fyra resgodsfinkor kvar som driftsfordon på Roslagsbanan (även om de knappast användes då). Det var FVP 162, 164 och 165 med högt tak tillverkade av Kalmar Verkstad 1944. Vidare fanns FVP 172 med lågt tak, även den tillverkad av KVAB men redan 1923. Så olika "årsmodell" skulle jag säga.

Fp/FVP 162 (f d SRJ F 228) finns i SL Spårvägsmuseets samling och vårdas av Roslagsbanans Veterantågsförening.

ULJ har flera resgodsfinkor från SRJ. Jag har inte koll på dem men vill minnas att någon har lågt tak.

Resgods på Roslagsbanan

av Granis, Sunday, October 24, 2021, 11:59 (909 dagar sedan) @ bengt24

Nu kanske jag blandar ihop styck- och resgods (och så småningom "expressgods" ) här, men jag har hört att sedan SJ tagit över SRJ/ DHJ (1959) så skickade man resgods från Uppsala Ö till Stockholm Ö via normalspåret och Uppsala C/ Stockholm C. Och så blev det lastbil inne i Stockholm. 1962 upphörde i varje fall styckegodstrafiken varefter godsmagasinet på Uppsala Ö revs. Utgår från att godshanteringen via normalspårets =Uppsala C´s godsmagasin också upphörde då, om inte förr. D v s SJ hade lagt över styckegodshanteringen till det magasinet varför smalspårets stod tomt (?) några år innan det revs.

/ L G