Ulricehamn + Gånghester (Järnväg allmänt)

av LaseJ, Wednesday, September 15, 2021, 21:10 (554 dagar sedan)

Inspirerad som jag blev av Lars Mobergs vackra bild från infarten till Ulricehamn kommer här några bilder från 1975 såväl från Ulricehamn som Gånghester.

[image]
Lite längre in på bangården i Ulricehamn från Borås, Falköpingshållet
[image]
Resandeutbyte åt tre håll; Landeryd, Falköping och Borås
[image]

[image]
I väntan på avgång i Gånghester mot Borås

Ulricehamn + Gånghester

av Herbert Paalberg, Wednesday, September 15, 2021, 21:34 (554 dagar sedan) @ LaseJ

Helt underbara bilder från en gången tid som man minns, körde själv dessa motorvagnar i början av min karriär men mera på sydöstra sidan av landet N-Vta-Kac, N-Oh, Lp-Hf-Oh, Lp-Bsä-Vk, N-Hd samt den smalare varianten Vk-Vö det blev åtskilliga mil. Visa gärna flera motiv, vi är många här på forumet som uppskattar bilderna. Vänliga hälsningar från Palle i Vika.;-)

Ulricehamn + Gånghester

av LaseJ, Wednesday, September 15, 2021, 21:46 (554 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Tack skall Du ha, det kommer lite eftersom när minnesluckan öppnas! Lev väl nere på ostkanten!

Ulricehamn + Gånghester

av Littera JS, Wednesday, September 15, 2021, 23:01 (554 dagar sedan) @ LaseJ

Fina bilder!
Hur var det i Gånghester? Fanns det en till plattform för tågen till/från Alvesta...eller stannade dom inte i Gånghester.....

Ulricehamn + Gånghester

av LaseJ, Thursday, September 16, 2021, 07:09 (554 dagar sedan) @ Littera JS

Jo då, det fanns plattform vid båda banorna. Stationshuset var praktiskt nog beläget mitt emellan. När tåguppehållen försvann vid Gånghester på BAJ vet jag inte, men bör ha försvunnit ganska tidigt, någon gång under 60 talet, då lokaltågen mellan Borås och Limmared försvann. Men detta får tas med en nypa salt, här står minnesluckan på vid gavel:-D
Hur som haver, här kommer en bild från digitalmuseum som visar bangården från Boråshållet

Hälsar

Lasse J

https://digitaltmuseum.se/021018162786/vy-vid-ganghester-stationhuste-byggdes-1917-enli...

Ulricehamn + Gånghester

av Göran Kannerby, Thursday, September 16, 2021, 08:22 (554 dagar sedan) @ LaseJ

Jo då, det fanns plattform vid båda banorna. Stationshuset var praktiskt nog beläget mitt emellan. När tåguppehållen försvann vid Gånghester på BAJ vet jag inte, men bör ha försvunnit ganska tidigt, någon gång under 60 talet, då lokaltågen mellan Borås och Limmared försvann. Men detta får tas med en nypa salt, här står minnesluckan på vid gavel:-D
Hur som haver, här kommer en bild från digitalmuseum som visar bangården från Boråshållet

Hälsar

Lasse J

https://digitaltmuseum.se/021018162786/vy-vid-ganghester-stationhuste-byggdes-1917-enli...

Ända in på 1980-talet kördes en rälsbuss Värnamo-Borås-Värnamo en gång om dagen M-F. Min minnesbild är att den stannade vid samtliga stationer, vid behov, men jag kan minnas fel.

Ulricehamn + Gånghester

av Göran Kannerby, Thursday, September 16, 2021, 19:23 (553 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Hälsar

Lasse J

Ända in på 1980-talet kördes en rälsbuss Värnamo-Borås-Värnamo en gång om dagen M-F. Min minnesbild är att den stannade vid samtliga stationer, vid behov, men jag kan minnas fel.

Jag tog nog i där, om den gick in på 1980-talet var det bara något enda år. Däremot kunde jag med T78-grafen belägga att den gick 1979. Avgång från Värnamo 07.52 som tåg 1900, återfärd med avgång från Borås 13.45 som tåg 1901. Tåget utgick från och återvände till Alvesta och utgjorde då skoltåg till/från Värnamo (för gymnasieelever). För att passa skoltiderna uppehölls det i Värnamo på återgång, 15.20-15.50. Minst behovsuppehåll vid samtliga trafikplatser.

Ulricehamn + Gånghester

av LaseJ, Thursday, September 16, 2021, 20:23 (553 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Tack för informationen

Detta var mer än jag visste, jag tittade på grafen från T171 och såg då att inga tåg på BAJ hade uppehåll i Gånghester. 1901 på den tiden var genomgående Göteborg Alvesta. Skolskjutsen skedde ju då med eget skoltåg Alvesta Värnamo och åter. Resandet till och från Gånghester torde väl emellertid ha varit minimalt vad gäller BAJ. Intressant emellertid att man återupptog stationen för resandeutbyte även på BAJ.

Hälsar

Lasse J

Ulricehamn + Gånghester

av D Olson, Friday, September 17, 2021, 19:41 (552 dagar sedan) @ LaseJ

Uppehållen i Gånghester för tåg riktning till/från Limmared upphörde 1969-06-01, enligt "Järnvägsdata 2009".

De sista lokaltågen som gick Värnamo - Borås (tåg 1900) och Borås - Värnamo (tåg 1903) med rälsbuss, drogs in 1983-05-29. Samtidigt lades persontrafiken ned vid Hillared, Länghem, Grimsås och Hillerstorp. Detta tågpar gjorde alltså inte uppehåll i Gånghester. Hillerstorp återfick uppehåll för resandeutbyte en period ca 20 år senare.

Ulricehamn + Gånghester

av Göran Kannerby, Saturday, September 18, 2021, 08:53 (552 dagar sedan) @ D Olson

Uppehållen i Gånghester för tåg riktning till/från Limmared upphörde 1969-06-01, enligt "Järnvägsdata 2009".

De sista lokaltågen som gick Värnamo - Borås (tåg 1900) och Borås - Värnamo (tåg 1903) med rälsbuss, drogs in 1983-05-29. Samtidigt lades persontrafiken ned vid Hillared, Länghem, Grimsås och Hillerstorp. Detta tågpar gjorde alltså inte uppehåll i Gånghester. Hillerstorp återfick uppehåll för resandeutbyte en period ca 20 år senare.

Erkänner att jag tittade lite för snabbt. Just i Gånghester var det inget uppehåll. På nordgång är det en svart punkt, men dess innebörd är att stationen var obevakad, på sydgång är det planenligt uppehåll för tågmöte, men inte annonserat.

Gånghester - Vägskyddsförsignal?

av K Lemming, Thursday, September 16, 2021, 14:02 (554 dagar sedan) @ LaseJ

Hälsar

Lasse J

Vad är det för signal på stolpe vid plattformsänden? Tänkte att det var en vägskyddsförsignal på stolpe pga siktförhållanden men upptäckte sen på din egen bild från Gånghester att på den bilden är bara en lampa (den nedre) tänd.

av K Lemming, Thursday, September 16, 2021, 14:43 (554 dagar sedan) @ LaseJ

Det torde vara de plattforms signaler som omnämns i bil instruktion från 1948, utvisande vilken tågväg som är lagd.

Hälsar

Lasse J

https://www.ekeving.se/stlv/clca/AVOS/Gh_instr.pdf

Tack för infon Lasse. Denna typ av plattforms signaler var nya för mig, kände bara till den typ som t.ex fanns i Torup.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=120644

av LaseJ, Thursday, September 16, 2021, 16:51 (554 dagar sedan) @ K Lemming

Jag fick öppna flera minnesluckor, innan jag kom på var jag läst om just dessa, men till slut så... Ekevings sidor är en Guldgruva!

Det verkar som utseendet på den typen av signal inte följde någon enhetlig standard utan anpassades efter de lokala förhållandena. Jag har heller inte sett någon annan av just detta utförandet.

Hälsar

Lasse J

av Kanal C, Thursday, September 16, 2021, 19:40 (553 dagar sedan) @ LaseJ

Det torde vara de plattforms signaler som omnämns i bil instruktion från 1948, utvisande vilken tågväg som är lagd.

Hälsar

Lasse J

https://www.ekeving.se/stlv/clca/AVOS/Gh_instr.pdf

Plattformssignaler möjligen. Finns och fanns på många ställen för att visa varåt en tågväg var lagd.

Ulricehamn + Gånghester

av Stig Lagergren, Thursday, September 16, 2021, 08:20 (554 dagar sedan) @ LaseJ

Tack för (som vanligt) fina bilder. Det finns många godbitar i dina gömmor.