Torsby (Järnväg allmänt)

av Carl-Johan, Thursday, September 16, 2021, 11:39 (925 dagar sedan)

Vilka ånglok drog persontågen efter 1947 på sträckan Kil till Torsby?

Torsby

av Torger, Saturday, September 18, 2021, 00:29 (924 dagar sedan) @ Carl-Johan

Ja, säg det. Jag har en bild på S 1279 med persontåg i Torsby 1953. Jag antar att S7-lok användes och vad jag har hört även A6.
Christer Torgersson, Malmö

Torsby

av Carl-Johan, Sunday, September 19, 2021, 15:39 (922 dagar sedan) @ Torger

Tack för svaren. Jag gissar att det gick samma typ av lok under ganska långa perioder under 1940, 1950- och 1960-talen.

Uppenbarligen gick det A6 och E4 i slutet av 1940-talet som Martin skriver. År 1953 gick enl Christer S 1279 på banan. När kom S-loken in i bilden och vilka typer av S förekom? Gissar att E-loken måste ha fortsatt dra godstågen.

Torsby

av M.Svenson, Monday, September 20, 2021, 22:15 (921 dagar sedan) @ Carl-Johan

Hej!

De SJ lok som jag finner i min farfars anteckningar fram till dennes pension i april 1949 är bara tre lok, farfar var dock sjukskriven i perioder före pensionen så det kan säkert förekommit fler SJ lok på KFJ.

E2 987 finns en gång och E2 909 flera gånger, men det mest interessanta loket är J 1296 som förekommer en gång den 22 oktober 1948 i tågen 702-705-708, fanns loket i området (Kristinehamn) vid tidpunten?

Mvh Martin :-)

Torsby - SJ-loken och loktjänsten i Sunne mm.

av S-O Johansson, Thursday, September 23, 2021, 17:28 (918 dagar sedan) @ M.Svenson

Hej!

De SJ lok som jag finner i min farfars anteckningar fram till dennes pension i april 1949 är bara tre lok, farfar var dock sjukskriven i perioder före pensionen så det kan säkert förekommit fler SJ lok på KFJ.

E2 987 finns en gång och E2 909 flera gånger, men det mest interessanta loket är J 1296 som förekommer en gång den 22 oktober 1948 i tågen 702-705-708, fanns loket i området (Kristinehamn) vid tidpunten?

Mvh Martin :-)

Med Kil-Torsby var det så att när övriga GDG på maskinsidan blev en del av VII distriktet så hamnade loktjänsten Kil-Torsby på II distriktet 6 maskinsektionen, ms, i Kristinehamn. Så det kan förklara varför SJ-lok dök upp tidigt på fd KFJ, Kil Fryksdalens Järnväg. Anledningen var nog att Kils lokstation redan tillhörde 6 ms och då föll det sig naturligt att Sunnes loktjänst hamnade på 6 ms under Kil.
De ovan nämnda loken var som gissat placerade på II distriktet enligt särtryck 77. Till II distriktet tillhörde också de fd GDG-loken A6 1788, E4 1823 och 1829, KA3 1552, S5 1895, S7 1877 och 1887 samt lite förvånande de fd SDJ-loken L16 1872 och 1873. Kan både KA3:an och L16-loken också ha använts på Kil-Torsby?
Till M Svensson. Kan Du med annotationsböckerna som källa klura ut hur Sunnes turer såg ut? 702-705-708 verkar ha varit en tur. Vore roligt att få en uppfattning om.

Loktjänsten i Sunne 1948 mm.

av M.Svenson, Thursday, September 23, 2021, 21:05 (918 dagar sedan) @ S-O Johansson

Kul att flera finner det intressant med lok och turer på KFJ.

Farfar gick på hösten 1948 på en tur med 5 loklag, turerna a, b, c och d därefter en fridag och sedan igen tur a, b, c, d, o.s.v.

Farfar var hela sin tid placerad i Sunne. Han skriver 702a för tåg på första delen av tågets körsträcka och 702b på andra delen oavsätt körriktning.

Så här såg det ut 12 till 16 oktober 1948.

Tur a: Tåg 702b - 705 - 708
15.32-16.31 17.47-19.58 21.20-22.22
Sunne - Torsby - Kil - Sunne

Lok i alla tåg S7 1886 (BJ Y3 116)


Tur b: Tåg 9021b
17.39-18.57
Sun - Kil Överliggning i Kil.

Lok E4 1823 (BJ N3 54)


Tur c: Tåg 9022a - vxl Sun - 7.00-9.00 - 703 - 702a
5.15-6.34 10.32-11.35 14.25-15.24
Kil - Sun - Toy - Sun

Lok E4 1829 (BJ N3 68) i 9022 och S7 1877 (BJ Y3 89) i 703 och
702.


Tur d: Tåg 707b - 706 - 9021a
6.57-8.00 9.15-11.30 14.25-16.35
Sun - Kil - Toy - Sun

Lok A6 1788 (BJ H3 62) i 707 och 706 och E4 1829 (BJ N3 68) i
tåg 9021.


Och femte dagen en fridag.

De tåg som inte finns i farfars tur och som då följdaktligen körs av loklag i en annan tur är 701, 704, 707a, 9022b, 9023, 9024. Troligtvis fanns denna tur och dess loklag även de i Sunne, så som de alltid gjort sedan starten av KFJ men om detta är jag osäker.

Mvh Martin :-)

Loktjänsten i Sunne 1948 mm.

av S-O Johansson, Friday, September 24, 2021, 11:40 (917 dagar sedan) @ M.Svenson

Kul att flera finner det intressant med lok och turer på KFJ.

Farfar gick på hösten 1948 på en tur med 5 loklag, turerna a, b, c och d därefter en fridag och sedan igen tur a, b, c, d, o.s.v.

Farfar var hela sin tid placerad i Sunne. Han skriver 702a för tåg på första delen av tågets körsträcka och 702b på andra delen oavsätt körriktning.

Så här såg det ut 12 till 16 oktober 1948.

Tur a: Tåg 702b - 705 - 708
15.32-16.31 17.47-19.58 21.20-22.22
Sunne - Torsby - Kil - Sunne

Lok i alla tåg S7 1886 (BJ Y3 116)


Tur b: Tåg 9021b
17.39-18.57
Sun - Kil Överliggning i Kil.

Lok E4 1823 (BJ N3 54)


Tur c: Tåg 9022a - vxl Sun - 7.00-9.00 - 703 - 702a
5.15-6.34 10.32-11.35 14.25-15.24
Kil - Sun - Toy - Sun

Lok E4 1829 (BJ N3 68) i 9022 och S7 1877 (BJ Y3 89) i 703 och
702.


Tur d: Tåg 707b - 706 - 9021a
6.57-8.00 9.15-11.30 14.25-16.35
Sun - Kil - Toy - Sun

Lok A6 1788 (BJ H3 62) i 707 och 706 och E4 1829 (BJ N3 68) i
tåg 9021.


Och femte dagen en fridag.

De tåg som inte finns i farfars tur och som då följdaktligen körs av loklag i en annan tur är 701, 704, 707a, 9022b, 9023, 9024. Troligtvis fanns denna tur och dess loklag även de i Sunne, så som de alltid gjort sedan starten av KFJ men om detta är jag osäker.

Mvh Martin :-)

Jo, det är alltid intressant med att se hur man jobbade förr i tiden och hur man använde loken. Jag tittade i SJ personalstat för 1949 och då fanns det 5 lokförare (loklag) placerade i Sunne. Tittar man på hur du fått fram grundtjänsten så stämmer det. Jag gissar att de övriga bemannades av personal från Kil. Bl.a skulle 704 Kil-Torsby med överliggning och dagen efter 707 Torsby-Sunne - 9022b Sunne-Torsby - 701 Torsby-Kil bli en dubbeltur.
Enligt Svenska Lokmän 1950 så var det då bara 3 lokförare (loklag) placerade i Sunne. Din farfar och ytterligare en lokförare hade då gått i pension. Övriga lokförare var då jämngamla och utgår man från att fd BJ-förare gick i pension vid 63 års ålder så borde Sunne ha upphört som lokstation 1952 och tjänsten flyttats till Kil.
Tittar man i Svenska lokmän så ser man att 1947 och 1948 flyttades en del personal till Kil från Sunne. Samtidigt så kommer det en del nya dit, yngre lokförare från andra delar av landet, som man nog borde se i ett led att centralisera loktjänst till Kil. Kil får också en egen lokmästare vid den tiden.
Sunne, Kil eller Torsby borde annars passat bättre, var av någon anledning centralorten för KFJ så du får gärna fortsätta att lägga ut noteringar från din farfars annotationsböcker om tjänsten då.

Torsby

av M.Svenson, Sunday, September 19, 2021, 13:03 (922 dagar sedan) @ Carl-Johan

Hej !

Om du preciserar dig lite mer om vad du menar med efter 1947 så kan jag kanske hjälpa dig, hela 1947 rullar loken med BJ nummer. Första datum med SJ nummer (om det är sådana du är ute efter) i min farfars anteckningar är 12 juli 1948, då kör han 707- 706 med BJ H3 63 och sedan 9021 med SJ E4 1822 (BJ N3 53). Från augusti 1948 skriver han konsekvent SJ nummer, men det är samma lok som går på banan men nu med SJ nummer, normala utbyten av lok individer förekommer förstås med jämna mellan rum som vanligt. Är det speciella lok nummer du är ute efter så får du återkomma.

Mvh Martin :-)

Torsby

av David Sohlberg, Sunday, September 19, 2021, 20:32 (922 dagar sedan) @ M.Svenson

Hej !

Om du preciserar dig lite mer om vad du menar med efter 1947 så kan jag kanske hjälpa dig, hela 1947 rullar loken med BJ nummer. Första datum med SJ nummer (om det är sådana du är ute efter) i min farfars anteckningar är 12 juli 1948, då kör han 707- 706 med BJ H3 63 och sedan 9021 med SJ E4 1822 (BJ N3 53). Från augusti 1948 skriver han konsekvent SJ nummer, men det är samma lok som går på banan men nu med SJ nummer, normala utbyten av lok individer förekommer förstås med jämna mellan rum som vanligt. Är det speciella lok nummer du är ute efter så får du återkomma.

Mvh Martin :-)

Kapar tråden lite av den egentligen frågeställaren, men hittar du BJ Y3 106/SJ S5 1895 bland noteringarna?

Torsby

av M.Svenson, Monday, September 20, 2021, 21:54 (921 dagar sedan) @ David Sohlberg

Hej!

Jag finner Y3 106/ S5 1895 i min farfars notater av och till, han körde loket på KFJ bl.a Februari och april 1939, september 1940, oktober och december 1947 och juli,augusti, november 1948 och februari 1949.

Mvh Martin :-)

Torsby - Dragkraft KFJ.

av S-O Johansson, Sunday, September 19, 2021, 19:27 (922 dagar sedan) @ Carl-Johan

Jag har sista tidtabellsboken från GDG 2 trafiksektion där Kil-Torsby ingår. Gäller från 9 maj 1948, alltså c:a 3 månader innan GDG gick upp i SJ. Allt verkade fortsätta som vanligt efteråt. Man har bara ändrat GDG 2 trafiksektion till SJ 34 trafiksektion.
Persontågen som gick då kan man saga hade två omlopp:
”Omlopp 1” hade H3/A6-lok och gick i följande tåg: 707 avg Toy kl.05,55 ank Kil kl. 08,00, 706 avg Kil kl. 09,15 ank Toy kl. 11,30, 701 avg Toy kl. 13,04 ank Kil kl. 15,12 och 704 avg Kil kl. 16,35 ank Toy kl. 18,43.
”Omlopp 2” hade Y3/S7 alt. S5 och gick i följande tåg: 703 avg Sun kl. 10,32 ank Kil kl.11,35, 702 avg Kil kl. 14,16 ank Toy kl. 16,22, 705 avg Toy kl. 17,47 ank Kil kl. 19,58 och 708 avg Kil kl. 21,20 ank Sun kl. 22,20.
Omloppen var naturligtvis inte helt enligt ovan utan man byte lok i Kil någon gång på dagen för att få rundgång på loken. Detta eftersom loken stod över natt i Sunne eller Torsby.
Tidtabellen innan kan omlopp 2 haft C3/C7-lok som dragkraft. Det står C3 som dragkraft i tåg 702 men det är antagligen en redigeringsmiss från föregående tidtabell. Tåg med H3 hade sth 75 km/h och tåg med Y3 hade sth 70 km/h. Tåget som har C3 har även det 75km/h som sth. Littera skall läsas som BJ/SJ littera. Tågnumren ovan fortsattes att användas av SJ och loktåg fortsatte man att köra med till i alla fall tidtabellskiftet sommaren 1954. Men då kanske andra lok som SJ S, som nämnts ovan, kommmit att användas. Man kan ju gissa att BJ-loken 1947 hade Åmål som hemstation.
Sun = Sunne och Toy = Torsby.
Sunne hade fortfarande en mindre grupp med lokpersonal som bemannade vissa tåg. Flyttning av personal till bl.a Kil verkar ha gjorts både 1947 och 1948.