Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild (Fordon: lok)

av Ulfe, Friday, September 17, 2021, 07:46 (924 dagar sedan)

[img]images/uploaded/2021091705461761442ba9af743.jpg[/img]

Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild

av Stig Lagergren, Friday, September 17, 2021, 11:15 (924 dagar sedan) @ Ulfe

En mycket fin bild på Bt. Och färgerna stämmer exakt med mitt minne av originalfärgerna. Även trevligt att se en liten bit av en Fo11.

Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild

av Anders Wejryd, Friday, September 17, 2021, 11:49 (924 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag instämmer i Stigs kommentarer. Just så gul minns även jag överdelen som - och visst var Bt ett riktigt vackert lok!

Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild

av Sven Bårström, Sunday, September 19, 2021, 11:55 (922 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Visst var det ett prydligt lok!
Jag har inte hittat mycket skrivet om det, bortsett från Tore Nordins avsnitt i Svenska Ellok och något i skrifter om TGOJ.
Det togs ju fram lite underhand av ASEA, eftersom man där plötsligt fick en paus i leveranserna av lok till SJ. Det är naturligt att ASEA skapade Bt som en teknisk kombination av Ma-loket (motorer, drivhjul, hålaxlar mm) och Da-loket (reglersystem). Man undrar om det inte borde varit intressant för SJ att i stället för den stora leveransen av Da-lok från 1955 skaffa Bt-lok, som ju mer motsvarade moderna krav. I och för sig hade SJ före det skaffat ett 30-tal Da-lok, där man hade nyttan av att de kunde ombalanseras för 15 t axellast. Men den fortsatta leveransen?
Vad vet vi om Bt-lokets egenskaper i praktisk drift? Var de robusta eller underhållskrävande? Vad kostade de i inköp jämfört med Da? Hur var gången i spåret? Den något höga axellasten borde väl egentligen inte varit något hinder; det handlade ju om hålaxeldrift, som gav jämna vertikalkrafter mot spåret.
Sven B

Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild

av Henrik H, Sunday, September 19, 2021, 15:56 (922 dagar sedan) @ Sven Bårström

Hej Sven
Ja dessa frågor du ställer är intressanta. Jag skulle tycka det var kul om någon känner till mer om den loktyp än vad som står i Svenska Ellok
Mvh Henrik

Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild

av Björn Fura, Sunday, September 19, 2021, 22:10 (922 dagar sedan) @ Henrik H

När malmtågen fortfarande gick på TGOJ var största tillåten vagnvikt 2700 ton för en enkel Ma eller Bt + Bt, multipelkopplade. Jag frågade en gång en lokförare från TGOJ vilken dragkraft som han föredrog. Svaret blev (något förvånande för mig) ett Ma-lok. Åtta drivaxlar borde ju vara bättre än sex, kan man tro. Nej, sa han, Bt-loken gick så stötigt (eller hårt) i spåret. Man kan ju undra, eftersom största tillåten hastighet för lastade malmtåg på TGOJ var 40 km/h, om jag minns rätt.
Det är trots allt 30 år sedan malmtrafiken på TGOJ upphörde!

Spårkrafter. Olika färgsättningar

av BD, Monday, September 20, 2021, 07:52 (921 dagar sedan) @ Björn Fura

När malmtågen fortfarande gick på TGOJ var största tillåten vagnvikt 2700 ton för en enkel Ma eller Bt + Bt, multipelkopplade. Jag frågade en gång en lokförare från TGOJ vilken dragkraft som han föredrog. Svaret blev (något förvånande för mig) ett Ma-lok. Åtta drivaxlar borde ju vara bättre än sex, kan man tro. Nej, sa han, Bt-loken gick så stötigt (eller hårt) i spåret. Man kan ju undra, eftersom största tillåten hastighet för lastade malmtåg på TGOJ var 40 km/h, om jag minns rätt.
Det är trots allt 30 år sedan malmtrafiken på TGOJ upphörde!

Innan mäthjul kom till användning fanns i Järna en "mäträl" där passerande fordons sidokrafter kunde mätas. I någon tidskrift nämndes bl a att T42 utövade lägre sidokrafter än Bt.

Nedanstående bild tagen i mitten av 70-talet visar Bt i olika färgsättningar.

[img]https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/.highres/A.jpg[/img]

Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild

av Stig Lagergren, Saturday, September 18, 2021, 20:21 (923 dagar sedan) @ Henrik H

Hej Stig
Om man tittar på denna bild på 304an så verkar den ha samma gröna kulör på taket
Var det så från leverantören dvs från början
Mv henrik

http://www.svenskmjwiki.se/TGOJ_ellok_litt_Bt

Hej Henrik.
Jag har inte så tidiga minnen av Bt som från leveransen. Kan inte minnas att jag sett gröna tak men på den tiden kollade jag inte så noga. Så tyvärr har jag inte mycket att komma med.

Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild

av tobbe, Saturday, September 18, 2021, 22:15 (923 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tycker nog det lutar mer mot grått eller kanske smutsigt silvertak som jag minns dem på Cst under 1970-talet och framåt framförallt när de var nyreviderade.
tobbe

Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild

av Stig Lagergren, Saturday, September 18, 2021, 22:58 (923 dagar sedan) @ tobbe

Tycker nog det lutar mer mot grått eller kanske smutsigt silvertak som jag minns dem på Cst under 1970-talet och framåt framförallt när de var nyreviderade.
tobbe

Men på 70-talet var väl alla Bt ommålade i orange så då var det inte aktuellt med gröna tak.

Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild

av Soren W, Sunday, September 19, 2021, 14:36 (922 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Bt 311 var grön en bit in på 70-talet.
Här på bild från Stockholm C 26/2 1972

[image]

Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild

av Stig Lagergren, Sunday, September 19, 2021, 14:50 (922 dagar sedan) @ Soren W

Bt 311 var grön en bit in på 70-talet.
Här på bild från Stockholm C 26/2 1972

Tack för den bilden.
Där ser man så fel jag hade. Ommålningen genomfördes tydligen under ganska lång tidsperiod. Gjordes väl antagligen bara vid storrevision.
Här var taket i alla fall grått. Troligen gick man ifrån det gröna taket ganska tidigt. Någon som sitter inne med säkra besked?

Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild

av S-O Johansson, Sunday, September 19, 2021, 23:56 (922 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Bt 311 var grön en bit in på 70-talet.
Här på bild från Stockholm C 26/2 1972


Tack för den bilden.
Där ser man så fel jag hade. Ommålningen genomfördes tydligen under ganska lång tidsperiod. Gjordes väl antagligen bara vid storrevision.
Här var taket i alla fall grått. Troligen gick man ifrån det gröna taket ganska tidigt. Någon som sitter inne med säkra besked?

Då hade den länge varit den sista i gröna målningen. Sedan 1970 tror jag. Trodde inte den hade gröna färgen kvar så sent som 1972 men så var det.

Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild

av Henrik H, Sunday, September 19, 2021, 09:55 (922 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack ändå Stig, jag växte upp och bor i södra landsändan så det var bara när vi Stockholm som jag hade chansen att dessa maskiner
Mvh Henrik

Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild

av Svante Andersson, Tuesday, September 21, 2021, 13:43 (920 dagar sedan) @ Henrik H

Finns inte en enda pixel i den bilden som har rätt färg. Bilden är ASEA:s gamla "katalogbild" och är antagligen skannad från en av dessa. Jag har en sådan i mitt arkiv i originalskick och även på den är alla färger helt fel.

Så glöm den bilden som färgreferens.

SA

Bt 302 i tåg 3313 vid Eskilstuna den 18/6 1965, bild

av Henrik H, Friday, September 17, 2021, 16:07 (924 dagar sedan) @ Ulfe

Kan bara instämma med övriga, en härlig bild. Är det någon som har en bild på hur det såg ut i förarhytten?
Mvh Henrik