WFJ igen (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Tuesday, March 10, 2009, 09:18 (5524 dagar sedan)

Offentligt möte i går kväll med medverkan från MRO och FEDECRAIL. Artiklar i [link=http://mvt.se/nyheter/vadstena/1.89083]"Motala & Vadstena Tidning"[/link] samt i [link=http://www.corren.se/archive/2009/3/9/k4xr1bhwhgdgk63.xml]"Corren"[/link].

/ L G

Fedecrail i Vadstena

av C.Andersson, E-län, Wednesday, March 11, 2009, 08:26 (5523 dagar sedan) @ Granis

Är fedecrail en ideell organisation? Får de EU-bidrag eller liknande för att finansiera representation och resor? Är David Morgan heltidsanställd, får han lön av fedecrail? Är de 130.000 som han skänker WFJ hämtade ur egen ficka?

Skiljer sig järnvägsföreningarnas förutsättningar från land till land? Är kommunerna i Tyskland och England mer vänligt sinnade gentemot sina museijärnvägar?

Fedecrail i Vadstena

av morrgan, Wednesday, March 11, 2009, 09:13 (5523 dagar sedan) @ C.Andersson

Är fedecrail en ideell organisation? Får de EU-bidrag eller liknande för att finansiera representation och resor? Är David Morgan heltidsanställd, får han lön av fedecrail? Är de 130.000 som han skänker WFJ hämtade ur egen ficka?

Skiljer sig järnvägsföreningarnas förutsättningar från land till land? Är kommunerna i Tyskland och England mer vänligt sinnade gentemot sina museijärnvägar?

David Morgan jobbar rent ideellt med Fedecrail, han är en stor mecenat. Pengarna han skänker tar han ur egen ficka, liksom att han själv betalar resor och uppehälle.
Vad jag vet så har inte Fedecrail fått något bidrag av EU än, de söker bidrag tlll ett sekretariat.
Fedecrail lever på avgifter från medlemmarna.
morrgan

FEDECRAIL mm

av Granis, Wednesday, March 11, 2009, 10:11 (5523 dagar sedan) @ C.Andersson

Är fedecrail en ideell organisation? Får de EU-bidrag eller liknande för att finansiera representation och resor? Är David Morgan heltidsanställd, får han lön av fedecrail?

Info om FEDECRAIL finns [link=http://www.fedecrail.org/en/about_en.html]här[/link]. Förutom det Morrgan skriver kan väl tilläggas att organisationen föredrar riksorganisationer/ förbund som medlemmar, men i den mån sådana inte finns kan enskilda föreningar och organisationer bli "direktmedlemmar". Eller nåt sånt. David jobbar som sagt ideellt, och organisationen försöker i mångt och mycket jobba som "lobbyorganisation" inom EU. Bl a därför har de säte i just Bryssel.

Är de 130.000 som han skänker WFJ hämtade ur egen ficka?

Tja; [i]"David Morgan (----) donerar personligen 130 000 kronor till Vadstena Järnvägs ekonomiska förening"[/i] står det i "Corren", vilket i varje fall jag tycker enbart kan tolkas som att han gör det?

Skiljer sig järnvägsföreningarnas förutsättningar från land till land? Är kommunerna i Tyskland och England mer vänligt sinnade gentemot sina museijärnvägar?´

Det får man nog säga. F f a i Tyskland [b]äger [/b]ju om inte kommuner så i varje fall "Bundesländer" (bl a) turistbanor de fått överta från DB. Förvisso med EU-stöd, vilket möjliggjort återuppbyggnad av raserade banor (efter översvämningar) i Tyskland och "total återuppbyggnad" helt eller delvis av banor i Storbrittanien, t ex [link=http://whr.bangor.ac.uk/whr.htm]"Welsh Highland Railway"[/link]. Och inget av detta vore naturligtvis möjligt om inte kommuner, delstater -och stater!- understödde verksamheten. Eller i varje fall inte [b]motarbetade [/b]den!

/ L G

WFJ igen - Vadstena ointresserat av turism!?

av Hans Wicklund, Thursday, March 12, 2009, 21:22 (5521 dagar sedan) @ Granis

Efter en spydig notis på Namn och Nytt i DN fann jag följande:
[link=http://www.corren.se/archive/2009/3/10/k4ziwhboskempxx.xml]Corren[/link]

Man ser uppenbarligen inget värde i turism i Vadstenas politiska ledning, då lär ju alla argument om turistisk attraktionskraft med en museijärnväg vara bortkastade.

WFJ igen - Vadstena ointresserat av turism - eller inte...

av Anders Svensson @, Friday, March 13, 2009, 08:18 (5521 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Efter en spydig notis på Namn och Nytt i DN fann jag följande:
[link=http://www.corren.se/archive/2009/3/10/k4ziwhboskempxx.xml]Corren[/link]

Man ser uppenbarligen inget värde i turism i Vadstenas politiska ledning, då lär ju alla argument om turistisk attraktionskraft med en museijärnväg vara bortkastade.

Enligt en annan notis i [link=http://www.corren.se/archive/2009/2/12/k3ocoz1sh1np7wm.xml]Corren[/link], komplett med Tommy P & allt, verkar det omvända gälla - men det kanske ska vara "rätt" sorts turism... //Anders