Vålbergs lastplats (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Friday, September 17, 2021, 22:42 (945 dagar sedan)

öppnas för LOKAL trafik fr.o.m. 1 juli 1912. Lastplatsen lyder under Grums. Grums resp. Edsvallas fraktsatser tillämpas. Kom man söder ifrån betalade man alltså till Edsvalla. Kom man norrifrån betalade man till Grums.
Vilket osökt påminner mig om Kál och Åssbonn som varit ute på en glad kväll och vinglar Karl Johansgatan fram. Plötsligt stannar Kál tittar på numret ovanför porten och säger; Här bor jag. De´ e´ Kal Johansgata 81. Åssbonn. Naj Kál. De´ står ju 18 över porten...
Kál; De beror la på från vilket håll du kommer......
Håll o lastplatsen Vålberg fick f.ö. full trafik fr. o.m. 1 okt 1926. 30/9 26 Per Lagerberg. L var trafikdirektör

Vålbergs lastplats

av Hans B Keller, Saturday, September 18, 2021, 10:57 (945 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det första hållplatshuset låg på banans västra sida något norr om det senare byggda stnhuset som ännu finns kvar, och står på östra sidan.

Vålbergs lastplats

av Sune Nylén, Saturday, September 18, 2021, 11:54 (945 dagar sedan) @ Hans B Keller

Det var en envånings, lång byggnad. Förmodligen tillbyggd 1926.Har tyvärr ingen möjlighet att visa den här. Kanske finns den i portalen, då Stig fick låna mina negativ för kopiera dem.

Vålbergs lastplats persontrafik

av mormorsgruvan, Saturday, September 18, 2021, 19:03 (944 dagar sedan) @ Hans B Keller

När fick platsen persontrafik ?

Vålbergs lastplats persontrafik

av Swempa_ÖTV, Saturday, September 18, 2021, 21:54 (944 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Tänkte mig det var så att Grums var omlott söderifrån och Edsvalla norrifrån men så var det tydligen inte på Bergslagens Järnväg just då.