Tågolycka i Krampen 70-tal [bild] (Järnväg allmänt)

av Godsgösta, Monday, September 20, 2021, 07:27 (941 dagar sedan)

Bilden är från Krampen, tidigt 70-tal. Någon säger i ett annat forum att det var 1973.
Jag hade aldrig hört om olyckan tidigare trots att jag är väl bekant med trakten, än midre sett en bild på det hela.
Fotografen är Gunne Ramberg och jag har av honom fått tillåtelse att visa/dela hans bild här.

Är det någon som vet mer om denna olycka, vad hände?
Ser väl ut att vara i norra änden av bangården.


[image]

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Stig Lagergren, Monday, September 20, 2021, 08:11 (941 dagar sedan) @ Godsgösta

I museet i tvättstugan i Krampen hänger en tavla med sex bilder från olyckan. Där står det 1974. Men jag kan inte minnas olyckan.

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Godsgösta, Monday, September 20, 2021, 08:15 (941 dagar sedan) @ Stig Lagergren

I museet i tvättstugan i Krampen hänger en tavla med sex bilder från olyckan. Där står det 1974. Men jag kan inte minnas olyckan.

Intressant, det visste jag inte att det gjorde.
Får titta in där vid tillfälle.

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av S-O Strand, Monday, September 20, 2021, 10:57 (941 dagar sedan) @ Stig Lagergren

I museet i tvättstugan i Krampen hänger en tavla med sex bilder från olyckan. Där står det 1974. Men jag kan inte minnas olyckan.

Det inträffade två kollisioner inom ett år i Krampen. Dels den 9 november 1973 och dels den 17 augusti 1974.

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Godsgösta, Monday, September 20, 2021, 11:00 (941 dagar sedan) @ S-O Strand

I museet i tvättstugan i Krampen hänger en tavla med sex bilder från olyckan. Där står det 1974. Men jag kan inte minnas olyckan.


Det inträffade två kollisioner inom ett år i Krampen. Dels den 9 november 1973 och dels den 17 augusti 1974.

Precis, och med tanke på att det är löv på träden så lär denna vara den som inträffade 1974.

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Stig Lagergren, Monday, September 20, 2021, 16:55 (940 dagar sedan) @ Godsgösta

Den här olyckan i Krampen hände ju långt efter att jag flyttat därifrån.
En olycka som jag kommer ihåg (men det finns tyvärr inga bilder) hände någon gång under andra halvan av 1950-talet. En mycket tidig lördagsmorgon hade ett norrgående godståg en specialtransport, en transformator lastad på Q23 100019 (fråga mig inte varför jag kommer ihåg numret). Det bar sig inte bättre än att den vagnens främre boggi gick in på spår 2 men bakre boggin gick av någon märklig anledning in på spår 3 (kan ha varit tvärtom eftersom det hände i låg fart). Den vagnen höll sig kvar på spåren men ett par G-vagnar välte. Det blev tydligen inga större skador på vare sig spår eller kontaktledning. Trafiken var vad jag minns igång redan på lördagsförmiddagen. Någon kran behövdes inte. Q23-an kunde dras bakåt utan att spåra ur och de båda G-vagnarna kom på rätt köl men vinsch som fästes i loket från persontåg 601 (strax före 9). Jag minns inte riktigt detaljerna eftersom jag var tvungen att åka till skolan i Uttersberg innan det var bärgat (inte fria lördagar då inte), men jag antar att 601 kunde fortsätta söderut efter en viss försening. När jag kom tillbaka från skolan hade lugnet återvänt till Krampens station.

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av K Lemming, Monday, September 20, 2021, 18:02 (940 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Den här olyckan i Krampen hände ju långt efter att jag flyttat därifrån.
En olycka som jag kommer ihåg (men det finns tyvärr inga bilder) hände någon gång under andra halvan av 1950-talet. En mycket tidig lördagsmorgon hade ett norrgående godståg en specialtransport, en transformator lastad på Q23 100019 (fråga mig inte varför jag kommer ihåg numret). Det bar sig inte bättre än att den vagnens främre boggi gick in på spår 2 men bakre boggin gick av någon märklig anledning in på spår 3 (kan ha varit tvärtom eftersom det hände i låg fart). Den vagnen höll sig kvar på spåren men ett par G-vagnar välte. Det blev tydligen inga större skador på vare sig spår eller kontaktledning. Trafiken var vad jag minns igång redan på lördagsförmiddagen. Någon kran behövdes inte. Q23-an kunde dras bakåt utan att spåra ur och de båda G-vagnarna kom på rätt köl men vinsch som fästes i loket från persontåg 601 (strax före 9). Jag minns inte riktigt detaljerna eftersom jag var tvungen att åka till skolan i Uttersberg innan det var bärgat (inte fria lördagar då inte), men jag antar att 601 kunde fortsätta söderut efter en viss försening. När jag kom tillbaka från skolan hade lugnet återvänt till Krampens station.

Varför användes inte loket från godståget istället för loket från 601 för att få upp G-vagnarna på spåret?

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Stig Lagergren, Monday, September 20, 2021, 18:41 (940 dagar sedan) @ K Lemming

Varför användes inte loket från godståget istället för loket från 601 för att få upp G-vagnarna på spåret?

Mycket bra fråga som inte kan besvaras då alla inblandade säkert gått hädan.
Men jag antar att främre delen av godståget skickades vidare så snart som möjligt och sen tog det väl trots allt en stund att planera röjningen. Pt 602 och St 75 borde väl ha ställts in och då var väl 601 första lämpliga tåg. Men som sagt, bara spekulationer.
Tågklareraren var en vikarie från Krylbo (helt utan skuld till händelsen) och jag minns att fader Börje väcktes i ottan medelst stenkastning på sovrumsfönstret. Annars kunde tkl ha använt den lokala telefonen som fanns mellan expeditionen och tågklarerarnas bostäder. Anrop till exp. var en lång och till vår bostad två korta signaler. Mycket avancerat.

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av K Lemming, Monday, September 20, 2021, 20:58 (940 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Varför användes inte loket från godståget istället för loket från 601 för att få upp G-vagnarna på spåret?


Mycket bra fråga som inte kan besvaras då alla inblandade säkert gått hädan.
Men jag antar att främre delen av godståget skickades vidare så snart som möjligt och sen tog det väl trots allt en stund att planera röjningen. Pt 602 och St 75 borde väl ha ställts in och då var väl 601 första lämpliga tåg. Men som sagt, bara spekulationer.
Tågklareraren var en vikarie från Krylbo (helt utan skuld till händelsen) och jag minns att fader Börje väcktes i ottan medelst stenkastning på sovrumsfönstret. Annars kunde tkl ha använt den lokala telefonen som fanns mellan expeditionen och tågklarerarnas bostäder. Anrop till exp. var en lång och till vår bostad två korta signaler. Mycket avancerat.

Min tanke var också att den del av godståget som inte spårade ur skickats vidare av någon anledning. Anledningen kan ju mycket väl varit som du skrev att det tog så klart lite tid att planera röjningen. Så man valde kanske därför att låta resterande godståg fullfölja sin färd och använda loket från nästa ankommande tåg. Men då försenar man 601 som är ett persontåg, var det inte viktigare att persontåg inte försenades än godståg, hur var SJ's "policy" angående sådant på den tiden?

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Stig Lagergren, Monday, September 20, 2021, 21:09 (940 dagar sedan) @ K Lemming

Det kanske var så att man utväxlade resande mellan 601 och 602 på något sätt mellan Krampen och Näverkärret. Men jag fick ju inte uppleva det skedet. Hade nog bra gärna velat skolka.

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Stig Lagergren, Monday, September 20, 2021, 22:22 (940 dagar sedan) @ Godsgösta

För att återgå till olyckan i rubriken. Det verkar vara två Da inblandade. Urspårning eller kollision, någon som vet?

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Anders Nordebring, Tuesday, September 21, 2021, 00:17 (940 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Enligt Göteborgsposten 18/8 1974 "körde ett söderifrån kommande godståg in i ett stillastående tåg tidigt på lördagsmorgonen". Från Nässjö rekvirerades en kranvagn och trafiken omleddes eftersom en expert från Kema Nord i Stenungsund, som tillkallats på grund av att en spricka uppstått i en urspårad tankvagn lastad med vinylklorid, inte anlände förrän sent på dagen.

Vid olyckan 1973 kolliderade enligt Svenska dagbladet 11/11 1973 två godståg "norr om Krampens station". "Ett av tågen hade växlats in på ett stickspår vid Krampens station och var på väg norrut när olyckan inträffade. Godstågen drogs av vardera två lok. De främre av dessa trycktes in i varandra. Fem vagnar spårade ur."

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Stig Lagergren, Tuesday, September 21, 2021, 18:13 (939 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Enligt Göteborgsposten 18/8 1974 "körde ett söderifrån kommande godståg in i ett stillastående tåg tidigt på lördagsmorgonen". Från Nässjö rekvirerades en kranvagn och trafiken omleddes eftersom en expert från Kema Nord i Stenungsund, som tillkallats på grund av att en spricka uppstått i en urspårad tankvagn lastad med vinylklorid, inte anlände förrän sent på dagen.

Vid olyckan 1973 kolliderade enligt Svenska dagbladet 11/11 1973 två godståg "norr om Krampens station". "Ett av tågen hade växlats in på ett stickspår vid Krampens station och var på väg norrut när olyckan inträffade. Godstågen drogs av vardera två lok. De främre av dessa trycktes in i varandra. Fem vagnar spårade ur."

Tack för de uppgifterna.
Tidningsuppgifterna är ju ofta lite torftiga och ibland missvisande. Kanske någon har tillgång till uppgifter "inifrån", t.ex. inblandade lok och orsak/händelseförlopp?

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Godsgösta, Wednesday, September 22, 2021, 07:45 (939 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Enligt Göteborgsposten 18/8 1974 "körde ett söderifrån kommande godståg in i ett stillastående tåg tidigt på lördagsmorgonen". Från Nässjö rekvirerades en kranvagn och trafiken omleddes eftersom en expert från Kema Nord i Stenungsund, som tillkallats på grund av att en spricka uppstått i en urspårad tankvagn lastad med vinylklorid, inte anlände förrän sent på dagen.


Tack för de uppgifterna.
Tidningsuppgifterna är ju ofta lite torftiga och ibland missvisande. Kanske någon har tillgång till uppgifter "inifrån", t.ex. inblandade lok och orsak/händelseförlopp?

Uppgifterna förefaller sig nog stämma.
(Tack Anders Nordenbring)
Fotografen i fråga har försett mig med fler originalbilder från olyckan, men han vill inte att dessa publiceras.
Där framgår att de inblandade loken är Da 897 (Det är det som syns på bilden), samt Da 817.
817 är svårt skadat i fronten på förarsidan
Jag trodde först i min enfald att loken kommit norrifrån (att det lutande loket på bilden skulle varit det första i färdriktningen) och antingen spårat ur eller kört in i något vid infartsväxlarna på sin väg söderut men det går nog att avfärda helt.
Det är således "bakhytten" på Da 897 som gick som lok nummer två i riktning norrut vi ser på bilden.

Därvid drar jag slutsatsen att tåget har kommit på spår 2, riktning norrut och har därefter kört in i "det stillastående tåget" som då förmodligen stått med sina vagnar "ut från spår 3" och upp i backen mot Skinnskatteberg, och därefter spårat ur. (Hade det varit front/akter mot varandra hade hela lokets front varit skadat men nu är det bara förarsidan på det andra loket som inte syns i denna bild)
När loken kolliderat med vagnarna/tåget som förmodligen stod på spår tre har Da 817 och 897 spårat ur och vagnarna har "kommit ikapp" och orsakat de skador som syns på lok 897 som ligger ned på bilden.

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Stig Lagergren, Wednesday, September 22, 2021, 18:28 (938 dagar sedan) @ Godsgösta

Enligt Göteborgsposten 18/8 1974 "körde ett söderifrån kommande godståg in i ett stillastående tåg tidigt på lördagsmorgonen". Från Nässjö rekvirerades en kranvagn och trafiken omleddes eftersom en expert från Kema Nord i Stenungsund, som tillkallats på grund av att en spricka uppstått i en urspårad tankvagn lastad med vinylklorid, inte anlände förrän sent på dagen.


Tack för de uppgifterna.
Tidningsuppgifterna är ju ofta lite torftiga och ibland missvisande. Kanske någon har tillgång till uppgifter "inifrån", t.ex. inblandade lok och orsak/händelseförlopp?


Uppgifterna förefaller sig nog stämma.
(Tack Anders Nordenbring)
Fotografen i fråga har försett mig med fler originalbilder från olyckan, men han vill inte att dessa publiceras.
Där framgår att de inblandade loken är Da 897 (Det är det som syns på bilden), samt Da 817.
817 är svårt skadat i fronten på förarsidan
Jag trodde först i min enfald att loken kommit norrifrån (att det lutande loket på bilden skulle varit det första i färdriktningen) och antingen spårat ur eller kört in i något vid infartsväxlarna på sin väg söderut men det går nog att avfärda helt.
Det är således "bakhytten" på Da 897 som gick som lok nummer två i riktning norrut vi ser på bilden.

Därvid drar jag slutsatsen att tåget har kommit på spår 2, riktning norrut och har därefter kört in i "det stillastående tåget" som då förmodligen stått med sina vagnar "ut från spår 3" och upp i backen mot Skinnskatteberg, och därefter spårat ur. (Hade det varit front/akter mot varandra hade hela lokets front varit skadat men nu är det bara förarsidan på det andra loket som inte syns i denna bild)
När loken kolliderat med vagnarna/tåget som förmodligen stod på spår tre har Da 817 och 897 spårat ur och vagnarna har "kommit ikapp" och orsakat de skador som syns på lok 897 som ligger ned på bilden.

Tack Gösta för de nya uppgifterna.
Eftersom jag är en envis person vågar mig också på att fråga om det finns liknande uppgifter om den kollision som skedde i november 1973. Då var det tydligen fyra lok inblandade. Står norr om Krampens station men det måste väl ha varit inne på stationen eftersom det också nämns stickspår.

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Ola Almquist, Thursday, September 23, 2021, 03:11 (938 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Enligt TÅG-nytt var det Gxt 5257 Ånge - Eslöv som kolliderade med Ngt 7222 Hallsberg - Gävle godsbangård. 5257 ska ha dragits av Da 906 och 7222 av Du 182 med Du 354 och Ud 868 overksamma.

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Godsgösta, Thursday, September 23, 2021, 07:29 (938 dagar sedan) @ Stig Lagergren


Tack Gösta för de nya uppgifterna.
Eftersom jag är en envis person vågar mig också på att fråga om det finns liknande uppgifter om den kollision som skedde i november 1973. Då var det tydligen fyra lok inblandade. Står norr om Krampens station men det måste väl ha varit inne på stationen eftersom det också nämns stickspår.

Som Ola Almqvist redan svarat längre ned så var de inblandade loken Da 906 i södergående och Du2 182 - 354 samt Ud 868 i trp i det norrgående

Det står norr om stationen och även det förefaller sig nog stämma.
Jag pratade med en bekant som trodde att bilden jag lade upp i detta inlägg (som ju är från -74 olyckan) var 1973 års olycka.
Dennes frågeställning var då: "Är det där från olyckan strax innan viadukten 1973?"
Sammantaget kan vi väl då i stort sett misstänka att olyckan 1973 faktiskt verkar ha ägt rum på linjen upp mot viadukten över Uttersbergsvägen.

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Stig Lagergren, Thursday, September 23, 2021, 11:22 (938 dagar sedan) @ Godsgösta


Tack Gösta för de nya uppgifterna.
Eftersom jag är en envis person vågar mig också på att fråga om det finns liknande uppgifter om den kollision som skedde i november 1973. Då var det tydligen fyra lok inblandade. Står norr om Krampens station men det måste väl ha varit inne på stationen eftersom det också nämns stickspår.


Som Ola Almqvist redan svarat längre ned så var de inblandade loken Da 906 i södergående och Du2 182 - 354 samt Ud 868 i trp i det norrgående

Det står norr om stationen och även det förefaller sig nog stämma.
Jag pratade med en bekant som trodde att bilden jag lade upp i detta inlägg (som ju är från -74 olyckan) var 1973 års olycka.
Dennes frågeställning var då: "Är det där från olyckan strax innan viadukten 1973?"
Sammantaget kan vi väl då i stort sett misstänka att olyckan 1973 faktiskt verkar ha ägt rum på linjen upp mot viadukten över Uttersbergsvägen.

Tack Ola och Gösta.
Det där med stickspåret förvillar lite, men det var ju en tidningsuppgift.

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]

av Godsgösta, Thursday, September 23, 2021, 13:31 (938 dagar sedan) @ Stig Lagergren


Tack Gösta för de nya uppgifterna.
Eftersom jag är en envis person vågar mig också på att fråga om det finns liknande uppgifter om den kollision som skedde i november 1973. Då var det tydligen fyra lok inblandade. Står norr om Krampens station men det måste väl ha varit inne på stationen eftersom det också nämns stickspår.


Som Ola Almqvist redan svarat längre ned så var de inblandade loken Da 906 i södergående och Du2 182 - 354 samt Ud 868 i trp i det norrgående

Det står norr om stationen och även det förefaller sig nog stämma.
Jag pratade med en bekant som trodde att bilden jag lade upp i detta inlägg (som ju är från -74 olyckan) var 1973 års olycka.
Dennes frågeställning var då: "Är det där från olyckan strax innan viadukten 1973?"
Sammantaget kan vi väl då i stort sett misstänka att olyckan 1973 faktiskt verkar ha ägt rum på linjen upp mot viadukten över Uttersbergsvägen.


Tack Ola och Gösta.
Det där med stickspåret förvillar lite, men det var ju en tidningsuppgift.

Ja, det förvillar lite.
Särdeles då det är motstridigt uppgiften om att kollisionen skulle skett närmre viadukten som ju ligger ett par hundra meter norr om växlarna.
Ett tänkbart men högst spekulativt scenario är att det norrgående tåget tagits in på sidan, det vill säga spår 3 för att stanna för möte, men inte fått stopp vid mellansignalen utan fortsatt ut på linjen och kolliderat med det södergående tåget som skulle kunna stått vid infarten. Har dock inget belägg för detta utan bara en ren spekulation för att få med det som i tidningen anges som "stickspår".
Jag tror att vi helt sonika får lämna det öppet vad som hände då mer fakta inte finnes till hands. :)

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]. "Norr om"?

av Leif B, Thursday, September 23, 2021, 18:58 (937 dagar sedan) @ Godsgösta


Tack Gösta för de nya uppgifterna.
Eftersom jag är en envis person vågar mig också på att fråga om det finns liknande uppgifter om den kollision som skedde i november 1973. Då var det tydligen fyra lok inblandade. Står norr om Krampens station men det måste väl ha varit inne på stationen eftersom det också nämns stickspår.


Som Ola Almqvist redan svarat längre ned så var de inblandade loken Da 906 i södergående och Du2 182 - 354 samt Ud 868 i trp i det norrgående

Det står norr om stationen och även det förefaller sig nog stämma.
Jag pratade med en bekant som trodde att bilden jag lade upp i detta inlägg (som ju är från -74 olyckan) var 1973 års olycka.
Dennes frågeställning var då: "Är det där från olyckan strax innan viadukten 1973?"
Sammantaget kan vi väl då i stort sett misstänka att olyckan 1973 faktiskt verkar ha ägt rum på linjen upp mot viadukten över Uttersbergsvägen.


Tack Ola och Gösta.
Det där med stickspåret förvillar lite, men det var ju en tidningsuppgift.


Ja, det förvillar lite.
Särdeles då det är motstridigt uppgiften om att kollisionen skulle skett närmre viadukten som ju ligger ett par hundra meter norr om växlarna.
Ett tänkbart men högst spekulativt scenario är att det norrgående tåget tagits in på sidan, det vill säga spår 3 för att stanna för möte, men inte fått stopp vid mellansignalen utan fortsatt ut på linjen och kolliderat med det södergående tåget som skulle kunna stått vid infarten. Har dock inget belägg för detta utan bara en ren spekulation för att få med det som i tidningen anges som "stickspår".
Jag tror att vi helt sonika får lämna det öppet vad som hände då mer fakta inte finnes till hands. :)

Även "Norr om stationen" är ju en tidningsuppgift, så det kan nog minst lika gärna betyda "norr om stationshuset", som "norr om stationsgränsen enlig SÄO:s definition".

/funderar
Leif

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]. "Norr om"?

av Stig Lagergren, Thursday, September 23, 2021, 19:52 (937 dagar sedan) @ Leif B


Tack Gösta för de nya uppgifterna.
Eftersom jag är en envis person vågar mig också på att fråga om det finns liknande uppgifter om den kollision som skedde i november 1973. Då var det tydligen fyra lok inblandade. Står norr om Krampens station men det måste väl ha varit inne på stationen eftersom det också nämns stickspår.


Som Ola Almqvist redan svarat längre ned så var de inblandade loken Da 906 i södergående och Du2 182 - 354 samt Ud 868 i trp i det norrgående

Det står norr om stationen och även det förefaller sig nog stämma.
Jag pratade med en bekant som trodde att bilden jag lade upp i detta inlägg (som ju är från -74 olyckan) var 1973 års olycka.
Dennes frågeställning var då: "Är det där från olyckan strax innan viadukten 1973?"
Sammantaget kan vi väl då i stort sett misstänka att olyckan 1973 faktiskt verkar ha ägt rum på linjen upp mot viadukten över Uttersbergsvägen.


Tack Ola och Gösta.
Det där med stickspåret förvillar lite, men det var ju en tidningsuppgift.


Ja, det förvillar lite.
Särdeles då det är motstridigt uppgiften om att kollisionen skulle skett närmre viadukten som ju ligger ett par hundra meter norr om växlarna.
Ett tänkbart men högst spekulativt scenario är att det norrgående tåget tagits in på sidan, det vill säga spår 3 för att stanna för möte, men inte fått stopp vid mellansignalen utan fortsatt ut på linjen och kolliderat med det södergående tåget som skulle kunna stått vid infarten. Har dock inget belägg för detta utan bara en ren spekulation för att få med det som i tidningen anges som "stickspår".
Jag tror att vi helt sonika får lämna det öppet vad som hände då mer fakta inte finnes till hands. :)


Även "Norr om stationen" är ju en tidningsuppgift, så det kan nog minst lika gärna betyda "norr om stationshuset", som "norr om stationsgränsen enlig SÄO:s definition".

/funderar
Leif

Det var min tanke också. Och avståndet från växeln till viadukten är betydligt mer än 200 m så om kollisionen inträffade vid infarten så var det en bra bit från viadukten.
Men relativt säker källa säger ju att det var på linjen norr om stationen.

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]. "Norr om"?

av Godsgösta, Friday, September 24, 2021, 07:48 (937 dagar sedan) @ Stig Lagergren


Tack Gösta för de nya uppgifterna.
Eftersom jag är en envis person vågar mig också på att fråga om det finns liknande uppgifter om den kollision som skedde i november 1973. Då var det tydligen fyra lok inblandade. Står norr om Krampens station men det måste väl ha varit inne på stationen eftersom det också nämns stickspår.


Som Ola Almqvist redan svarat längre ned så var de inblandade loken Da 906 i södergående och Du2 182 - 354 samt Ud 868 i trp i det norrgående

Det står norr om stationen och även det förefaller sig nog stämma.
Jag pratade med en bekant som trodde att bilden jag lade upp i detta inlägg (som ju är från -74 olyckan) var 1973 års olycka.
Dennes frågeställning var då: "Är det där från olyckan strax innan viadukten 1973?"
Sammantaget kan vi väl då i stort sett misstänka att olyckan 1973 faktiskt verkar ha ägt rum på linjen upp mot viadukten över Uttersbergsvägen.


Tack Ola och Gösta.
Det där med stickspåret förvillar lite, men det var ju en tidningsuppgift.


Ja, det förvillar lite.
Särdeles då det är motstridigt uppgiften om att kollisionen skulle skett närmre viadukten som ju ligger ett par hundra meter norr om växlarna.
Ett tänkbart men högst spekulativt scenario är att det norrgående tåget tagits in på sidan, det vill säga spår 3 för att stanna för möte, men inte fått stopp vid mellansignalen utan fortsatt ut på linjen och kolliderat med det södergående tåget som skulle kunna stått vid infarten. Har dock inget belägg för detta utan bara en ren spekulation för att få med det som i tidningen anges som "stickspår".
Jag tror att vi helt sonika får lämna det öppet vad som hände då mer fakta inte finnes till hands. :)


Även "Norr om stationen" är ju en tidningsuppgift, så det kan nog minst lika gärna betyda "norr om stationshuset", som "norr om stationsgränsen enlig SÄO:s definition".

/funderar
Leif


Det var min tanke också. Och avståndet från växeln till viadukten är betydligt mer än 200 m så om kollisionen inträffade vid infarten så var det en bra bit från viadukten.
Men relativt säker källa säger ju att det var på linjen norr om stationen.

Ni kan vara på rätt spår. Återstår att se om mer uppgifter går att få fram.
Inte det enklaste så här 48 år efteråt :)

Tågolycka i Krampen 70-tal [bild]. "Norr om"?

av Stefan J, Friday, September 24, 2021, 13:16 (937 dagar sedan) @ Godsgösta

Tidigt 80-tal samtalade jag med en lokförarkollega som varit med i en kollision i Krampen. Nu är detta samtal länge sedan men jag minns att han berättade att han åkte biträde på ett norrgående godståg som togs in på sidan i Krampen. Tåget stannade vid utfartssignalen (idag mellansignal) och man inväntade ett mötande tåg. Enligt kollegan ska sedan föraren, oklart om även biträdet (han som berättade detta) uppfattat att utfarten gick om till "kör". Föraren satte tåget i rörelse och kort därefter kolliderade det med ett södergående godståg. Kollegan berättade att förödelsen var stor men att både han och föraren klarade sig med varierande blessyrer.

Detta är alltså vad jag minns av ett samtal kollegor emellan för länge sedan, minnet kan svikta och uppgifterna likaså.