Enligt Göteborgsposten 18/8 1974 "körde ett söderifrån kommande godståg in i ett stillastående tåg tidigt på lördagsmorgonen". Från Nässjö rekvirerades en kranvagn och trafiken omleddes eftersom en expert från Kema Nord i Stenungsund, som tillkallats på grund av att en spricka uppstått i en urspårad tankvagn lastad med vinylklorid, inte anlände förrän sent på dagen.
Tack för de uppgifterna.
Tidningsuppgifterna är ju ofta lite torftiga och ibland missvisande. Kanske någon har tillgång till uppgifter "inifrån", t.ex. inblandade lok och orsak/händelseförlopp?
Uppgifterna förefaller sig nog stämma.
(Tack Anders Nordenbring)
Fotografen i fråga har försett mig med fler originalbilder från olyckan, men han vill inte att dessa publiceras.
Där framgår att de inblandade loken är Da 897 (Det är det som syns på bilden), samt Da 817.
817 är svårt skadat i fronten på förarsidan
Jag trodde först i min enfald att loken kommit norrifrån (att det lutande loket på bilden skulle varit det första i färdriktningen) och antingen spårat ur eller kört in i något vid infartsväxlarna på sin väg söderut men det går nog att avfärda helt.
Det är således "bakhytten" på Da 897 som gick som lok nummer två i riktning norrut vi ser på bilden.
Därvid drar jag slutsatsen att tåget har kommit på spår 2, riktning norrut och har därefter kört in i "det stillastående tåget" som då förmodligen stått med sina vagnar "ut från spår 3" och upp i backen mot Skinnskatteberg, och därefter spårat ur. (Hade det varit front/akter mot varandra hade hela lokets front varit skadat men nu är det bara förarsidan på det andra loket som inte syns i denna bild)
När loken kolliderat med vagnarna/tåget som förmodligen stod på spår tre har Da 817 och 897 spårat ur och vagnarna har "kommit ikapp" och orsakat de skador som syns på lok 897 som ligger ned på bilden.