Vindkraft i Örtofta (Järnväg allmänt)

av goran.tidstam@telia.com, Monday, September 20, 2021, 19:29 (921 dagar sedan)

[image]
Hej
Hittade denna bild på nätet (från Lunds universitetsbiblioteks bildsamlingar) det är utfarten mot söder från Örtofta.
När revs denna vindsnurra?
Vad hade den för funktion?
Jag har funderat på pump, men det syns ingen tank att pumpa upp vattnet till. Utan tank går det bara att tanka ångloken med vatten när det blåser?
Bilden måste vara tagen efter 1904 (dubbelspår) men före 1933 (inte elektrifierad)

Vindkraft i Örtofta

av Henrik H, Monday, September 20, 2021, 19:53 (921 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Hej Göran
En ren spekulation, kan den tillhöra sockerbruket kanske, som behöver mkt vatten från ån till sina processer
Mvh Henrik

Vindkraft i Örtofta

av goran.tidstam@telia.com, Monday, September 20, 2021, 19:57 (921 dagar sedan) @ Henrik H

Tveksam till den funktionen, ligger geografiskt fel.

Vindkraft i Örtofta

av Anders Sandgren, Monday, September 20, 2021, 21:47 (921 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Tveksam till den funktionen, ligger geografiskt fel.

Egentligen inte. Läget är vid Braån och man vill nog gärna ha sugledningen så kort som möjligt. Redan där SJ-vattentornet ligger är det längre till Braån.

Vindkraft i Örtofta

av ufo, Saturday, September 25, 2021, 09:37 (916 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Hej,

det är kanske lite petigt, men ån heter Bråån. Det är ett av biflödena till Kävlingeån. De möts strax efter bron på Kävlingespåret.

Bråån är lätt att förväxla med Braån som rinner genom Teckomatorp och Billeberga, för att möta Saxån vid Häljarp. Braån är nog mest känd för miljöskandalen på BT-kemi.

Nog om detta, tillbaka till Örtofta.

/Ulf A.

Vindkraft i Örtofta

av goran.tidstam@telia.com, Sunday, September 26, 2021, 19:30 (915 dagar sedan) @ ufo

Kuriosa om Bråån.
Ån hade ett annat utlopp i Kävlingeån innan stambanan byggdes. Det nuvarande utloppet fick Bråån genom att bl a fångar grävde ett nytt lopp för ån. På så sätt slapp stambanan korsa ån. Gamla örtoftabor kallade den delen av ån för jordkanalen.

Vindkraft i Örtofta

av Stefan Skoglund, Monday, September 27, 2021, 10:54 (914 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Kuriosa om Bråån.
Ån hade ett annat utlopp i Kävlingeån innan stambanan byggdes. Det nuvarande utloppet fick Bråån genom att bl a fångar grävde ett nytt lopp för ån. På så sätt slapp stambanan korsa ån. Gamla örtoftabor kallade den delen av ån för jordkanalen.

Sjunkhål ?

Hur vanligt är det att där vägar/järnvägar/gator korsar gamla igenfyllda åar (en sådan här omdragning) , att marken efter många år säckar ihop.

1981 eller så blev det ett sjunkhål i Stenstorp där den gatan korsade åns gamla lopp.

Den raka sträckningen för ån i den bilden är inte naturlig.

en annan förstorning

Det är skolgatan från korsningen med Prästgatan och ner till ån där det bildades ett slukhål på ett ungefär 2/3 av sträckan mot ån.

Vindkraft i Örtofta

av mormorsgruvan, Monday, September 27, 2021, 17:23 (914 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Det gäller inte bara igenfyllda åar utan även delvis igenfyllda sjöar. Banvallsras inträffade år 1894 vid ballingslöfs och ottarpssjöarna i Skåne.

Vindkraft i Örtofta

av goran.tidstam@telia.com, Monday, September 20, 2021, 21:07 (921 dagar sedan) @ Peter A

Hej
Kan det ha något med godsmagasinet att göra, det ligger alldeles bredvid

Vindkraft i Örtofta

av mormorsgruvan, Tuesday, September 21, 2021, 09:01 (920 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Vindkraftverket levererade ström till belysning åren 1910 - 1916.

Vindkraft i Örtofta

av Thomas Tell, Monday, September 20, 2021, 23:58 (921 dagar sedan) @ Peter A

Vattentornet ligger lite bakom fotografen. På denna bild syns både tornet, med egen vindsnurra och visad vindsnurra. En gissning är att den avbildade södra vidnsnurran pumpar från ån fram till vattentornet, och tornets egen upp i tornet.

Bangårdskiss från senare år med vattentorn (4).

"Denna bild" kan ju vara tagen vid samma tillfälle som ursprungsbilden men något senare m h t skuggor.
/tell

Vindkraft i Örtofta

av Anders Järvenpää, Monday, September 20, 2021, 20:08 (921 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Det förefaller finnas minst 4 och möjligen 6 isolatorer på kåkens gavel och en stolpledning som går fram till kåken. Varför behövs så många telefonlinjer till ett pumphus? Kan det vara frågan om starkström? Kan det vara frågan om två pumpar: dels vindpumpen och dels en eldriven pump? Kan det alternativt vara frågan om ett vindkraftverk för belysningsändamål som även lagrade ström i ett stationärt ackumulatorbatteri för vindlösa tider med tanke på att kåken inte är alldeles liten?

Vindkraft i Örtofta

av goran.tidstam@telia.com, Monday, September 20, 2021, 21:07 (921 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Hej
Kan det ha något med godsmagasinet att göra, det ligger alldeles bredvid

Vindkraft i Örtofta

av Anders Sandgren, Monday, September 20, 2021, 21:50 (921 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

[image]
Hej
Hittade denna bild på nätet (från Lunds universitetsbiblioteks bildsamlingar) det är utfarten mot söder från Örtofta.
När revs denna vindsnurra?
Vad hade den för funktion?
Jag har funderat på pump, men det syns ingen tank att pumpa upp vattnet till. Utan tank går det bara att tanka ångloken med vatten när det blåser?
Bilden måste vara tagen efter 1904 (dubbelspår) men före 1933 (inte elektrifierad)

Vagnen vid godsmagasinet är intressant. Den verka plåtklädd med svängda sidor. En gammal postvagn som blivit bangårdsvagn.

Vindkraft i Örtofta

av Anders Olsson2, Tuesday, September 21, 2021, 07:21 (920 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Vindkraftverket producerade el till stationen. Det finns med i banavdelningensa berättelser från 1910-talet. (Finns på samlingsportalen. Örtofta var en av ganska få stationer med den lösningen. Slopades troligen på 1920-talet när elnätet byggts ut. Bilden är tidigast från 1906 när banan mot Kävlinge öppnades.(den som går över bron till höger).

Vindkraft i Örtofta

av goran.tidstam@telia.com, Tuesday, September 21, 2021, 07:37 (920 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Mycket intressant - tack för informationen

Vindkraft i Örtofta

av mormorsgruvan, Tuesday, September 21, 2021, 15:45 (920 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Slopades år 1916 när elnätet byggdes ut.

Vindkraft i Örtofta

av Per Ljungberg, Wednesday, September 22, 2021, 09:47 (919 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Sannolikt genererade vindkraftverket likström. Kan vara så att man genom att reglera propellerdelarna kunde man styra generatorns varvtal så att spänningen kunde hållas ganska konstant oberoende av vindstyrka och belastning i nätet.

Vindkraft i Örtofta -- likström

av Anders Järvenpää, Wednesday, September 22, 2021, 12:50 (919 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det var mycket sannolikt frågan om likström i kombination med ett ackumulatorbatteri eftersom man säkerligen ville ha lyse även efter att vinden hade mojnat.

Det finns en mycket intressant artikel med rubriken Wind-Driven Generators for Remote Repeater Stations som behandlar små vindkraftverk i telekommunikationssammanhang av H. Hawke med början på sidan 81 i oktobernumret 1940 av The Telecommunication Journal of Australia utgiven av The Postal Electrical Society of Victoria i Melbourne.

Vindkraft i Örtofta - vagnen på Kävlingespåret

av B.S., Tuesday, September 21, 2021, 10:31 (920 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Underbar bild!

Jag funderar lite över godsvagnen som står på Kävlingespåret till höger. Den verkar stå vid någon form av ramp för lassning eller lossning. Kilen mellan stambanan, banan mot Kävlinge och ån innehåller idag bara sly, fanns där något förr som krävde järnvägstransport?

Vindkraft i Örtofta - vagnen på Kävlingespåret

av goran.tidstam@telia.com, Tuesday, September 21, 2021, 13:00 (920 dagar sedan) @ B.S.

Jag bodde i Örtofta sedan början av 1950-talet, och har inget minne av något som lastades/lossades där. Det som syns till höger om vagnen är väl bara en skugga.

Vindkraft i Örtofta - vagnen på Kävlingespåret

av K Lemming, Tuesday, September 21, 2021, 14:56 (920 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Men till vänster om vagnen ser där ut att möjligen vara någon form av ramp.

vagnen, rampen

av mormorsgruvan, Tuesday, September 21, 2021, 15:44 (920 dagar sedan) @ K Lemming

Är det möjligtvis en ramp ned till Kävlingeån. Avståndet mellan vagnen och Kävlingeån är mycket kort. Gick det pråmtrafik på Kävlingeån som finns i bakgrunden(ån till höger är Bråån). Håstadsmölla som malde mjöl fanns cirka 300 meter nedströms !

vagnen, rampen

av Bengt Löfgren, Tuesday, September 21, 2021, 16:39 (920 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Är det möjligtvis en ramp ned till Kävlingeån. Avståndet mellan vagnen och Kävlingeån är mycket kort. Gick det pråmtrafik på Kävlingeån som finns i bakgrunden(ån till höger är Bråån). Håstadsmölla som malde mjöl fanns cirka 300 meter nedströms !

Flygbild från 1957 att fundera över, särskilt vad är det ljusa alldeles norr om järnvägen och öster om ån:
Flygbild

vagnen, rampen

av goran.tidstam@telia.com, Tuesday, September 21, 2021, 17:50 (920 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Kan det ha något med broombyggnad att göra?

vagnen, rampen

av goran.tidstam@telia.com, Wednesday, September 22, 2021, 08:12 (919 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Stambanans bro byggdes om 1954. Troligen spår av trafik vid ombyggnaden som syns

En annan järnväg?

av Bobo L, Wednesday, September 22, 2021, 16:23 (919 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Är det möjligtvis en ramp ned till Kävlingeån. Avståndet mellan vagnen och Kävlingeån är mycket kort. Gick det pråmtrafik på Kävlingeån som finns i bakgrunden(ån till höger är Bråån). Håstadsmölla som malde mjöl fanns cirka 300 meter nedströms !


Flygbild från 1957 att fundera över, särskilt vad är det ljusa alldeles norr om järnvägen och öster om ån:
Flygbild


Tack för flygbildslänken!

Om man följer stambanans västra/norra sida ("ovansidan") vidare norrut mot Falköping så finns något som ser ut som resterna av en riven järnväg. Den här länken leder till norra bangårdsänden där banvallen är väl synlig.

Banvallen korsar sedan (under?) stambanan och fortsätter sedan i en vid båge mot öster och sedan söderut.

Vad var detta för järnväg?


https://kartbild.com/#17/55.78183/13.25131/0x4

En annan järnväg?

av K Lemming, Wednesday, September 22, 2021, 16:40 (919 dagar sedan) @ Bobo L

Är det möjligtvis en ramp ned till Kävlingeån. Avståndet mellan vagnen och Kävlingeån är mycket kort. Gick det pråmtrafik på Kävlingeån som finns i bakgrunden(ån till höger är Bråån). Håstadsmölla som malde mjöl fanns cirka 300 meter nedströms !


Flygbild från 1957 att fundera över, särskilt vad är det ljusa alldeles norr om järnvägen och öster om ån:
Flygbild

Tack för flygbildslänken!

Om man följer stambanans västra/norra sida ("ovansidan") vidare norrut mot Falköping så finns något som ser ut som resterna av en riven järnväg. Den här länken leder till norra bangårdsänden där banvallen är väl synlig.

Banvallen korsar sedan (under?) stambanan och fortsätter sedan i en vid båge mot öster och sedan söderut.

Vad var detta för järnväg?


https://kartbild.com/#17/55.78183/13.25131/0x4

Mot Falköping????? :-|

Det du ser är LKSJ's fortsatta sträckning mot Harlösa och Sjöbo som passerar under stambanan.

En annan järnväg?

av Bobo L, Wednesday, September 22, 2021, 17:17 (919 dagar sedan) @ K Lemming

Det du ser är LKSJ's fortsatta sträckning mot Harlösa och Sjöbo som passerar under stambanan.

LKSJ?

Aha! Lidköping-Kinnekulle-Stenstorps Järnväg!

En annan järnväg?

av goran.tidstam@telia.com, Wednesday, September 22, 2021, 17:33 (919 dagar sedan) @ Bobo L

Nej
Landskrona - Kävlinge - Sjöbo Järnväg

En annan järnväg?

av Olof W, Wednesday, September 22, 2021, 18:15 (919 dagar sedan) @ K Lemming

Om man följer stambanans västra/norra sida ("ovansidan") vidare norrut mot Falköping så finns något som ser ut som resterna av en riven järnväg. Den här länken leder till norra bangårdsänden där banvallen är väl synlig.

Mot Falköping????? :-|

Ja det stämmer ju fastän det tar en stund innan polletten trillar ned. Södra stambanan gick mellan Malmö och Falköping och alltså är norrut mot Falköping.

/Olof

En annan järnväg?

av K Lemming, Wednesday, September 22, 2021, 22:54 (919 dagar sedan) @ Olof W

Om man följer stambanans västra/norra sida ("ovansidan") vidare norrut mot Falköping så finns något som ser ut som resterna av en riven järnväg. Den här länken leder till norra bangårdsänden där banvallen är väl synlig.

Mot Falköping????? :-|


Ja det stämmer ju fastän det tar en stund innan polletten trillar ned. Södra stambanan gick mellan Malmö och Falköping och alltså är norrut mot Falköping.

/Olof

Tack för att du fick min pollett att trilla ner, hade inte en tanke på det. När ändrades det till nuvarande sträcka som benämns SSB?

OT: Motorvägsstump?

av Christer Nyqvist, Wednesday, September 22, 2021, 17:19 (919 dagar sedan) @ Bobo L

Dessutom en ojärnvägsfråga: Vad är det ljusa strecket som löper genom landskapet på följande bild?

En snutt färdigbyggd motorväg. Bocka i och ur rutan "karta" uppe till höger. Kartbild.

Vindkraft i Örtofta - vagnen på Kävlingespåret

av Jöran Johansson, Tuesday, September 21, 2021, 18:31 (920 dagar sedan) @ K Lemming

Men till vänster om vagnen ser där ut att möjligen vara någon form av ramp.

Jag tycker det ser ut som en landgång av plankor på bockar av trä, avsedd för trafik med skottkärra.

Vindkraft i Örtofta - vagnen på Kävlingespåret

av K Lemming, Tuesday, September 21, 2021, 22:42 (920 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Men till vänster om vagnen ser där ut att möjligen vara någon form av ramp.


Jag tycker det ser ut som en landgång av plankor på bockar av trä, avsedd för trafik med skottkärra.

Ja ramp var väl kanske inte ett så väl valt ord, men ser också det som plankor på bockar av trä. Men vart kan dom leda, ner mot ån iaf men vad kan där finnas, brygga? Och vad kan tänkas lossas/lastas?

Vindkraft i Örtofta - vagnen på Kävlingespåret

av mormorsgruvan, Wednesday, September 22, 2021, 08:11 (919 dagar sedan) @ K Lemming

Håstadsmölla var en av de stora kvarnarna i Skåne, med 10 par stenar !
En stor del av säden och mjölet transporterades förmodligen med järnväg !

Vindkraft i Örtofta - vagnen på Kävlingespåret

av Anders Olsson2, Wednesday, September 22, 2021, 09:40 (919 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag tror inte på Håstadsmölla. Möllan låg söder om Kävlingeån. Tittar man på Häradsekomomiska kartan som är från samma tid som bilden finns en väg från möllan som på bro korsar ån och fortsätter och korsar spåret mot Kävlinge. Det borde vara vid denna korsning man skulle ha lastplatsen- Att i väglöst och sluttande område flytta lasten närmare Örtofta vore korkat. Men på samma sida om ån som Kä'vlingespåret fanns Pråmhuset. Kanske fanns det bågot som kom med pråm dit som kunde lastas över till järnväg.

Vindkraft i Örtofta - vagnen på Kävlingespåret

av mormorsgruvan, Wednesday, September 22, 2021, 17:17 (919 dagar sedan) @ Anders Olsson2

Mjöllastningen i Örtofta var 335 ton år 1924, men år 1929 var mjöllastningen <175 ton i Örtofta, men 730 ton i Lilla Harrie.
Inget tegelbruk, verkstad eller mejeri fanns väl i närheten. Fisk från Vombsjön är väl inte troligt.

Vindkraft i Örtofta - vagnen på Kävlingespåret

av goran.tidstam@telia.com, Wednesday, September 22, 2021, 17:38 (919 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Lilla Harrie har en stor valskvarn som fortfarande är i drift

Beträffande rampen: Kan det vara så enkelt att man använde "dalen" mellan stambanan och Kävlingespåret som sopstation och tömde aska mm. där

Det verkar inte vara något lok vid vagnen, hade Örtofta eget lok för växling mm.? I varje fall har det mig veterligen aldrig funnits något lokstall i Örtofta

Vindkraft i Örtofta - vagnen på Kävlingespåret

av mormorsgruvan, Wednesday, September 22, 2021, 18:15 (919 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Sopor och aska borde transporteras med en I-vagn och inte med en G-vagn.
Jag tror att sopor och aska användes till utfyllnader i Malmö. Där godsbangården nu finns var förr en del av Öresund.
Bajs gick till Åkarp, där det tillverkades pudrett !
Frågan är varifrån kom mjölet som lastades i Örtofta ?

Vindkraft i Örtofta - vagnen på Kävlingespåret

av Anders Olsson2, Thursday, September 23, 2021, 08:57 (918 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Historiskt sett har det funnits många kvarnar längs ån. Förutom Håstadsmölla och Lilla Harrie som jag tror är relativt modern (startad efter 1900)m så fanns Vadmöllan (som även bedrev bryggeriverksamhet) och Krutmöllan. Men om kvarnarna låg längs sträckan Lrtofta-Kävlinge fanns ju tre mellanstationer att lasta vid. Knappast intressant att lasta på prån och dra uppströms för att lasta i Örtofta. Verkstaden soom fanns låg i Lilla Harrie med tom intill spåret.

Pråmtrafik på kävlingeån

av mormorsgruvan, Sunday, June 04, 2023, 15:00 (299 dagar sedan) @ K Lemming

Vid bygget av råsockerbruket i Örtofta transporterades grus i pråm från Getinge på Kävlingeån.
Det var omkring en miljon tegelstenar som skulle muras.

Vindkraft i Örtofta - högupplöst bild

av B.S., Wednesday, September 22, 2021, 13:19 (919 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

På den här länken kan man se bilden högupplöst och zooma en hel del. Kvaliteten är verkligen makalös!

Bland annat kan man se att rampen till godsvagnen till höger i bild ser ut att ha räler på sig, kanske någon form av trallspår.

Även övriga detaljer på bilden syns tydligt. I alla fall jag imponeras av hur snyggt och prydligt allting är.

Vindkraft i Örtofta - högupplöst bild

av Bobo L, Wednesday, September 22, 2021, 16:03 (919 dagar sedan) @ B.S.

På den här länken kan man se bilden högupplöst och zooma en hel del. Kvaliteten är verkligen makalös!

Bland annat kan man se att rampen till godsvagnen till höger i bild ser ut att ha räler på sig, kanske någon form av trallspår.

Även övriga detaljer på bilden syns tydligt. I alla fall jag imponeras av hur snyggt och prydligt allting är.


**DUNS**
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


**kravlar upp**
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Määän jösses!! VILKEN bild!! Jag satt i en halvtimme och tittade och glömde bort att andas under tiden! Kaffet hann ju kallna helt!


Jag klarar inte riktigt att läsa det invalsade namnet på stålverket som syns i livet på rälerna på rampen. Nån som ser bättre?

Vindkraft i Örtofta - högupplöst bild

av Thomas Tell, Thursday, September 23, 2021, 17:09 (918 dagar sedan) @ Bobo L

En glasplåt på 30 x 40 cm ger lite detaljer, speciellt om den är högupplöst.
/tell

Vindkraft i Örtofta - högupplöst bild

av Stefan Olsson, Thursday, September 23, 2021, 09:02 (918 dagar sedan) @ B.S.

Rampen tycks vara så rejält byggd att den måste vara permanent. Till vänster om vindmöllehuset ser man någon form av träspont som är uppsatt nere i kilen. Något slags förråd/upplagsplats för större föremål?