Danmark 1971, 7 bilder (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Tuesday, September 21, 2021, 08:10 (920 dagar sedan)

Okänt var bilderna är tagna, bilderna är visade i den ordning de är tagna.
Bild 5 är tagen bakåt i sista vagnen på bron över Lilla bält.

[img]images/uploaded/2021092106054161497635d0e21.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202109210605596149764708f00.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2021092106061661497658a4cb1.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2021092106063361497669aa885.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202109210606506149767a4db02.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2021092106070561497689d1958.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202109210607206149769828e96.jpg[/img]

Danmark 1971, 7 bilder

av Jørgen Schwartz, Tuesday, September 21, 2021, 10:16 (920 dagar sedan) @ Ulfe

Billede 1, 2 og 3 er taget i Roskilde. 6 og 7 er taget på Frederikshavn gamle station. Billede 4 af Lillebæltsbroen er taget fra Jylland mod Fyn. Billede 3 er måske taget i Odense, men er ikke sikker.

Fine billeder!

Mvh Jørgen

Danmark 1971, 7 bilder

av Ulfe, Tuesday, September 21, 2021, 10:58 (919 dagar sedan) @ Jørgen Schwartz

Tack för svar! Snyggt med de bredare fönstren i fronten på Mz tycker jag, de Tmz vi har i Sverige har inte dessa fönster. hälsar Ulf.

Danmark 1971, 7 bilder

av tobbe, Tuesday, September 21, 2021, 22:03 (919 dagar sedan) @ Ulfe

Betr. Mz 1419 tillhörde väl serie 2? Det byggdes ju 4 serier av Mz varav de 2 sista serierna hade s.k. tunnelmotorer med extra ventilationsgaller och lokkorgarna skilde sig markant mot de 2 första i utseende och dess motorer var ju betydligt kraftigare. Tyvärr drabbades serie 3 av en mängd driftstörningar och bränder och slopades av RAILLION successivt vad jag läst och sett i bl.a. filmen om Nohabdieslar. Serie 4 däremot klarade sig bättre och rullade lite längre. Mo-dieselmotorvagnarna var en upplevelse att se och åka med på bl.a. "Kystbanen" Helsingör - Köpenhamn på 1970-talets första hälft.
tobbe

Danmark 1971, 7 bilder

av Jørgen Schwartz, Wednesday, September 22, 2021, 22:19 (918 dagar sedan) @ tobbe

Betr. Mz 1419 tillhörde väl serie 2? Det byggdes ju 4 serier av Mz varav de 2 sista serierna hade s.k. tunnelmotorer med extra ventilationsgaller och lokkorgarna skilde sig markant mot de 2 första i utseende och dess motorer var ju betydligt kraftigare. Tyvärr drabbades serie 3 av en mängd driftstörningar och bränder och slopades av RAILLION successivt vad jag läst och sett i bl.a. filmen om Nohabdieslar. Serie 4 däremot klarade sig bättre och rullade lite längre. Mo-dieselmotorvagnarna var en upplevelse att se och åka med på bl.a. "Kystbanen" Helsingör - Köpenhamn på 1970-talets första hälft.
tobbe

MZ 1419 er ganske rigtigt en serie 2 MZ. Serie 1 er 1401-1410, serie 2 er 1411-1426, serie 3 er 1427-1446 og serie 4 er 1447-1461. Det er mest serie 4 som adskiller sig i udseende fra de andre serier. Serie 3 var ikke ramt brande, men 2 stk. serie 4 (1447 og 1455) blev ramt af brande. Da DSB Gods blev til Railion i juni 2001 fulgte 7 MZ serie 2 og 13 MZ serie 4 med over i det nye selskab. Et antal serie 1 og 2 blev indlejet fra DSB i en kortere periode. MZ serie 3 blev udrangeret/slopat efter Storebæltforbindelsen blev åbnet i 1997. MZ serie 3 har således aldrig kørt for Railion. Links til de forskellige MZ serier på [link=https://www.jernbanen.dk]www.jernbanen.dk[/link]: [link=https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MZ&typenr=1]MZ serie 1[/link], [link=https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MZ&typenr=2]MZ serie 2[/link], [link=https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MZ&typenr=3]MZ serie 3[/link] og [link=https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MZ&typenr=4]MZ serie 4[/link].

Mvh Jørgen

Danmark 1971, 7 bilder

av tobbe, Thursday, September 23, 2021, 18:35 (917 dagar sedan) @ Jørgen Schwartz

Tack för informationen. Hade inte tillgång till danska DLM-böcker av senare årgång.
tobbe