Jämten, sammansättning (Tidtabeller)

av 3030, Wednesday, September 22, 2021, 15:01 (945 dagar sedan)

På den utmärkta sidan www.ekeving.se hittar man en sammansättningsplan från 12/5 1968 https://www.ekeving.se/hi/SJdok/npl/1968_1_smsN.pdf

Då hade tåget Jämten slutat att gå under detta namn. Någon som har tillgång till någon tidigare sammansättningsplan som visar hur tåget såg ut? Fanns servering ombord? Ambulerande eller ”BYFFÉ”-vagn eller.. ?

Jämten, sammansättning

av 3030, Wednesday, September 22, 2021, 18:44 (945 dagar sedan) @ 3030

En egen hypotes är ju att Jämten bör ha varit väldigt lik efterföljaren (korrekt?) Östersundaren
som på sträckan Åg-Ös bestod av:
Lok, Bo1, Bo1, Bo5b, B1c, ABo3

Jämten, sammansättning

av Lars-Göran Eriksson, Wednesday, September 22, 2021, 19:15 (945 dagar sedan) @ 3030

Jag har inte tillgång till någon sammansättningsplan, men jag har kollat Sveriges Kommunikationer från 1961 t o m 1967.
1961 September tillkommer ”Jämten” X 95 Östersund-Stockholm via Krylbo,
Byffévagn medfördes hela sträckan.
Sittvagn(ar) 1,2 kl Östersund-Krylbo-Mjölby-Malmö.
1962 sommar går Restaurangvagn Östersund-Stockholm, även den/de direkta sittvagnen Östersund-Malmö, med tillägget att den/de går till Trelleborg fr o m 1/6
1963-64 ingen förändring
1965 ändras tågnumret till X81
1966 går tåg 81 över Ockelbo-Gävle och Malmövagnarna går i tåg 765 från Gävle via Krylbo-Mjölby till Malmö.
1967 samma som ovan, med skillnaden att Restaurangen blir Barvagn Östersund-Stockholm.
1968 försvinner ”Jämten” och morgontåget fr Östersund får namnet ”Östersundaren” och går från Ånge ihopslagen med ”Nordpilen” tåg 93.

Jämten, sammansättning

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, September 22, 2021, 21:06 (945 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

1967 samma som ovan, med skillnaden att Restaurangen blir Barvagn Östersund-Stockholm.

Vad är/var en 'barvagn'?

Restaurang-, byffé- och cafévagnar känner jag till, men inte denna benämning.

/TKO

Jämten, sammansättning

av Lars-Göran Eriksson, Wednesday, September 22, 2021, 21:27 (945 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag är inte säker, men det byggdes om en del Kafévagnar, t ex Bo8cm till RB4, Bo8cs till RB5
och B08cs 2937 till RB6.
Byffévagn RBo11 till RB3.

Det blev modernare inredning, lite "barliknande" det kan ha varit någon av de uppräknade, men som sagt det är en gissning.

Jämten, sammansättning

av Lars-Göran Eriksson, Saturday, September 25, 2021, 21:32 (942 dagar sedan) @ 3030

Jag hittade en sammansättningsplan för P/St 95 Östersund-Ånge-Stockholm, gällande från 1 november 1956.
Lok
F5 Rg1 Östersund-Stockholm
ABo 662 Östersund-Stockholm
Bo 660 Östersund-Stockholm Barnkupé
Ro Östersund-Krylbo-(Mjölby) Servering Ånge-Krylbo
Kafévagn (Mora)-Krylbo-Stockholm
Bo Östersund-Krylbo-(Mjölby)
BFo 674 Östersund-Krylbo-(Malmö) VfSoh Barnkupé
ABo 672 Östersund-Krylbo-(Malmö)
Ågv Ig 2 Östersund-Ånge-Krylbo-(Malmö) endast då vagnen är F5)
Fiskvagn Krylbo
Fiskvagn Stockholm
Fiskvagn Uppsala
Fiskvagn Sala
Fiskvagn Storvik

Jämten, sammansättning

av Alex, Sunday, September 26, 2021, 10:00 (941 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Det bör ha blivit en del växling i Krylbo för att få till det med en del till Stockholm med tre flisvagnar + en kvar i Krylbo och en del till Malmö med resten av personvagnarna

Jämten, sammansättning

av Thomas K Ohlsson, Sunday, September 26, 2021, 16:31 (941 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Jag hittade en sammansättningsplan för P/St 95 Östersund-Ånge-Stockholm, gällande från 1 november 1956.
Lok
F5 Rg1 Östersund-Stockholm
ABo 662 Östersund-Stockholm
Bo 660 Östersund-Stockholm Barnkupé
Ro Östersund-Krylbo-(Mjölby) Servering Ånge-Krylbo
Kafévagn (Mora)-Krylbo-Stockholm
Bo Östersund-Krylbo-(Mjölby)
BFo 674 Östersund-Krylbo-(Malmö) VfSoh Barnkupé
ABo 672 Östersund-Krylbo-(Malmö)
Ågv Ig 2 Östersund-Ånge-Krylbo-(Malmö) endast då vagnen är F5)
Fiskvagn Krylbo
Fiskvagn Stockholm
Fiskvagn Uppsala
Fiskvagn Sala
Fiskvagn Storvik

Fråga angående fiskvagnarna:
Är det utgångs- eller slutstation som anges?

/TKO

Jämten, sammansättning

av Lars-Göran Eriksson, Sunday, September 26, 2021, 17:34 (941 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det är slutstation.

Jag har något minne av att dessa vagnar har varit på "tapeten" någon gång tidigare och att de kom från Trondheim.

Jämten, sammansättning

av Thomas K Ohlsson, Sunday, September 26, 2021, 21:47 (941 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Det är slutstation.

Jag har något minne av att dessa vagnar har varit på "tapeten" någon gång tidigare och att de kom från Trondheim.

Intressant. Stockholm och Uppsala känns som rimliga destinationer för tröndelagsfisk - men Krylbo, Sala och Storvik? Och gick det fem vagnar med fisk /ska vi gissa på totalt 50 - 125 ton totalt/ från Trondhjem varje (var)dag - eller gick dessa vagnar bara 'då och då'?

/TKO

PS:
Hur gick dessa vagnar från Trondhjem till Östersund?

Jämten, sammansättning

av Överkörmästaren, Sunday, September 26, 2021, 21:50 (941 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Det är slutstation.

Jag har något minne av att dessa vagnar har varit på "tapeten" någon gång tidigare och att de kom från Trondheim.


Intressant. Stockholm och Uppsala känns som rimliga destinationer för tröndelagsfisk - men Krylbo, Sala och Storvik? Och gick det fem vagnar med fisk /ska vi gissa på totalt 50 - 125 ton totalt/ från Trondhjem varje (var)dag - eller gick dessa vagnar bara 'då och då'?

/TKO

Vid dessa stationer lastade man väl över fisken på ett eller annat annat transportmedel som körde den vidare mot t ex Gävle, Falun, Örebro och Västerås misstänker jag?

Jämten, sammansättning

av Lars-Göran Eriksson, Sunday, September 26, 2021, 23:17 (941 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

När jag kollar i sammansättningsplanen som jag refererat till tidigare verkar det som att de nämnda sk "Fiskv" ankommer till Ånge 7.13 och går sedan vidare 7.42 i Pt 411 och det verkar väl rimligare än att de skulle gå i St 95.
Tyvärr framgår det inte hur de kommer till Östersund.

Placeringen i Pt 411 är i slutet av tåget, tre vagnar fr 4393 går därefter, sist i tåget.

Jämten, sammansättning

av 3030, Sunday, September 26, 2021, 19:19 (941 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Ett (pga vanlig bondförkylning) försenat tack för ditt tabellgrävande, Lars-Göran!

En allmän undran: innehöll inte normalplanen specifika littera utan bara t.ex. ”Bo” eller ”Ro” som i ditt utdrag?

Jämten, sammansättning

av Lars-Göran Eriksson, Sunday, September 26, 2021, 20:38 (941 dagar sedan) @ 3030

Jag har några sammansättningsplaner bl a från början av 70-talet samt början av 80-talet och i dem är det litteran preciserad, den jag lade ut var från 1956.

Det kan ju bero på att det vid den tiden (1956) fanns mer udda vagntyper, t ex övertagna från privata banor, en brokigare vagnpark, helt enkelt.
Vagnparken var väl mer homogen 25-30 år senare, så det blev enklare att var mer precis.

Inte för att jag vet, men det är en gissning.