Färg på Q13 nr 5 (Fordon: lok)

av M Mårtensson, Tuesday, March 10, 2009, 18:43 (5519 dagar sedan)

I Svenska Ellok så finns det en bild på s 161 föreställande Q13 nr 5. Enl vad jag känner till så var dessa fordon gråmålade. Men när man jämför denna bild med en del andra från samma tid och dessutom ser skillnaden mellan texten på fordonets sida och vagnskorg resp fönsterramar och vagnskorg så börjar jag tveka. Min gissning går mer åt SJ-röd eller kanske mörkt grå. Jag såg en gammal färgbild på en cykeldressing vilken jag uppfattade som mörkt grå. Någon som vet vilken färg fordonet och kanske andra tjänstefordon från denna tid hade?

Färg på Q13 nr 5

av Martin Långström. ⌂ @, Överstbyn, Tuesday, March 10, 2009, 23:02 (5519 dagar sedan) @ M Mårtensson

I Svenska Ellok så finns det en bild på s 161 föreställande Q13 nr 5. Enl vad jag känner till så var dessa fordon gråmålade. Men när man jämför denna bild med en del andra från samma tid och dessutom ser skillnaden mellan texten på fordonets sida och vagnskorg resp fönsterramar och vagnskorg så börjar jag tveka. Min gissning går mer åt SJ-röd eller kanske mörkt grå. Jag såg en gammal färgbild på en cykeldressing vilken jag uppfattade som mörkt grå. Någon som vet vilken färg fordonet och kanske andra tjänstefordon från denna tid hade?


Vet ej vad dom hade för färg från början, men när Q13 5 kom till MBV 1984 så var den målad i SJ grå 15.

Färg på Q13 nr 5

av Per Ljungberg, Wednesday, March 11, 2009, 09:38 (5519 dagar sedan) @ M Mårtensson

På 60-talet såg jag en Ibö-vagn (grusvagn) som var brunmålad. Dessa vagnar tillhörde ju BYCF och borde varit tjänstevagnar. Jag såg också en Q13 i Alvesta något senare. Den var gråmålad. Så det kunde kanske variera.
Det går kanske att skrapa fram underliggande färg på den bevarade Q13 och se om den varit brun från början.
PLj

Färg på Q13 nr 5

av Sid, Wednesday, March 11, 2009, 13:41 (5518 dagar sedan) @ Per Ljungberg

På 60-talet såg jag en Ibö-vagn (grusvagn) som var brunmålad. Dessa vagnar tillhörde ju BYCF och borde varit tjänstevagnar. Jag såg också en Q13 i Alvesta något senare. Den var gråmålad. Så det kunde kanske variera.
Det går kanske att skrapa fram underliggande färg på den bevarade Q13 och se om den varit brun från början.
PLj

Flera Ibö-vagnar blev inreggade som trafikvagnar under 1930-talet och brunmålades då, vagnarna gick kvar som trafikvagnar till början av 1960-talet då de återfördes till Tjänstevagnsparken.

En del av dessa gick kanske kvar med den bruna färgen till slopningen i slutet av 1960-talet?

Mvh/Sid

Färg på Q13 nr 5

av Martin Långström, Wednesday, March 11, 2009, 15:43 (5518 dagar sedan) @ Per Ljungberg

På 60-talet såg jag en Ibö-vagn (grusvagn) som var brunmålad. Dessa vagnar tillhörde ju BYCF och borde varit tjänstevagnar. Jag såg också en Q13 i Alvesta något senare. Den var gråmålad. Så det kunde kanske variera.
Det går kanske att skrapa fram underliggande färg på den bevarade Q13 och se om den varit brun från början.
PLj

När vagnen målades om hos MBV så skrapades lös färg loss och vad jag minns så var den även grå under, men jag är inte säker. Ska se om det går att fixa nån gång framöver när jag ändå ska till Karlsvik.

Färg på Q13 nr 5

av Bertil Bengtsson, Wednesday, March 11, 2009, 12:31 (5518 dagar sedan) @ M Mårtensson

Under min ungdomstid i Boden, 50-tal, var den där stationerade Q13 grå.
Något annat har jag aldrig sett.
Fanns det ingen sådan i Halmstad?
Berra

Färg på Q13 nr 5

av M Mårtensson, Wednesday, March 11, 2009, 18:16 (5518 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Korgen är väl inte precis gjord av ädelträ utan av fur? Har den hållit ända sen 20-talet eller har man kanske bytt träklädseln? I så fall kanske man kan hitta färgavlagringar runt fönstren för de ser ju mer ut som teak eller är det också lackad fur?
När det gäller Q13 och Halmstad så har jag aldrig hört talas om något sådant fordon här.

Färg på Q13 nr 5

av Bertil Bengtsson, Wednesday, March 11, 2009, 18:52 (5518 dagar sedan) @ M Mårtensson

MM: e-posta mig, jag har adress lberra 'at' comhem 'dot' se.
Berra

Färg på Q13 nr 5

av M Mårtensson, Thursday, March 12, 2009, 14:10 (5517 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag talade idag med en fd museeman som dessutom är utbildad fotograf. Hans gissning är att fordonet på bilden är målat i någon röd eller grön nyans men däremot inte grå. Grön borde man väl i så fall kunna utesluta?