Var finns dessa broar? (Fotografier/bildfrågor)

av OlleThåström, Saturday, September 25, 2021, 15:00 (915 dagar sedan)

Jag fick ett par tips (https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=256627) till min brosamling, men kan inte riktigt reda ut allt själv. Söker alltså hjälp.

1) Bron över Verkeån har jag hittat på här: https://www.historiskt.nu/normalsp/yj/ybj/ybj_snabbf.html. Bilden har jag lånat från den sidan. Min fråga är finns denna bro kvar? Järnvägen är betecknad som museijärnväg på kartan och den borde väl tillhöra MfÖSJ.

[image]

2) I samband med letandet hittade jag en annan bro på digitaltmuseum.se som beskrivs som "Järnvägsbro över Köpingeån på linjen mellan Tomelilla och Ystad." Men på nutida kartor heter ån Nybroån (men det måste väl vara samma!?). På den linjen hittar jag bara en bro över ån (vid Köpingebro) och den är helt annorlunda (enligt BaTMan).

Var ligger eller låg den bro vi ser på denna bild? Id: JvmKDAG00091.
[image]

Var finns dessa broar?

av Jonny Saljefeldt, Saturday, September 25, 2021, 16:56 (915 dagar sedan) @ Ulfe

Bron över Verkeån finns ju kvar, Skånska Järnvägar vet väl om det är originalbron som är kvar eller om den är utbytt. Så här såg den ut på ovansidan 1993.

https://banvakt.se/tomelilla-sankt-olof-brosarp/704-skepparp/

Enligt boken "En järnväg på Österlen" (utgiven av Mf Skånska Järnvägar 2001) byttes brons överbyggnad ut 1958.

Var finns dessa broar?

av OlleThåström, Saturday, September 25, 2021, 21:27 (915 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Enligt boken "En järnväg på Österlen" (utgiven av Mf Skånska Järnvägar 2001) byttes brons överbyggnad ut 1958.

Innebär det att bron ser annorlunda ut nu än på den här bilden? Alltså är en annan konstruktionstyp? Jag har försökt få tag på boken...

[image]

Var finns dessa broar?

av Jim Hansson, Sunday, September 26, 2021, 23:51 (914 dagar sedan) @ OlleThåström

Enligt boken "En järnväg på Österlen" (utgiven av Mf Skånska Järnvägar 2001) byttes brons överbyggnad ut 1958.


Innebär det att bron ser annorlunda ut nu än på den här bilden? Alltså är en annan konstruktionstyp? Jag har försökt få tag på boken...

[image]

Det är en helt annan bro som lades i då bestående av två raka balkar. Endast fundamenten behölls.
Jim

Var finns dessa broar?

av Hans XH Karlsson, Saturday, September 25, 2021, 19:51 (915 dagar sedan) @ OlleThåström

2) I samband med letandet hittade jag en annan bro på digitaltmuseum.se som beskrivs som "Järnvägsbro över Köpingeån på linjen mellan Tomelilla och Ystad." Men på nutida kartor heter ån Nybroån (men det måste väl vara samma!?). På den linjen hittar jag bara en bro över ån (vid Köpingebro) och den är helt annorlunda (enligt BaTMan).

Var ligger eller låg den bro vi ser på denna bild? Id: JvmKDAG00091.
[image]

Jag skulle vilja ha det till att den avbildade bron ligger vid Gärds Köpinge och den å som på nutida kartor är namngiven Vramsån men som tidigare även kallats Köpingeån. Förmodar att den som skrivit in Samlingsportalens text om linjen Tomelilla-Ystad misstagit sig på namnet Köpinge som ju även finns mellan Tomelilla och Ystad i form av platserna Stora Köpinge respektive Köpingebro. För omkring 10 år sedan besökte jag denna bro vid Gärds Köpinge och då fanns den kvar och bör väl alltjämt finnas kvar.

Var finns dessa broar?

av OlleThåström, Saturday, September 25, 2021, 21:20 (915 dagar sedan) @ Hans XH Karlsson

Jag skulle vilja ha det till att den avbildade bron ligger vid Gärds Köpinge och den å som på nutida kartor är namngiven Vramsån men som tidigare även kallats Köpingeån. Förmodar att den som skrivit in Samlingsportalens text om linjen Tomelilla-Ystad misstagit sig på namnet Köpinge som ju även finns mellan Tomelilla och Ystad i form av platserna Stora Köpinge respektive Köpingebro. För omkring 10 år sedan besökte jag denna bro vid Gärds Köpinge och då fanns den kvar och bör väl alltjämt finnas kvar.

Tack, jag håller med, det måste vara den här bron som jag hittat på annat ställe!

[image]