Vatten scoopning (Fordon: lok)

av Jan Söderlund, Tuesday, March 10, 2009, 22:55 (5518 dagar sedan)

Bläddrade i mina Gamla Enzyk d Eisenbahnwesens, Kom att stanna till vid Ritningen på Engelska Tankloket,
som har anordning att scoopa vatten i båda körriktningarna,
[img]http://i103.photobucket.com/albums/m121/jansoderlund/Waterscoop2.jpg[/img]

Vatten scoopning

av Eckerberg, Wednesday, March 11, 2009, 21:58 (5517 dagar sedan) @ Jan Söderlund

F-n vilken smart konstruktion, då får man ju underredet på loket tvättat på samma gång, undra hur långt från spåret man måste stå för att inte bli totalt nedskvätt när det passerar.

/Eckerberg

Vatten scoopning

av Mattias Jansson @, Thursday, March 12, 2009, 14:28 (5516 dagar sedan) @ Eckerberg

F-n vilken smart konstruktion, då får man ju underredet på loket tvättat på samma gång, undra hur långt från spåret man måste stå för att inte bli totalt nedskvätt när det passerar.

/Eckerberg

Det varierade förstås, men här har du ett exempel när det stänkte rätt rejält...

http://www.davidheyscollection.com/userimages/dh-dill-lune.jpg

Vatten scoopning

av Mattias Jansson @, Thursday, March 12, 2009, 14:32 (5516 dagar sedan) @ Mattias Jansson

F-n vilken smart konstruktion, då får man ju underredet på loket tvättat på samma gång, undra hur långt från spåret man måste stå för att inte bli totalt nedskvätt när det passerar.

/Eckerberg


Det varierade förstås, men här har du ett exempel när det stänkte rätt rejält...

http://www.davidheyscollection.com/userimages/dh-dill-lune.jpg

Jag hittade en till rätt bisarr bild på samma sida, månne var det översvämning, eller så körde de VÄLDIGT fort, annars begriper jag inte riktigt stänket i just det här fallet...

http://www.davidheyscollection.com/userimages/dh-hest-bank-northbound.jpg

Vatten scoopning

av Stefan Skoglund, Friday, March 13, 2009, 14:13 (5515 dagar sedan) @ Mattias Jansson


Jag hittade en till rätt bisarr bild på samma sida, månne var det översvämning, eller så körde de VÄLDIGT fort, annars begriper jag inte riktigt stänket i just det här fallet...

http://www.davidheyscollection.com/userimages/dh-hest-bank-northbound.jpg

Det där är ju en Deltic... så vad skall man med en vattenskopa till på den mackapären ??
däremot borde luftdraget kunna göra en del, vatten finns i tråget.
Kom ihåg att om avluftningen i tendern inte rådde med inflödet av vatten från skopan så SPRACK tendern, så fort fyllde man.

Vattenscoopning

av Kurt G. Möller, Sthlm, Friday, March 13, 2009, 14:30 (5515 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Det där är ju en Deltic... så vad skall man med en vattenskopa till på den mackapären ??

Vatten till ångvärmen, väl?

Vattenscoopning

av Richard Loe, Saturday, March 14, 2009, 11:32 (5514 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Det där är ju en Deltic... så vad skall man med en vattenskopa till på den mackapären ??


Vatten till ångvärmen, väl?

Ja. Skoparna togs ur drift 1969-70, några år efter ångloken försvann från fd LNER banorna. Man satte då in en extra vattentank på loken, vilket skedde på bekostnad av en dieseltank.

Vatten scoopning

av Mats J, Thursday, March 12, 2009, 08:28 (5516 dagar sedan) @ Jan Söderlund

Bläddrade i mina Gamla Enzyk d Eisenbahnwesens, Kom att stanna till vid Ritningen på Engelska Tankloket,
som har anordning att scoopa vatten i båda körriktningarna,
[img]http://i103.photobucket.com/albums/m121/jansoderlund/Waterscoop2.jpg[/img]


Intressant, dock det verkar ej finnas nån anordning för höja / sänka vatten scoopnings röret?

Vatten scoopning

av Dag Bonnedal, Thursday, March 12, 2009, 08:47 (5516 dagar sedan) @ Mats J

Bläddrade i mina Gamla Enzyk d Eisenbahnwesens, Kom att stanna till vid Ritningen på Engelska Tankloket,
som har anordning att scoopa vatten i båda körriktningarna,
[img]http://i103.photobucket.com/albums/m121/jansoderlund/Waterscoop2.jpg[/img]

Intressant, dock det verkar ej finnas nån anordning för höja / sänka vatten scoopnings röret?

Det sitter vad som ser ut som två skruvbromsar i hytten. Den främre är bromsen, och den bakre är vattenskopan/orna. Båda skoporna är ritade både i nedfällt och uppfällt läge. Vet dock ej om det sitter två skruvar brevid varandra för framåt- resp. backgång. Klart ovanligt med tanklok med vattenskopor. Normalt bara på tenderlok och endast för framåtgång.
Och appropå tidigare kommentarer, ja det sprutar bra runtomkring. Dessutom krävde de noggrann passning. Inte bara att man måst höja skopan innan slutet av rännan. Dessutom kunde man spränga vattentanken (buktiga plåtar) om man överfyllde.

Har någon Engelsk museibana en "water trough", det har varit på tal tror jag?

Dag B

Automatisk omställning av klaff

av BD, Thursday, March 12, 2009, 10:55 (5516 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Vet dock ej om det sitter två skruvar brevid varandra för framåt- resp. backgång. Klart ovanligt med tanklok med vattenskopor. Normalt bara på tenderlok och endast för framåtgång.
Och apropå tidigare kommentarer, ja det sprutar bra runtomkring.

Det sitter en klaff vid rörens förgrening. Det inrusande vattnet lägger självt om klaffen.
Vintertid värmdes trågen hos PRR med ånga och man kan gott föreställa sig den tjocka som omgav anläggningen.
Även i Frankrike och England bör man ha haft anordningar för att förhindra frysning. Lite tunn is på ytan kan dock inte ha behövt hindra vattentagningen.

Water scoops

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, March 12, 2009, 13:41 (5516 dagar sedan) @ BD

Ur Am. Ordlistan:

Water scoop /Å/ - nedsänkbar skopa på tendern för vattentagning under gång från ’[b]track pans[/b]’. Användes i USA enbart /??/ på östkusten, bl a av Pennsylvania och New York Central. Systemet härstammar urspr. från 1850-talet och var relativt vanligt åren 1890-1950. Tidiga skopkonstruktioner var helt manuella men p g a att de dynamiska krafterna gav manövreringsproblem försågs de senare modellerna med olika hjälpfunktioner, både ång- och luftdrivna. Naturligtvis måste PRR, på senare år, använda en egen beteckning: ’track troughs’... PRR och NYC hade båda tät persontrafik och tillsammans över 100 st track pans, ofta 400-600 m långa och med uppvärmning vintertid och speciella ’watchmen’ utstationerade. Bästa tåghastighet vid vattentagning tycks ha varit 40-50 mph. Flertalet persontågslok på PRR hade scoops. Viss återvinning av vatten förekom för att minska den stora förbrukningen; merparten spilldes ju bort. Störst lär PRR-installationen i den fyrspåriga huvudlinjen genom Wilmore utanför Pittsburgh ha varit; 800 m långa pans, en i vardera spåret; här behövdes ett stort pannhus för att klara värmen i alla upptiningsrör, i the pans likaväl som bredvid dem (matarvattnet förvärmdes också vid kyla)! Systemet användes så länge ångdriften fanns kvar, dvs. till 1957. Trots stora kostnader kunde förstås en eller flera tidsödande vattentagningar på station därmed undvikas... Se vidare http://jimquest.com/writ/trains/pans/wilmore1.htm

Tanklok med scoops tror jag bara har förekommit i GB.

I extrema fall kunde loktendrarna ges extra stora kolrum, på bekostnad av vattenkapaciteten - man scoopade alltså vatten ofta. Bl a New York Central hade ett antal sådana tendrar till "the famous 6000 class", toppmoderna 4-8-4-maskiner, som gick New York - Chicago utan lokbyte! = 1000 eller 1100 kilometer /?/

Water scoops

av Ingwar Åfeldt, Thursday, March 12, 2009, 18:00 (5516 dagar sedan) @ Kurt G. Möller


I extrema fall kunde loktendrarna ges extra stora kolrum, på bekostnad av vattenkapaciteten - man scoopade alltså vatten ofta. Bl a New York Central hade ett antal sådana tendrar till "the famous 6000 class", toppmoderna 4-8-4-maskiner, som gick New York - Chicago utan lokbyte! = 1000 eller 1100 kilometer /?/

Avståndet New York - Chicago är ca 1300 km med bil.

M v h
Ingwar

Water scoops

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, March 12, 2009, 20:02 (5516 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Tack, Ingwar! Har du möjligen några gångtider för 20th Century Limited cirka 1948 eller så...???!!!

Water scoops

av Mattias Jansson @, Thursday, March 12, 2009, 21:21 (5516 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Tack, Ingwar! Har du möjligen några gångtider för 20th Century Limited cirka 1948 eller så...???!!!

NYC huvudlinje är 971 miles, dvs 1563 km lång.

1945 gick tåget ifråga 17.30 eastern time från Grand Central i New York, stannade i Harmon, Albany, Syracuse och Englewood innan det anlände till La Salle Street Station i Chicago 9.30 central time. Engelwood är redan inne i Chicago och från Syracuse dit blir det 1070 km (665 miles) nonstopkörning.
Hela sträckan gjordes på jämnt 17 timmar vilket blir 92 km/h, och för den längsta nonstopsträckan var restiden 11,5 timmar vilket gör 93 km/h.
Samma restid åt andra hållet, avgång 15.30 central time, ankomst 9.30 eastern.

Water scoops - snabbtåg

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, March 12, 2009, 22:42 (5516 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tack, Matte. Detta var på sin tid en fullkomligt enastående prestation, alltså i medelhastighet...!!! Jämför med X2000... I D A G.

Går det fortfarande något regelbundet "name train" denna sträcka??

Water scoops - snabbtåg

av Mattias Jansson @, Thursday, March 12, 2009, 22:58 (5516 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Tack, Matte. Detta var på sin tid en fullkomligt enastående prestation, alltså i medelhastighet...!!! Jämför med X2000... I D A G.

Går det fortfarande något regelbundet "name train" denna sträcka??

Jodå, visst gör det det!

[img]http://i166.photobucket.com/albums/u108/mattias_mateusz/P1010017.jpg[/img]

Det heter som synes Lake Shore Limited, står här avgångsklart på Pennsylvania Station den 2 november förra året.

Water scoops

av Richard Loe, Saturday, March 14, 2009, 11:44 (5514 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Ur Am. Ordlistan:

Water scoop /Å/ - nedsänkbar skopa på tendern för vattentagning under gång från ’[b]track pans[/b]’. Användes i USA enbart /??/ på östkusten, bl a av Pennsylvania och New York Central. Systemet härstammar urspr. från 1850-talet och var relativt vanligt åren 1890-1950. Tidiga skopkonstruktioner var helt manuella men p g a att de dynamiska krafterna gav manövreringsproblem försågs de senare modellerna med olika hjälpfunktioner, både ång- och luftdrivna. Naturligtvis måste PRR, på senare år, använda en egen beteckning: ’track troughs’... PRR och NYC hade båda tät persontrafik och tillsammans över 100 st track pans, ofta 400-600 m långa och med uppvärmning vintertid och speciella ’watchmen’ utstationerade. Bästa tåghastighet vid vattentagning tycks ha varit 40-50 mph. Flertalet persontågslok på PRR hade scoops. Viss återvinning av vatten förekom för att minska den stora förbrukningen; merparten spilldes ju bort. Störst lär PRR-installationen i den fyrspåriga huvudlinjen genom Wilmore utanför Pittsburgh ha varit; 800 m långa pans, en i vardera spåret; här behövdes ett stort pannhus för att klara värmen i alla upptiningsrör, i the pans likaväl som bredvid dem (matarvattnet förvärmdes också vid kyla)! Systemet användes så länge ångdriften fanns kvar, dvs. till 1957. Trots stora kostnader kunde förstås en eller flera tidsödande vattentagningar på station därmed undvikas... Se vidare http://jimquest.com/writ/trains/pans/wilmore1.htm

På brittisk engelska så heter vattenrännorna "water troughs". Förekom på LNER, GWR och LMS banor, dock inte på Southern Railway (dels då sträckorna inte var så långa i södra England, dels då den snabbt expanderande elektrifieringen av banorna förhindrade detta). Vattentagning skedde i hastigheter upp till 80 mph, i högre hastigheter på särskilda ställen med långa raksträckor.

Tanklok med scoops tror jag bara har förekommit i GB.

Ja, det var främst GWR och LNWR som använde systemet i sina större tanklok.

I extrema fall kunde loktendrarna ges extra stora kolrum, på bekostnad av vattenkapaciteten - man scoopade alltså vatten ofta. Bl a New York Central hade ett antal sådana tendrar till "the famous 6000 class", toppmoderna 4-8-4-maskiner, som gick New York - Chicago utan lokbyte! = 1000 eller 1100 kilometer /?/

Samma praxis tillämpades på de flesta banorna i Storbritannien - tender med hög kolkapacitet (11 ton på de största loken) och vattentagning under gång på olika ställen. Längsta resan utan lokbyte blev då 450-500 miles (ungefär 700-800km). På Southern så bytte man lok eller fyllde på vatten i Salisbury och Exeter, då resan London-Salisbury-Exter-Barnstaple/Plymouth var för lång för att köra med ett lok utan vattentagning.

Vatten scoopning

av Tobias B utan lösenord, Thursday, March 12, 2009, 13:50 (5516 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Bläddrade i mina Gamla Enzyk d Eisenbahnwesens, Kom att stanna till vid Ritningen på Engelska Tankloket,
som har anordning att scoopa vatten i båda körriktningarna,
[img]http://i103.photobucket.com/albums/m121/jansoderlund/Waterscoop2.jpg[/img]

Intressant, dock det verkar ej finnas nån anordning för höja / sänka vatten scoopnings röret?


Det sitter vad som ser ut som två skruvbromsar i hytten. Den främre är bromsen, och den bakre är vattenskopan/orna. Båda skoporna är ritade både i nedfällt och uppfällt läge. Vet dock ej om det sitter två skruvar brevid varandra för framåt- resp. backgång. Klart ovanligt med tanklok med vattenskopor. Normalt bara på tenderlok och endast för framåtgång.
Och appropå tidigare kommentarer, ja det sprutar bra runtomkring. Dessutom krävde de noggrann passning. Inte bara att man måst höja skopan innan slutet av rännan. Dessutom kunde man spränga vattentanken (buktiga plåtar) om man överfyllde.

Har någon Engelsk museibana en "water trough", det har varit på tal tror jag?

Dag B

Jag tror inte det är någon byggd, vattentagning i ränna har väl en undre lämplig hastighet som ligger i farlig närhet eller över de 25 mph som tillåts. Kanske läge för ett undantag enligt samma modell som Great Central's TPO-körningar?

Har sett en skön bild på lok med skopa nere som överfyller tendern. Vattnet pressas ut genom "överfyllnadssvamparna" bak på tendern (så det borde varit ett Stanier-lok) och träffar en intet ont anande guard som avnjuter naturen genom dörrfönstret på första vagnen. Komik av den lite simplare sorten... :-D

Länk

av Jakob E, Thursday, March 12, 2009, 21:18 (5516 dagar sedan) @ Jan Söderlund

Mycket läsning här

[link]http://jimquest.com/writ/trains/pans/scoop.htm[/link]