Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15 (Bana)

av Peter Bolin, Monday, September 27, 2021, 22:56 (913 dagar sedan)

Här kommer månadens omgång av Björn Alnebos bilder. Även den här månaden ägnas åt sträckan Rimbo–Norrtälje som Björn gjorde en omfattande dokumentation av strax före nedläggningen i september 1969.

När det gäller augustiomgången var jag inte nöjd med ljus och kontrast på flera av bilderna, så jag har nu lagt ut nya versioner av sju av bilderna: Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 14. När jag skulle kontrollera resultatet i tråden envisades webbläsaren (Edge i mitt fall) med att hämta de gamla bilderna från cachen. Jag fick gå in i inställningarna och välja Rensa webbdata, Cachelagrade filer och bilder för att få fram de nya versionerna. Förmodligen beter sig andra webbläsare på samma sätt om man har varit inne i tråden tidigare.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Okänd YP vid infarten till Syninge, september 1969.

[image]
Okänd YP vid infarten till Syninge, september 1969.

[image]
YP 796 + okänd UBFYP vid Norrtälje, september 1969. Jag kan inte se att det framgår av någon av Björns bilder vilken UBFYP som gick tillsammans med YP 796 den aktuella dagen. Är det möjligen någon av forumexperterna som vet?

[image]
Den sista anslagstidtabellen i Norrtälje, september 1969.

[image]
Okänd UBFYP + YP 796 vid Norrtälje, september 1969.

[image]
YP 796 + okänd UBFYP vid Norrtälje, september 1969.

[image]
Norrtälje stn, september 1969. Björn tog några bilder från den bakre vagnen i ett tåg från Norrtälje.

[image]
Norrtälje, infarten, september 1969. Byggnaden i bakgrunden i mitten av bilden finns kvar. Allt annat är mig veterligt rivet i dag.

[image]
Norrtälje stn, september 1969. Här syns en stor del av bangården.

[image]
UBFYP 2109 + YP 885 vid Norrtälje, september 1969.

Nu är vi snart inne i oktober, så det är dags för en ny omgång inom kort. :-)

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15

av Legion44, Monday, September 27, 2021, 23:37 (913 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack för fina bilder! Fin gärning Björn gjorde i och med all dokumentation han företog sig på SRJ:) Någon som vet i övrigt om hamnspåret fortfarande fanns kvar vid denna tid? För visst gick väl långa rälsbusståg dit tidigare och anslöt till färjan, eller har jag fått det helt om bakfoten?
Mvh

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15

av Granis, Tuesday, September 28, 2021, 09:19 (913 dagar sedan) @ Peter Bolin

Återigen: Härliga bilder! Vad gäller vilka fordonsindivider (och hur man kan identifiera dessa) så har det på FB visat sig att det finns experter/ såna som vet som m h a hur målningar är gjorda, övergångsbryggor och ventilationsluckor är konstruerade mm kan se vilka de är. Även när inte numren syns alltså. Men 885 + 2109 rullar på ULJ idag iallafall. Och snart (?) 796. Jag länkar detta på FB så får vi se.

/ L G :-)

Björn Alnebos Roslagsbanebilder/ rälsbussarna idag

av Granis, Tuesday, September 28, 2021, 10:13 (913 dagar sedan) @ Peter Bolin

UBFYP 2109 + YP 885 vid Norrtälje, september 1969.

Båda dessa finns alltså i trafik på ULJ idag. Här ett par hyfsat färska bilder. Tja, tio år gamla. Men ändå..... :-)

[img]images/uploaded/202109280812046152ce54eaa53.jpg[/img]
På väg uppför "Gunstabacken" i juni 2011

[img]images/uploaded/202109280812416152ce7908892.jpg[/img]
Ankomst till Faringe. Juli 2011

/ L G

Björn Alnebos Roslagsbanebilder/ rälsbussarna idag

av Peter Bolin, Wednesday, September 29, 2021, 12:16 (912 dagar sedan) @ Granis

UBFYP 2109 + YP 885 vid Norrtälje, september 1969.


Båda dessa finns alltså i trafik på ULJ idag. Här ett par hyfsat färska bilder. Tja, tio år gamla. Men ändå..... :-)

På väg uppför "Gunstabacken" i juni 2011

Ankomst till Faringe. Juli 2011

/ L G

Jag kan komplettera med en nytagen bild där YP 885 och UBFYP 2109 är med som jag tog lördagen den 11 september i samband med säsongsavslutningen på ULJ.

[img]http://www.sprakservice-solna.se/bilder/740.jpg[/img]
YP 885 + UBFYP 2109 + YP 809 + UBYP 2139 vid Uppsala Ö, september 2021.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15

av tobbe, Wednesday, September 29, 2021, 16:18 (912 dagar sedan) @ Peter Bolin

På Bild 7 kan det vara någon "Rydbergare" som skymtar i bangårdens östra ände eller ser jag i syne?? Vilka tidsdokument som tagits. Kurvbilden vid infarten till Norrtälje kan tilläggas att det vita huset som syns till hö om spåret finns kvar än idag...
tobbe

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15

av Klas Blomberg, Wednesday, September 29, 2021, 16:22 (912 dagar sedan) @ tobbe

Nej är det inte en (två?) landsvägsbussar?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15. Landsvägsbussarna

av Leif B, Wednesday, September 29, 2021, 16:57 (912 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Nej är det inte en (två?) landsvägsbussar?

Instämmer. Den närmaste bussen med SKV-kaross och den bakre en Scania CF, tycker jag mig ana.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15. Landsvägsbussarna

av Peter Bolin, Wednesday, September 29, 2021, 20:26 (912 dagar sedan) @ Leif B

Instämmer. Den närmaste bussen med SKV-kaross och den bakre en Scania CF, tycker jag mig ana.

Bussarna i bakgrunden bör vara en H65A och en H81. När det gäller bussen till höger i bild som man ser lite av är jag fundersam över vad det kan vara för buss. SJ-märkningen är kvar. Om jag inte missminner mig tog SL tog över trafiken på Danderydslinjerna från SJ den 1 mars 1969. Hur var det med Norrtäljelinjerna? Togs de över vid ett senare tillfälle, eller är det så att bussen har kvar SJ-märkningen trots att den kör för SL?

Det här vill jag ha klarhet i, så jag ställer frågan på Bussnack.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15. Landsvägsbussarna

av Överkörmästaren, Wednesday, September 29, 2021, 21:22 (911 dagar sedan) @ Peter Bolin

Instämmer. Den närmaste bussen med SKV-kaross och den bakre en Scania CF, tycker jag mig ana.

Bussarna i bakgrunden bör vara en H65A och en H81. När det gäller bussen till höger i bild som man ser lite av är jag fundersam över vad det kan vara för buss. SJ-märkningen är kvar. Om jag inte missminner mig tog SL tog över trafiken på Danderydslinjerna från SJ den 1 mars 1969. Hur var det med Norrtäljelinjerna? Togs de över vid ett senare tillfälle, eller är det så att bussen har kvar SJ-märkningen trots att den kör för SL?

Det här vill jag ha klarhet i, så jag ställer frågan på Bussnack.

/Peter Bolin

I den utmärkta databasen på svenskbusshistoria.se hittar jag fyra C-registrerade Scania CR110L som är levererade 1968-69, vagnsnummer 1205-1208. Kan det vara någon av dem, antagligen då placerade i Uppsala?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15. Landsvägsbussarna

av Peter Bolin, Wednesday, September 29, 2021, 21:33 (911 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Instämmer. Den närmaste bussen med SKV-kaross och den bakre en Scania CF, tycker jag mig ana.

Bussarna i bakgrunden bör vara en H65A och en H81. När det gäller bussen till höger i bild som man ser lite av är jag fundersam över vad det kan vara för buss. SJ-märkningen är kvar. Om jag inte missminner mig tog SL tog över trafiken på Danderydslinjerna från SJ den 1 mars 1969. Hur var det med Norrtäljelinjerna? Togs de över vid ett senare tillfälle, eller är det så att bussen har kvar SJ-märkningen trots att den kör för SL?

Det här vill jag ha klarhet i, så jag ställer frågan på Bussnack.

/Peter Bolin


I den utmärkta databasen på svenskbusshistoria.se hittar jag fyra C-registrerade Scania CR110L som är levererade 1968-69, vagnsnummer 1205-1208. Kan det vara någon av dem, antagligen då placerade i Uppsala?

Tack för den kommentaren. Jag glömde helt bort linje 807 (dagens SL-linje 677) på sträckan Norrtälje–Uppsala. Den kördes vid den här tiden av SJ Uppsala, så det bör vara en buss på den linjen.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15. Landsvägsbussarna

av Leif B, Wednesday, September 29, 2021, 21:37 (911 dagar sedan) @ Peter Bolin

Instämmer. Den närmaste bussen med SKV-kaross och den bakre en Scania CF, tycker jag mig ana.

Bussarna i bakgrunden bör vara en H65A och en H81. När det gäller bussen till höger i bild som man ser lite av är jag fundersam över vad det kan vara för buss. SJ-märkningen är kvar. Om jag inte missminner mig tog SL tog över trafiken på Danderydslinjerna från SJ den 1 mars 1969. Hur var det med Norrtäljelinjerna? Togs de över vid ett senare tillfälle, eller är det så att bussen har kvar SJ-märkningen trots att den kör för SL?

Det här vill jag ha klarhet i, så jag ställer frågan på Bussnack.

/Peter Bolin


I den utmärkta databasen på svenskbusshistoria.se hittar jag fyra C-registrerade Scania CR110L som är levererade 1968-69, vagnsnummer 1205-1208. Kan det vara någon av dem, antagligen då placerade i Uppsala?

Tack för den kommentaren. Jag glömde helt bort linje 807 (dagens SL-linje 677) på sträckan Norrtälje–Uppsala. Den kördes vid den här tiden av SJ Uppsala, så det bör vara en buss på den linjen.

/Peter Bolin

[link=https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=51884.0]H81 i Norrtälje[/link] några år senare.

[i](Vilken tur att jag inte skrev Scania/SKV, men jag hade på känn att det fanns konstiga bussar norr om Slussen..)
[/i]

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15. Landsvägsbussarna

av Bobo L, Thursday, September 30, 2021, 12:09 (911 dagar sedan) @ Peter Bolin

Instämmer. Den närmaste bussen med SKV-kaross och den bakre en Scania CF, tycker jag mig ana.

I den utmärkta databasen på svenskbusshistoria.se hittar jag fyra C-registrerade Scania CR110L som är levererade 1968-69, vagnsnummer 1205-1208.

Ja! CF, Kattnehôlmare (H81, eller möjligen H82 med halvturiststolar) tv och th Uppsala-baserad CR110.

De två första modellerna har jag kört, den sistnämnda åkte jag ofta med ty SJ linje 809 med fyra dagliga turer M-F (och inga alls L, SoH) tursattes oftast med dessa aktersnurrescanior. Jag upplevde dessa som starka, snabba och bekväma!

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15. Landsvägsbussarna

av Peter Bolin, Thursday, September 30, 2021, 17:25 (911 dagar sedan) @ Peter Bolin

Instämmer. Den närmaste bussen med SKV-kaross och den bakre en Scania CF, tycker jag mig ana.

Bussarna i bakgrunden bör vara en H65A och en H81. När det gäller bussen till höger i bild som man ser lite av är jag fundersam över vad det kan vara för buss. SJ-märkningen är kvar. Om jag inte missminner mig tog SL tog över trafiken på Danderydslinjerna från SJ den 1 mars 1969. Hur var det med Norrtäljelinjerna? Togs de över vid ett senare tillfälle, eller är det så att bussen har kvar SJ-märkningen trots att den kör för SL?

Det här vill jag ha klarhet i, så jag ställer frågan på Bussnack.

/Peter Bolin

Nu har jag tagit fram Arne Hällqvists bok [i]SJ:s busstrafik kring Stockholms län[/i] för att få klarhet i när SL övertog trafiken på 600-linjerna från SJ. Det framgår av boken att Danderydslinjerna övertogs den 1 februari 1969, så jag hade en månad fel i mitt antagande.

Norrtäljelinjerna upphörde som särskild linjegrupp den 1 juli 1963, varvid linjerna delades upp mellan Uppsala- och Danderydslinjerna. För att undvika parallellkörningar överfördes linjerna norr om Norrtälje från Uppsalalinjerna till Danderydslinjerna den 1 januari 1967. Det innebar således att nästan alla linjer i Roslagen övertogs av SL den 1 februari 1969 som en del av Danderydslinjerna.

Även Solnalinjerna övertogs av SL den 1 februari 1969. Arne Hällqvists bok är mycket praktisk när man vill ha fram sådana här uppgifter.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15

av Peter Bolin, Saturday, October 02, 2021, 12:12 (909 dagar sedan) @ Peter Bolin

[img]http://www.sprakservice-solna.se/bilder/732.jpg[/img]
YP 796 + okänd UBFYP vid Norrtälje, september 1969. Jag kan inte se att det framgår av någon av Björns bilder vilken UBFYP som gick tillsammans med YP 796 den aktuella dagen. Är det möjligen någon av forumexperterna som vet?

Jag tror att jag har löst problemet med den okända UBFYP som gick tillsammans med YP 796 den dagen i september 1969 som Björn var på plats och dokumenterade. Det ska ha varit UBFYP 1911, vilket framgår av den här bilden som jag visade i aprilomgången:

[img]http://www.sprakservice-solna.se/bilder/660.jpg[/img]
UBFYP 1911 närmast kameran vid Rimbo inväntar avgångstiden mot Norrtälje, september 1969.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15

av Granis, Saturday, October 02, 2021, 16:03 (909 dagar sedan) @ Peter Bolin

Se där! Gammalt hederligt "lägga pussel"-arbete :-) Med en bra slutsats. Har nog sagt det förr (typ), men dessa SJ-fordon (och Z4p t ex) är alltid särskilt intressanta att få fram individnumren på. Detta eftersom SJ kunde flytta runt dom i landet, ibland utan (tillräcklig) dokumentation vilket gör det extra intressant. Och flera av dom finns ju bevarade på museibanor runtom i landet. På ULJ t ex. Då blir det "levande historia" av bilder på annars försvunna miljöer. Och personer. Med mera.


/ L G

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15. Landsvägsbuss

av Leif B, Saturday, October 02, 2021, 17:28 (909 dagar sedan) @ Peter Bolin

[img]http://www.sprakservice-solna.se/bilder/732.jpg[/img]
YP 796 + okänd UBFYP vid Norrtälje, september 1969. Jag kan inte se att det framgår av någon av Björns bilder vilken UBFYP som gick tillsammans med YP 796 den aktuella dagen. Är det möjligen någon av forumexperterna som vet?

---

/Peter Bolin


På den bilden ser vi ju tydligt en Volvo/SKV som vi kom till att vi kunde ana i fjärran på en annan bild.

Och missa inte plattformstrucken!! Batteridriven, förmodar jag.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15

av Ola Almquist, Friday, October 15, 2021, 21:35 (895 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
YP 796 + okänd UBFYP vid Norrtälje, september 1969. Jag kan inte se att det framgår av någon av Björns bilder vilken UBFYP som gick tillsammans med YP 796 den aktuella dagen. Är det möjligen någon av forumexperterna som vet?

Jag tror att jag har löst problemet med den okända UBFYP som gick tillsammans med YP 796 den dagen i september 1969 som Björn var på plats och dokumenterade. Det ska ha varit UBFYP 1911, vilket framgår av den här bilden som jag visade i aprilomgången:

[image]
UBFYP 1911 närmast kameran vid Rimbo inväntar avgångstiden mot Norrtälje, september 1969.

/Peter Bolin

Nej, det är inte 1911. Jag har inte hittat bilder på alla släp men mitt förslag är 2108. Detta grundar sig bl.a. på hur övergångsbryggan är målad.

/Ola

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15

av Peter Bolin, Friday, October 15, 2021, 22:19 (895 dagar sedan) @ Ola Almquist

Nej, det är inte 1911. Jag har inte hittat bilder på alla släp men mitt förslag är 2108. Detta grundar sig bl.a. på hur övergångsbryggan är målad.

/Ola

Här måste jag invända att det faktiskt är UBFYP 1911 på bilden från Rimbo. Jag har tittat på originalinskanningen av den bilden och på ytterligare en nästan likadan bild som jag inte har visat, och om man förstorar numret syns det tydligt att det är 1911.

Om så önskas kan jag visa en förstoring där numret syns.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15

av Ola Almquist, Friday, October 15, 2021, 22:41 (895 dagar sedan) @ Peter Bolin

Nej, det är inte 1911. Jag har inte hittat bilder på alla släp men mitt förslag är 2108. Detta grundar sig bl.a. på hur övergångsbryggan är målad.

/Ola

Här måste jag invända att det faktiskt är UBFYP 1911 på bilden från Rimbo. Jag har tittat på originalinskanningen av den bilden och på ytterligare en nästan likadan bild som jag inte har visat, och om man förstorar numret syns det tydligt att det är 1911.

Om så önskas kan jag visa en förstoring där numret syns.

/Peter Bolin

Ja, i Rimbo men inte i Norrtälje. Och det var ju den som var okänd.

[link=http://www.sprakservice-solna.se/bilder/734.jpg]Aktuell bild[/link]

[link=http://www.sprakservice-solna.se/bilder/687.jpg]Sannolikt samma UBFo3yp[/link]

/Ola

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 15

av Peter Bolin, Saturday, October 16, 2021, 00:45 (895 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja, i Rimbo men inte i Norrtälje. Och det var ju den som var okänd.

[link=http://www.sprakservice-solna.se/bilder/734.jpg]Aktuell bild[/link]

[link=http://www.sprakservice-solna.se/bilder/687.jpg]Sannolikt samma UBFo3yp[/link]

/Ola

Då är jag med på noterna. Det kanske var tre YP-tågsätt ute den aktuella dagen, så min slutsats kan således ha varit fel. Att det har gjorts någon omrangering under dagen kan inte heller uteslutas, liksom att bilderna är tagna olika dagar. Det sistnämnda tror jag dock inte är fallet.

/Peter Bolin